Maserati ontwikkelt ook elektrische GT voor 2021
Producenten lopen meestal niet te koop met lanceerdata, maar aangezien Maserati na wat magere jaren een soort herstart gaat meemaken de komende jaren, laat de firma uit Modena ons graag weten wanneer dit allemaal gaat gebeuren. Dit jaar bijt een sportieve tweezitter het spits af en volgend jaar zal men een GT presenteren. Deze laatste is zelfs vanaf het debuut ook beschikbaar als volledig elektrische auto.
Dit project heet M189 en zou gebaseerd zijn op een evolutie van het Giorgio-platform. In een teaser (hieronder te zien) zien we dat ook deze ontwikkeling op schema ligt en dat Maserati liefhebbers alvast probeert gerust te stellen. Het geluid van de elektrische GT (Alfieri?) zou namelijk alles behalve saai zijn. Of het ook kippenvel op gaat leveren als bij een V8, blijft natuurlijk de vraag. Mocht de drietand ons daarin gaan verrassen, dan kun je gerust stellen dat het merk daarmee internationaal de aandacht op zich zal gaan vestigen (ook al werkt de concurrentie ook aan dergelijke akoestische innovatie).
Maar puristen mogen allereerst uitzien naar de presentatie van een middenmotor model met geweldige prestaties. Dit is Progetto M240, een plan dat in oorsprong ook Alfa Romeo moest bedienen (‘8C’). Overigens sluiten we niet uit dat dit ooit alsnog het geval zal zijn (6C?), maar dat de tijd daarvoor nog niet rijp is. De ontwikkeling van nieuwe modellen gaat overigens veel sneller voortaan, omdat het nieuwe geavanceerde centrum in Modena (‘Science Lab’) zoals we eerder schreven over nieuwe simulatietechnieken beschikt, waardoor het tijdrovende testen op de weg veel minder noodzakelijk is.
Nog niet zo lang geleden toonde Maserati ons een opname in het donker en kregen we het jaartal MMXX te zien, plus de vermelding van de maand mei. Inmiddels is het model al vaker gespot op de wegen tussen Modena en Balocco (zie amateurfilmpje hieronder). Aan de achterzijde domineren vier grote ronde achterlichten in Alfa Romeo-stijl, maar insiders melden dat het nog puur om het platform gaat en de aandrijftechniek. De opbouw van deze ‘4C XL’ is nog in ontwikkeling. Wij gokken dat Adler opnieuw de leverancier wordt en dat de kooi van carbon fiber uit één geheel zal zijn opgetrokken.
Onder de kap ligt de V6 met dubbele turbo, de krachtbron uit Termoli die ook voor Alfa Romeo is gebruikt, zij het met andere specificaties. Meer vermogen (625 pk volgens insiders) en een transmissie dat bekend staat als de TR- 9080 DCT met dubbele koppeling van de producent Tremec. Ook spreekt men over de toepassing van Twin Spark technologie. Overigens komt er ook een volledig elektrische versie ergens in 2022.
The music is changing. Geweldig! Vind ‘m nu al leuk.
Mmmm, ik ben niet echt te vinden voor een Maserati met een Dyson stofzuigergeluid. Bovendien werkt een elektrische auto niet in de praktijk, zeker niet in de winter. Het is meer vervuilend dan een gewone auto (productie inbegrepen) en na 4 jaar zijn je batterijen eraan voor de moeite en ben je ettelijke tienduizenden kwijt voor de vervanging. En dan spreken we nog niet over de kinderarbeid die nodig is om de nodige kobalt uit de mijnen te halen. En dan hopen dat je huis niet in de fik schiet als je het ding bent aan het opladen. Zulke rotzooi wordt enkel maar gemaakt omdat producenten gedwongen worden, niet omdat ze er zelf achterstaan.
Interessante ontwikkeling. Hopelijk wordt het een succes en gaan ook andere merken binnen FCA hiervan profiteren.
Recent op youtube nog een toespraak van Sergio Marchionne gezien uit 2014. Ondanks alle bedenkingen en kritiek die je vanaf de zijlijn op zijn beslissingen mag hebben toch boeiend om naar hem te luisteren. Op een vraag van een toehoorder uit het publiek over elektrische auto’s antwoordde hij dat FCA daarmee bezig is maar dat de berekeningen niet leiden tot een winstgevend model. Hij verwachtte dat wel voor 2021 / 2022. Of eerder indien gedwongen door regelgeving. Hoe bijzonder dat zijn voorspelling van 6 jaar geleden nu uit lijkt te komen met de komst van de hybride Fiats en de nieuwe 500E.
De link naar youtube wordt niet geplaatst :-(.
Maar als je zoekt op Sergio Marchionne Bocconi Alumni en gaat naar minuut 46 dan hoor je zijn antwoord.
Ontwikkeling van nieuwe modellen gaat overigens veel sneller voortaan, omdat het nieuwe geavanceerde centrum in Modena (‘Science Lab’) zoals we eerder schreven over nieuwe simulatietechnieken beschikt, waardoor het tijdrovende testen op de weg veel minder noodzakelijk is.
Nu weet ik waar het Al die jaren bij FCA fout is gegaan met het uitbrengen van ieuwe modellen 😂
Zal nu vast wel vlot gaan lopen met o.a. Alfa Romeo 🤔🤣
@Lusso:
Solid state batteries ontploffen niet meer en vliegen ook niet meer in de fik. Hebben ook meer capaciteit: komen er aan.
Er zijn nu al experimenten gaande met inductieladen, zodat je op straat zelfs zonder een kabel in te prikken kunt laden.
Dat een EV meer vervuilt dan een diesel is totaal afhankelijk van hoe vervuilend het land is waar je in woont. In Polen waar allemaal bruinkoolcentrales staan is de opgewekte electriciteit idd zeer vervuilend. In Noorwegen, Zweden of Frankrijk weer niet. Zaak dus om ervoor te zorgen dat die opwekking minder vervuilend is.
Daarnaast is een EV in de grote steden schoner en dus gezonder voor de mensen die daar wonen.
Kinderarbeid? Really? Maak je ook zelf je eigen kleding en schoenen? Anders doe je daar ook vrolijk aan mee.
That being said! Geef mij maar de V8 met pruttelende uitlaat 😀
Debut on the all new electric 500 and not a single word about this:
https://media.fcanorthamerica.com/newsrelease.do?id=21506&mid=1
oh come on…
Wachten op waterstof