Maserati ontvangt veel Chinese orders met nieuwkomers
Maserati en Alfa Romeo CEO Harald Wester stond zeer voldaan op de stand van de drietand, tijdens de start van de autosalon in Sjanghai. Dat was niet zonder reden, want men heeft vol trots zelfs twee nieuwe luxe sedans aan het Chinese publiek mogen tonen vandaag en ook niet onbelangrijk zijn de vele orders die momenteel binnenstromen. Inmiddels hebben meer dan 1000 Chinezen een handtekening gezet voor de Quattroporte en wordt ook de Ghibli met veel enthousiasme ontvangen, aldus Wester.
Dat Maserati zich nu zelfs aan dieseltechniek vergrijpt noemt de Duitse CEO pure noodzaak. Het zal een belangrijk aandeel van de verkopen vormen. Over Europese prijzen van de Ghibli laat de baas bewust nog niets los, maar de E-segmenter zit hoe dan ook onder de ton in euro’s. Begin juni is de productie in volle gang en deze zomer start een introductie in Europa en de VS. Wat de Ghibli betreft verwacht het management in Amerika en het Midden-Oosten de meeste klanten binnen te kunnen slepen. Over Europa durft men niets te voorspellen en lijkt zelfs China belangrijker te worden dan de thuismarkt. In China wordt ook heel bewust voor de introductie van een 330 pk versie van de V6 gekozen. Volgens Wester hechten Chinezen meer waarde aan een comfortabele soepele rit dan aan maximale prestaties.
De Quattroporte is inmiddels in de verkoop. Er zijn momenteel dik 200 exemplaren onder de Europese dealer verdeeld. In de VS en China start men in het derde kwartaal. Er is behoorlijk wat vraag naar het model, waardoor de productie deze maand nog zal worden opgeschroefd in Grugliasco. Volgend jaar zullen in de Giovanni Agnelli fabriek circa 200 auto’s per dag worden gebouwd en hoopt men ongeveer 13.000 stuks van de Quattroporte te produceren en circa 25.000 van de Ghibli.
De SUV Levante mag nog even wachten en zal niet eerder dan in het eerste kwartaal van 2015 van de band rollen. Een presentatie kan in de loop van 2014 al plaatsvinden. Over de productielocatie van dit model (Mirafiori), wilde de CEO duidelijk bewust geen uitspraken doen. Ook niet of er een grote Alfa Romeo in het verschiet ligt naast de Levante. Wel zei de CEO dat een nieuwe investering noodzakelijk zal zijn, om twee extra modellen te kunnen produceren. Het is duidelijk dat het niet aan de CEO van Maserati, Alfa Romeo en Abarth is, om hier alvast toezeggingen over te doen.
“Giovanni Agnelli fabriek circa 200 auto’s per jaar worden gebouwd en hoopt men ongeveer 13.000 stuks van de Quattroporte te produceren en circa 25.000 van de Ghibli.”
Er gaat hier iets fout. 200 auto’s per jaar lijkt me wat kort als je 38.000 auto’s wil maken van deze twee.
Deze blauwe kleur staat wel eens stuk beter. Nu nog even een hybride die kunnen ze vast op alle markten ook goed wegzetten want 1:10 is best dorstig voor moderne motoren.
1:17 voor de diesel is wel redelijk voor de inhoud en grote.
Ik heb nog nergens een gewicht gehoord maar als een 159 opvolger 1200 tot 1300 kilo maar mag gaan wegen, moet de 166 opvolger en de gibli toch niet heel veel zwarder worden en op een gewicht van max de 159 komen.
Mooie prestatie 1:10 met een 330 pk V6. Dat rijdt je met een 1.8 gemiddeld. ❗
@AR 159,
Bedoeld wordt denk ik 200 per dag.
Dat Europa minder interessant is voor Massaraiti is denk ik ook het gevolg van de in Europe geldende “groene” gedachte om de uitstoot van CO2 steeds meer in te dammen. Daar hebben ze in China, het Midden Oosten en de USA minder last van…
@henk en AR 159; klopt, tikvautje! -Edit-