Maserati naar China met Maserati nummer 100.000 uit Grugliasco
De salon in Shanghai is een belangrijke voor FCA vanwege Jeep (dat het hybride concept Yuntu toonde) maar vooral ook wat betreft Maserati, dat als merk al jaren groeit op deze markt. Alfa Romeo laat met de Giulia inmiddels ook van zich horen in het Verre Oosten en hoopt op een vruchtbare toekomst. Maserati overhandigde op de salon intussen de honderdduizendste in Turijn geproduceerde auto uit de Avv. Giovanni Agnelli Plant in Grugliasco aan een Chinese klant. Dat is geen toeval want de Quattroporte (GranSport) is buitengewoon populair, juist in China. Vooral onder vrouwelijke klanten.
In China zijn vorig jaar circa 12.000 Maserati’s verkocht en dit jaar zullen het er tussen de 17.000 en de 18.000 zijn. Deze groei moet het merk met de drietand tegen eind 2018 op een totaal van rond de 70.000 auto’s op jaarbasis helpen. Dit jaar zullen dat er zo’n 55.000 zijn. Volgend jaar zullen de vernieuwde Ghibli en de hybride Levante in de showroom arriveren.
Mooi resultaat. De groeiverwachting lijkt wel wat optimistisch.
Hoezo optimistisch?
Weet je hoe goed het gaat momenteel?
De lavante is niet aan te slepen.
Prachtig resultaat omdat met Maserati eerst 50.000 stuks was gerekend merk kan nog verder door groeien met nog een model opvolger GT.
Ciao
Squadra
Volgens Focus2move werden er in 2016 een kleine 10.000 Maserati’s verkocht, en in Q1 2017 nog geen 2000. Welke bron gebruikt Autoedizione? Evengoed zijn de resultaten van FCA met Maserati en vooral Jeep verbluffend trouwens! Belangrijk ook als je beseft dat de Chinese markt bijna een kwart van het wereld totaal is.
EDIT. Er is nog nooit zoveel verwarring geweest over een bericht. In diverse berichten dacht men aan de 100.000ste in China geleverde Maserati en inmiddels is ook tot ons doorgedrongen dat daar iets niet aan klopte. Het blijkt de reeds in december geproduceerde QP te zijn die de 100.000ste uit de fabriek in Turijn is (incl. Ghibli).
Ach, jaarlijks boven de 10000 sjieke auto’s aan China slijten is nog altijd een hele mooie prestatie. De Chinese markt is groot, maar voor westerse fabrikanten een mijnenveld, dus een merk daar op de rails zetten is petje af.