Maserati Modena hoopvol over toekomst maar allert
De werknemers en de bonden zijn positief over de aanstaande productieplannen en contractafspraken voor de Maserati-fabriek te Modena. Toch gaat de vlag nog even niet uit. Volgend jaar bestaat de nobele drietand weliswaar een eeuw, maar de laatste paar jaar hing er een donkere wolk van grote onzekerheid boven de fabriek aan de Via Ciro Menotti. Grotere productieaantallen worden momenteel allemaal in Turijn gepland, waardoor het erg stil is geworden in Modena. Het wegvallen van de productie van de Quattroporte (foto) eind december, heeft de bedrijvigheid zo’n beetje gehalveerd.
Toch heerst er ondanks een nog ietwat geheimzinnig meerjarenplan, ook een gematigd positieve sfeer omdat Alfa Romeo verwelkomd mocht worden. De assemblage van de 4C wordt stilaan op gang gebracht en enkele proefmodellen zijn reeds gerealiseerd. Inmiddels heeft de fabriek ook al de toezegging dat er binnen afzienbare tijd een tweede open variant naast de gesloten tweezitter in productie zal gaan vanaf volgend jaar. De belangrijkste vakbond in Modena UILM, heeft te kennen gegeven dat uiteindelijk meer openheid van de fabrikant verwacht mag worden, wat de toekomst betreft.
Ik dacht dat de nobele drietand niet volgend jaar maar pas over 13 jaar 100 kaarsjes zal mogen uitblazen.
1914 is het bedrijf opgestart.pas in 1926 werd de eerste raceauto gebouwd.
2500 4C’s per jaar lijkt me heel wat… hoeveel Maserati’s worden er per jaar geproduceerd?