Maserati Modena en VM in Cento langdurig op laag pitje

Maar liefst 4 maanden (van november tot februari) zal de historische fabriek van Maserati in Modena nagenoeg stil komen te liggen. Op deze locatie worden nog mondjesmaat de Alfa 4C en de jongste versies van de Maserati GranTurismo en GranCabrio gebouwd. Het wachten is op een nieuw exclusief model dat pas vanaf 2020 in productie zal gaan. Dat laatste is ook in dit geval nog niet officieel bevestigd door de mensen uit Lingotto. Lokale politici rekenen bijvoorbeeld op de productie van een elektrische sportwagen in deze oude fabriek dat reeds lang (vooral sinds het vertrek van de Quattroporte) op een laag pitje draait. Ook de rest van 2019 (het laatste productiejaar van de twee grote Maserati GT’s) zal er nog niet veel verandering komen in deze moeilijke situatie.

Maar het kan nog erger zoals in de motorenfabriek van VM Motori te Cento. Niet heel ver van de hierboven beschreven locatie in Modena. Daar worden 1000 van de 1500 werknemers de komende 8 maanden op non actief gesteld. We weten nog goed hoe na de volledige overname door FCA er zelfs extra werknemers werden aangenomen voor de productie van V6 dieselmotoren. Zo’n 50.000 eenheden op jaarbasis. Inmiddels wordt er alleen nog geleverd aan de sector voor agrarische voertuigen. Men hoopt intussen op de productie van een nieuwe krachtbron vanaf 2019, maar niets wijst erop dat dit daadwerkelijk in de pijplijn zit.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “Maserati Modena en VM in Cento langdurig op laag pitje

  • 21 oktober 2018 om 17:26
    Permalink

    Zowel voor de Maserati fabriek als de motorenfabriek van VM geldt: dit hadden ze toch jaren geleden kunnen zien aankomen, waarom is er niet geanticipeerd, waarom is er sinds de Ghibili in 2013 maar 1 nieuwe Maserati gelanceerd, de Levante in 2016? Maserati moest groeien naar meer dan 50.000 exemplaren per jaar, dat lukt natuurlijk niet als je niet voortdurend voorop blijft lopen in dit dure segment. Voor VM geldt min of meer hetzelfde: de Tesla model S is al sinds 2012 een succes, Porsche, BMW, Lexus, Volvo en Mercedes verkopen al 3,4 jaar met succes hybrides en PHEV’s. FCA negeerde die ontwikkelingen en nu is het huilie huilie doen. Het ergste is nog dat als je het 5 jaren plan leest, dat de situatie niet tot ze lijkt door te dringen. De komende anderhalf jaar komt er nauwelijks iets nieuws, en raakt FCA steeds verder achterop, uitgezonderd RAM en Jeep. Zonder hulp van buitenaf gaat dit niet meer goed komen.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2018 om 18:45
    Permalink

    De tent wordt klaargestoomd voor een overname maar ook daarin hebben ze zich vergaloppeerd. Het is een extreem reactief bedrijf geworden. Too little too late.
    Wie geen modellen vervangt is ten dode opgeschreven. Die vijfjarenplanbla is gewoon gel*l. Er komt niets in 2019. Niets.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2018 om 19:45
    Permalink

    @Hans: FCA wordt uiteindelijk in leven gehouden door klanten die auto’s kopen en door gemotiveerde dealers. Dat lukt niet al te best daar waar het de Italiaanse merken betreft. Alles gaat naar Jeep. Bij Alfa begint het steeds meer te lijken op de zoveelste halfslachtige poging. Fiat is uitgekleed. Lancia is doo
    Als je alle gerechtvaardige klachten en analyses afdoet met beste stuurlui staan aan wal, dan verandert er nooit iets en wordt het Italiaanse deel van FCA gewoon opgedoekt. Je kunt toch met de beste wil van de wereld niet beweren dat men bij FCA een goede strategie volgt?
    Schulden afbouwen prima. Vervolgens niet investeren is de dood in de pot.
    Ik heb drie Italiaanse auto’s. Als het zo blijft gaan, zijn de vervangers dan helaas van andere merken.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2018 om 19:54
    Permalink

    Geen moment verrassend, diesel voor de auto is dood, dat moeten we nu toch wel weten. Toekomst voor VM? Nauwelijks.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2018 om 23:21
    Permalink

    FCA heeft op verkeerde paard gewed na jaren kwamen ze in het hoge segment eindelijk met een knappe diesel. En EV’s waren niet rendabel. Als VAG niet had lopen rommelen dan had de fabriek van VM gewoon op volle toeren gedraaid. De mild hybrides zijn alleen nog wel erg ver weg want die hadden bij benzine en diesels heel goed kunnen helpen. EV is leuk maar de overheid mag eerst wel eens zorgen dat we meer groene stroom op wekken. Tot we 100% energie opwekken met zon, wind en water hebben we kolen nodig voor de extra stroom die EV nu intrekken aan het grid. En kolen stroom met een tesla model s 85 is goed voor een uitstoot van z’n 175gram CO2 dus zo schoon zijn ze niet vervuilende als mijn voormalige 159jtdm. Ook stootten ze meer nox uit kolen centrales voldoen niet aan de euro 6d norm maar eerder euro 4/5. Bijkomend nadeel als een EV in de landen rijd is de schone lucht daar al schoon terwijl de kolen centrale bij Rotterdam lekker zijn CO2 en nox uitstoot over het stedelijk gebied. EV zijn goed in stedelijk gebied maar daar buiten levert het geen voordeel voor de lucht kwalitijd en dat is waar de diesel veel beter uit de verf komt en die juist niet in stedelijk gebied. Je zou dus mild hybrides (+plug in) op diesel moeten hebben binnen de stad ev er buiten op diesel en olie en water vast gebruiken voor koeling van de electro motor en als voor verwarming van het aggregaat. Zodra je dan op een hoofdweg komt waar je met constante snelheden boven de 60km komt over op de motor en bij accelereren de elektromotor als ondersteuning remmen op de electomotor die dan als dynamo werkt. Maarja de EV is nu bij publiek en politiek de oplossing maar voor een land als het onze niet de oplossing is. Als we nu een overschot aan duurzaam opgewekte energie hadden als in Noorwegen ja maar hier nog niet. Maar FCA staat wel veel te stil met ontwikkeling om als nog in te haken met phev’s en ev’s waar de vraag stijgt. Een nieuwe QP en GT hadden er al moeten zijn. Hopelijk mogen ze hier straks de Alfa 8C gaan bouwen naast de alfierie.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 13:38
    Permalink

    Wat betreft de dood van de diesel: Er is een verschil tussen heden en toekomst. De situatie van het heden is dat de diesel in een slecht daglicht staat en extra techniek in de auto om diesels schoner te maken, de diesel de markt uit prijzen.

    Als we kijken naar de toekomst, dan is de auto met uitsluitend benzinemotor ten dode opgeschreven. De Europese norm van 30 procent CO2-reductie in 2030 is niet te halen met zuiver benzine. Electrificeren is verplicht. Het onvermijdelijk gevolg is dat het kostennadeel van de diesel gepareerd wordt. Als je 30% reductie moet halen als fabrikant, ga je dan je CO2-arme diesels uit de vloot halen, zodat je klus nog moeilijker wordt? Dat is de vraag die de toekomst van de diesel gaat bepalen. Ik denk niet dat je de uitkomst daarvan reeds kunt geven, want het is afhankelijk van welke uitkomst ingenieurs op welke vlakken gaan boeken.

    Wat wel zeker is, dat de Duitsers hebben ingegrepen en de norm op 30% i.p.v. 40% is komen te liggen, juist dient om de Duitse know-how op het gebied van verbrandingsmotoren, waaronder diesel, een kans te geven.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 17:52
    Permalink

    @Dutchbird

    Voordat je iets roept moet je het wel eerst snappen. Het is een top deal !!

    Net als alle andere auto fabrikanten zet nu ook FCA de onderdelen organisatie buiten. Met, zoals gezegd, een top deal, de naam blijft bestaan, het blijft in Italië, zeer lang lopende contracten, MM wordt er beter van, en een hele goede prijs om te kunnen investeren in de eclectische toekomst..

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 17:59
    Permalink

    @dmantione

    Het is echt jammer, maar er is geen vraag over de toekomst van de diesel, die toekomst is er gewoon niet, de (EU) politiek heeft de diesel vermoord. We kunnen er over huilen misschien of doen wat FCA doet, afschrijven.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 18:12
    Permalink

    Huilen over de diesel doe ik niet, alleen analyse. Huilen over FCA wel, want de toekomst daarvan ziet er nog veel slechter uit dan die van de diesel.

    Het is te hopen dat MM een eigenaar heeft gekregen waarbij het zich kan ontplooien en het valt te hopen dat de Italiaanse merken ook spoedig in handen komen van een eigenaar die ze wil ontwikkelen.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 20:13
    Permalink

    De verkoop van MM wordt niet het startsein voor een groot investeringsprogramma. De enige opdracht is: aandeelhouderswaarde creëren. Het concern is nu afgeslankt, heeft geen schulden meer, zit op een berg geld, dus is het nu aantrekkelijker dan ooit voor een investeringsmaatschappij om FCA van de beurs te halen, en het in delen te verkopen: RAM en Jeep zijn goud waard zonder een armlastige Italiaanse tak, Fiat Brasil is ook aantrekkelijk voor veel fabrikanten, voor Maserati en Alfa zal ook nog wel een partij te vinden zijn die geinteresseerd zijn de merknamen (bv een Chinees of Zuid Koreaans bedrijf), en de cash houden ze zelf. Fiat Europa is niks meer waard, de Italiaanse fabrieken kunnen voorgoed sluiten, en de naam Lancia valt enkel nog in musea en op deze website. De investeringsmaatschappij die nu toeslaat doet een gouden deal, en met Alfa en Maserati kan het alleen maar beter worden.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 20:30
    Permalink

    Inderdaad is dat precies het scenario waar we al enkele jaren naar kijken. Je hoopt dat je het allemaal verkeerd ziet, maar wordt met bewijs na bewijs na bewijs geconfronteerd. Ik geef FCA minder dan 2 jaar, dan is het weg, of is een rompbedrijf van Jeep/RAM geworden.

    De visie van Marchionne was een concentratie van de automobielindustrie in enkele reuzeconcerns. Op dit punt heeft hij het faliekant mis gehad, GM is uiteengevallen, Ford deed dat eerder. Met zijn eigen FCA gaat dat ook gebeuren, alleen kunnen we hem niet vrijpleiten dat het na zijn tijd gebeurt, omdat hij het zelf in gang heeft gezet. De enige reuzen die vooralsnog overblijven zijn Volkswagen en Toyota, voor zolang het duurt.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2018 om 11:24
    Permalink

    Dat betwijfel ik zeer. Het is meer een strategische keuze om niet meer alle onderdelen in eigen beheer te maken (verval van R&D kosten), maar te werken met externe leveranciers. Volkswagen doet dat echt anders. Die bouwen slechts platformen, maar hadden niet a la FCA een onderdelenproductie. Zij kopen ook alles in bij externe partijen.
    FCA wil dat voorbeeld gaan volgen. Dat lijkt mij een slimme zet. Zeker met de huidige deal met MM.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2018 om 12:01
    Permalink

    Afstoten doe je als je onderdelen van de plank wilt kunnen kopen. Als je innovatief bezig wilt zijn, kun je de ingenieurs om dat mogelijk te maken maar beter binnen je eigen muren hebben. Daar moet je naar kijken of iets strategisch voor de hand ligt.

    We zitten in een tijd dat er een hoop aan het veranderen is in de automobielindustrue. FCA heeft een hoop in te halen. Accu’s zijn koning in de nieuwe wereld. De partij binnen je concern weg doen die daar verstand van heeft? Lijkt me niet aan de definitie van een slimme zet voldoen.

    Verder geldt dat het bedrijf het geld in het geheel niet nodig heeft, het zit immers al zonder schulden en kan dus nu al zonder problemen investeren als het dat wil

    De meest logische verklaring is de verklaring die Mareblu geeft. Maar het punt is dat deze verkoop geen feit op zich is. Beter gezegd, de verkoop van Magneti Marelli alleen zou volstrekt onvoldoende zijn om te onderbouwen dat FCA bezig is met een uitverkoopbeleid. Het is het totale plaatje waar we tegenaan kijken.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2018 om 13:01
    Permalink

    @dmantione

    De huidige en toekomstige techniek die nodig is voor de batterijen voor de E-auto’s is echt een totaal andere dan waar MM nu verstand van heeft. Maar ook, je moet de batterij techniek vergelijken met de brandstof techniek (benzine/diesel/gas), dat de meeste auto fabrikanten zich daar niet mee bezig gaan houden is heel verstandig.

    En inderdaad, er is enorm veel aan het veranderen in de auto industrie, en vooral ook in de onderdelen industrie. Dat wordt steeds meer specialisme waar een auto fabrikant zich niet direct mee moet bezig houden maar in nauwe samenwerking met de toeleverende onderdelen industrie. In de nu ontstane situatie heeft MM veel meer kans een belangrijke speler te blijven en heel belangrijk te blijven voor FCA.

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2018 om 13:30
    Permalink

    Als je je batterijen uit China wilt halen, dan moet je inderdaad je eigen accufabriek weg doen. Het wordt evenwel in het algemeen niet als acceptabel geacht op laneg termijn batterijen uit China te halen: Dat geeft Chinese fabrikanten een enorm voordeel op Europese. Er is dus een visie nodig hoe je lokaal aan batterijen gaat geraken. Het valt een beetje tegen wat de visie van FCA op dit punt is.

    Voor Magneti Marelli kan het een positieve wending zijn, omdat het mogelijk zelf kan gaan besluiten over zijn eigen investeringen, wat in het geval van een FCA dat alleen maar wil cashen ongetwijfeld problematisch is. Het samenvoegen van MM en Casei is op zich geen situatie waarbij de ene tak de andere domineert en ik verwacht dan ook geen enorme snij-acties.

    Wel zijn er vragen over KKR. Is dat een investeerder dieaan de bedrijven gaat bouwen, zodat over ze over enige tijd een welvarend bedrijf naar de beurs kunnen brengen? Of een roofinvesteerder die zijn bedrijven met schulden gaat volhangen zodat ze zelf kunnen cashen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.