Maserati met 10 marktintroducties prioriteit

FCA besloot vandaag om samen met de kwartaalcijfers het investeringsplan voor Maserati wereldkundig te maken. Uiteraard was er al volop gesproken over de plannen met het merk met de drietand, dat sinds 2013 niet zo slecht meer heeft gepresteerd. Het luxemerk speelt een cruciale rol op het gebied van marge en de export vanuit Italië. Daarom gaat volop de stekker in het Modenese merk en start men met een grondige update voor de Levante, Ghibli en Quattroporte, die alle drie afstand zullen nemen van de diesel.

Behalve hybride modellen en een daaraan gekoppelde nieuwe meer zuinige benzinekrachtbron, zal Maserati ook volop volledig elektrische versies gaan introduceren. Nadat de bestaande modellen zijn vervangen door nieuwe, plus volledig nieuwe modellen (aangeduid als ‘White-Space Product’), is het volledige gamma ook als BEV verkrijgbaar.

In de periode tot 2023 komen 7 totaal nieuwe modellen op de markt. Een nieuwe sportwagen (mogelijk met middenmotor) zal volgend jaar al gepresenteerd worden. Overigens niet als vervanger van de GranTurismo, want deze krijgt in 2021 een opvolger. In dat jaar volgt eveneens een Spyder variant van deze nieuwe sportwagen. Zelfs de GranCabrio krijgt een opvolger, namelijk in 2022. In dat jaar ziet ook de nieuwe Quattroporte het levenslicht (die dus ook volledig elektrisch verkrijgbaar zal zijn) als vlaggenschip en het jaar erna (2023) zal de Levante vervangen worden.

[nggallery id=1239]

Goed nieuws voor Cassino, want de D-segment SUV (op basis van de Stelvio/ Giorgio platform) staat nog gewoon op het lijstje. Deze zal in 2021 gepresenteerd worden, het jaar waarin ook de nieuwe GranTurismo getoond zal worden. Een zeer ambitieus plan dus, waarvan enkel gehoopt kan worden dat deze volledig ten uitvoering zal worden gebracht. Het zal gezien de variatie voor grote opbrengsten kunnen zorgen en een structurele toename van de productiviteit. Of Alfa Romeo mee mag profiteren van al dit nieuws, is nog niet bekend, maar ligt wel voor de hand. Een opvolger voor de Ghibli staat niet vermeld. Die staat misschien voor 2024 op rol, of krijgt geen opvolger om zo meer ruimte te laten voor een Alfa Romeo in het E-segment. Dat laatste is uiteraard puur speculatief.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Maserati met 10 marktintroducties prioriteit

  • 1 augustus 2019 om 08:58
    Permalink

    we zouden die plannen van een paar jaar terug eens moeten vergelijken met wat er gerealiseerd is…. de nieuwe Maser Luchtkasteel

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2019 om 09:11
    Permalink

    Ik hoop zo dat dit plan (desnoods ten dele) door gaat. De Ghibli en de Quattroporte zijn zulke prachtige auto’s. Raar dat toch in dit segment het nieuwste ledlampje en enorme beeldscherm belangrijker lijken dan rij-eigenschappen en ontwerp van de auto.
    Maserati is een unicum dat behouden moet worden. Goed om in ieder geval in motorisering de nodige vernieuwing door te voeren, om het toekomstbestendig te maken. Grote uitdaging zal zijn rond het motorgeluid. Daarin staat Maserati op de allerhoogste tree op dit moment en heeft daarmee een groot deel van aantrekkingskracht. Kunstmatig geluid zou ik een enorme afknapper vinden.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2019 om 10:31
    Permalink

    In de communistische heilstaten werden ook jarenplannen gemaakt. Kwamen nooit uit. Je moet nu wel helemaal buiten de werkelijkheid leven als je nog iets gelooft van de onzin die de heren bij FCA uitkramen. De situatie wordt van kwaad tot erger.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2019 om 20:09
    Permalink

    Maserati most gewoon dure auto,’s blijven maken
    Gewoon auto, ’s boven de ton
    Groetjes

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2019 om 00:19
    Permalink

    Ziet uit als een doordacht en zinvol plan. Puting the money where the mouth is. Als het lukt de magie van Maserati te combineren met andere, meer eigentijdse, aandrijftechnieken, dan ligt een rendabel gamma voor de hand. En dat in het segment met de grootste marges; geen slecht idee! Daarbij, dat kunstje hebben ze eerder met Maserati uitgehaald, dus waarom niet nog eens?

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2019 om 17:27
    Permalink

    Vergeet 1 ding niet Harald Wester is terug deze zeer vriendelijke Duitser weet van aanpakken. Het Probleem voor FCA was WLTP het knappe is dat FCA er niet zo’n last van heeft gehad. Heel veel merken gaan momenteel slecht Aston Martin Ford Nissan allemaal moet ze giga op de rem trappen FCA niet. Maar ook een merk als Tesla heeft het moeilijk omdat elektrisch alleen het ook nog niet is!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.