Maserati maakt van Ghibli en Quattroporte ook krachtige Trofeo
Updates voor het hele gamma van Maserati
Maserati timmert steeds meer aan de weg en ververst het gehele gamma. Bovendien komen er ook nieuwe modellen aan. We weten dat de MC20 voor de deur staat, de Ghibli is binnenkort leverbaar als milde hybride en vandaag maakt het merk met de drietand ook nog bekend dat er krachtige Trofeo edities bijkomen van de Ghibli en de grote Quattroporte. De twee luxe sedans voegen zich daarmee bij de bestaande Levante Trofeo, die overigens ook een update krijgt. Op 10 augustus weten we precies hoe en wat, vooral motorisch. De huidige Levante Trofeo gebruikt een 3.8 V8, maar we weten dat juist de krachtige V6 ‘Nettuno’ motor met dubbele turbo meer toekomstperspectief heeft.
Updates Ghibli en Quattroporte
De laatste tijd was de publieke opinie nogal sceptisch over de toekomst van twee stijlvolle sedans, die alweer 7 jaar geleden het levenslicht zagen. De productie van beide sedans in Grugliasco liep gestaag achteruit en qua infotainment systemen prijsde Maserati zichzelf de markt uit. Want ook al staat er een heilige drietand op de auto, daar kun je tegenwoordig niet meer omheen. Beide auto’s worden nu gemoderniseerd en geperfectioneerd. Maserati is net als Alfa Romeo met de Giulia en Stelvio bezig met de strategie van de evolutie. Een goed teken denken wij, want het wil zeggen dat de hogere segment modellen van FCA opvolgers zullen krijgen. De Quattroporte (MY2021) update is inmiddels ook gespot (foto onder).
De strategie van de evolutie. Mooie formulering om te melden dat er voorlopig niets nieuws komt. Met schaven en schuren, hoef je geen nieuwe de markt ik te sturen….
Wat jij bedoeld met schaven en schuren doen de Duitsers al decennialang met succes. Zelfs de nieuwe M4 met bevertanden is een soort extreme facelift.
Goed nieuws, maar het blijft maar een mager gegeven. In feite is heel het gamma van FCA stokoud. Ik heb de indruk dat FCA al te lang in besparingsmode zit en dat het geld voornamelijk wordt gebruikt voor de aandeelhouders blij te maken en te weinig voor nieuwe broodnodige investeringen. Het is nu al meer dan 10 jaar lang dat veel modellen worden geschrapt zonder vervanging en dat bestaande modellen tot treurens toe worden in leven gehouden met ‘speciale’ edities en dies meer. Er is gewoon geen toekomstvisie. Ik hoop dat de fusie met PSA een nieuw elan kan brengen maar ik vrees dat we afglijden naar een tijdperk van gerebagde peugeots…
Ik vind het wel goed dat aan een bestaand model wat wordt “geschaafd en geschuurd” . Zo blijft je huidige wagen waardevast. Kijk inderdaad maar naar Audi en VW : die doen dit al jaren (tot vervelens toe).
De trend om een auto al na 4 à 5 jaar een facelift te geven en na 7 jaar een volledig nieuwe te presenteren, vind ik geen goede evolutie (zoals de Koreaanse en de Chinese merken).
FCA kennende, is een nieuw model een volledige breuk met het vorige model. Voor vele kopers is dat een schok die als gevolg heeft : afhaken en ergens anders iets kopen. Waardeverlies voor het “oude” model.
Kanttekening : àls er al op tijd een nieuw model wordt gepresenteerd. En niet na een pauze van 2 of meerdere jaren.
Ik kan niet in de portefeuille kijken van de doelgroep van Maserati, maar als die om de 4 à 5 jaar hun auto de deur uit doen, hebben zij het geluk dat ze een gelijkaardige kunnen aanschaffen én hun “oude” nog niet tè oud lijkt om te kunnen verkopen.
En ja : FCA kan / kon heel vernieuwend en verrassend uit de hoek komen met een volledig nieuw model zoals de Ypsilon reeksen. Die elkaar wèl op tijd opvolgden met een radicale breuk en qua verkoopcijfers het goed deden.
Maar de kopers van een Lybra, Delta 2, Delta 3 (enzovoort) stonden wel telkens in de kou als ze een opvolger wilden.
Er was gewoon niks, zelfs geen “geschaafde en geschuurde”….
Een beetje durf en visie zou heerlijk zijn