Maserati live op IAA met Quattroporte diesel
Maserati komt in Frankfurt niet alleen met een Quattroporte in maatpak genaamd Ermenegildo Zegna Limited Edition, het toont Europa ook voor het eerst een dieselvariant van dit belangrijke topmodel. Het grootste nieuws zit dus onder de kap en is een belangrijk Italiaans wapenfeit op Duitse bodem, aangezien dit normaal gesproken het terrein is van bijvoorbeeld Porsche, BMW en Mercedes. Het gaat om de in Cento door VM geproduceerde 3 liter V6 turbo met 275 pk (in Italië ook met 250 pk). Deze sterke Italiaanse diesel gaat van nul naar honderd in 6,4 seconden (6,8 in het geval van 250 pk). Maserati heeft voor deze krachtbron alles uit de kast getrokken, om optimale prestaties en tegelijkertijd zo min mogelijk uitstoot en verbruik te bewerkstelligen.
De V6 turbodiesel met 2987 cc inhoud is een direct ingespoten Common Rail met een maximale injectiedruk van 2000 bar en injectoren met gereduceerde injectietijd. Dit optimaliseert de sequentiële multipoint injecties ter bevordering van de prestaties, reactiesnelheid en een lagere uitstoot. De dieselmotor is aangesloten op een turbo met variabele geometrie en Ball-Bearing systeem (voedingsventilator op kogellagers) dat de wrijving en het turbogat reduceert. Ook is het blok gekoppeld aan een uit aluminium opgetrokken spruitstuk met Air Gap techniek, voor het handhaven van een hoge temperatuur van de verbrandingsgassen ter bevordering van het vermogen. De V6 diesel van Maserati produceert overigens een opvallend mooi geluid, vooral in de Sport-stand. Maar Maserati let ook op de kleintjes en het milieu, want in het stadsverkeer kan de uitstoot en het verbruik tot wel 6% worden teruggedrongen, omdat de Quattroporte V6 diesel ook gebruik maakt van het Start & Stop systeem.
[nggallery id=988]