Maserati Levante Trofeo onthuld in New York
Maserati trekt op de salon van New York (NYIAS) het doek van een extra sterke versie van de Levante die Trofeo genoemd zal worden. De SUV met V8 zagen we al een tijdje testrondjes doen en noemden we voorlopig GTS in stijl met de andere familieleden van de Levante. De krachtige SUV met drietand draagt de naam Trofeo om zich extra te onderscheiden. Trofeo is een term die doorgaans vooral gebruikt wordt voor de circuitversies van bestaande Maserati’s. De Levante zal nooit ergens aan de start verschijnen dus zal het beperkt blijven tot deze naamgeving. De Levante Trofeo heeft een 3.8 V8 van 590 pk (730 Nm bij 2.250 t/min) onder de kap en valt direct te herkennen aan z’n ietwat intimiderende uiterlijk aan de voorzijde. Qua vermogen moet de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio dus na korte tijd alweer het stokje aan Maserati overdragen als het gaat om krachtigste Italiaanse SUV. Overigens is ook de Levante Trofeo standaard een flexibel vierwielaangedreven Q4. Van 0-100 kan deze Trofeo in slechts 3,9 seconden en de top ligt boven de 300 km per uur.
Maserati teasede deze week al met het Full-LED koplampsysteem dat op dit model geïntroduceerd wordt. Unieke 22 inch velgen sieren deze agressief ogende bolide. Ook zijn skirts en splitter uitgevoerd in Carbon Fiber. Ook binnenin zien we dat materiaal terug, bijvoorbeeld de flippers achter het stuur. Het audiosysteem bestaat uit Premium Surround Sound van Bowers & Wilkins van 1.280 watt met 17 speakers. In de cabine vallen ook de prachtig uitgevoerde unieke stoelen in ‘Pieno Fiore’ leer. De Levante Trofeo is technisch gezien ook uitgerust met Launch Control en een intelligent controlesysteem voor de veiligheid genaamd IVC. Met een verhouding van 156 pk per liter is dit de krachtigste Maserati-productiemotor ooit. Het blok wordt uiteraard in Maranello gemaakt, terwijl de uiteindelijke samenstelling van de auto in Mirafiori plaatsvindt (vanaf deze zomer). Maserati wil met de Levante Trofeo laten zien dat het tot op het hoogste niveau een innoverende SUV kan realiseren, aldus nieuwbakken Maserati-baas Tim Kuniskis.
En daarmee is de pikorde hersteld.
Ik vind de naam alleen niet top Gran Sport MC had ik gaver gevonden