Maserati Levante productierijp en update voor Quattroporte

Levante interior

De iets vertraagde SUV Maserati Levante is nu toch eindelijk klaar om van de band te rollen. Dat was officieel al een maand of 5 geleden de bedoeling. Hier zien we bij wat laatste koud weer tests de eerste plaatjes van het interieur van deze op het oog toch wel fraai gelijnde SUV. Niet Detroit zoals eerde de bedoeling was, maar Genève krijgt de primeur van de onthulling.

Levante1

Marktcondities dwingen FCA ertoe, om het gamma van Maserati toch wat langzamer te verversen. Hoewel de verkoop in Europa gunstig verliep (+6,4%) in 2015, is vooral in de VS terrein verloren (-9,6%, 11.700 eenheden). Naast de nieuwe belangrijke SUV valt er een update te verwachten voor Ghibli en Quattroporte. Daarbij wordt het uiterlijk ook op milde wijze geretoucheerd en zijn er aanpassingen voor het interieur. De vernieuwde Quattroporte is eveeens in de Zweedse sneeuw gezien (foto onder).

Levante2

De verkoopdoelstelling voor dit jaar is volgens Maserati-baas Harald Wester vastgesteld op 50.000 eenheden. En behoorlijke doelstelling, maar met de komst van de Levante is er heel wat mogelijk, aldus de CEO.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Maserati Levante productierijp en update voor Quattroporte

  • 26 januari 2016 om 14:09
    Permalink

    Prachtige berichten voor Maserati echt super dit nu nog een nieuwe GT en een nieuwe middenmoter versie van de Bora

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 15:57
    Permalink

    Ik hoop dat ze het interieur van de Ghibli en QP opwaarderen, dat verdienen deze prachtige modellen. En een wat stoerdere snuit voor de QP.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 16:25
    Permalink

    Prachtige auto’s, maar zonder hybride kansloos op de huidige markt. Ik las op Autoweek dat Harald Wester zelf nu ook eindelijk om is en dat Maserati wel degelijk gaat elektrificeren. De terugval van Maserati in de VS heeft namelijk niets met marktomstandigheden te maken en alles met het succes van Lexus , Porsche, Tesla en Mercedes en hun hun hybrides. Die merken konden zomaar binnen een jaar een hybride op de markt brengen, en FCA kon dat ook met de 500 in California, dus misschien is er hoop en zien we de hybrides nog dit jaar verschijnen?

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 16:45
    Permalink

    Eindelijk weer wat nieuws over de Maserati(s) het was wel erg stil geworden alle aandacht was vooral voor de Giulia die tot dus ver ook alleen uitstel kent.

    @Mareblu,

    Dat is waar de Italianen nog mijlen ver achter lopen hoop dat ze wel wat op de plank hebben om op korte termijn wat te hebben. Voor de Giulia zou een Hybride oplossing ook wel goed kunnen uitpakken in de aantallen. Ze zullen er toch aan moeten geloven.

    Met een Plug in Hybride maakt de Giulia misschien ook nog kans in NL in de lease markt.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 17:09
    Permalink

    @AR159
    Waar baseer je dat plug in hybride verhaal voor de NL markt op. Toen dat nog 7% bijtelling was ging die vlieger nog wel op. Maar nu 15% betaald moet worden zal dat een stuk minder zijn. Je vergeet dat de catalogus prijs van een plugin een stuk hoger ligt. Pak even een passat als voorbeeld (klasse Giulia)
    15% van 45.000 Euro is 6700 bijtelling voor de plugin
    21% van 32.000 Euro is 6600 bijtelling voor een kleine diesel of benzine

    Dus de trigger om te gaan voor een plugin is nihil. En dan heb ik nog een gunstig voorbeeld genomen want een Mercedes C hybride is 60K list en een gewone C vanaf 38K.Dan wordt het verschil nog groter.

    In 2017 wordt het 17 en 22%.

    En dan nog is de NL lease markt te klein om enige deuk in Europese boterpakje te slaan. Alhoewel ik de hybride Giulia best zie komen.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 22:36
    Permalink

    FCA heeft onlangs nog naast de “normale” versie de Pacifica Hybride gepresenteerd, weliswaar geen Italiaan maar wel een auto waarvan verwacht wordt veel af te gaan zetten. Dus FCA kan het wel…

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 23:12
    Permalink

    Het plug-in hybride verhaal was voor veel zware auto’s een truukje om in een gunstig belastingtarief te halen. Dat kon omdat je voor de NEDC-test je accu’s volledig mag opladen en zo dus een flink deel van de test op elektriciteit kunt rijden. Elektriciteit opwekken produceert ook CO2, maar dat wordt niet meegeteld. Result: Een hoop automobielen met bizar lage CO2-cijfers die in de praktijk bij lange na niet gerealiseerd werden.

    Dat betekent niet dat hybridetechniek onzin is: Het inzetten van hybridetechniek om energie terug te winnen bij het remmen en om de benzinemotor vooral te gebruiken in situaties waarin hij efficiënt is, is nog steeds relevant en leidt tot lage CO2-cijfers. Het leidt niet meer tot bizar lage bijtellingen, maar wel nog steeds tot lage BPM.

    Om de toekomstige CO2-limiet van 95 .gk/km te halen, is hybridetechniek voor dit soort auto’s essentieel. Het is pompen of verzuipen: Als men bij Fiat de hybridetechniek niet tijdig marktrijp heeft, verdwijnen dit soort auto’s vanzelf weer van de markt.

    Beantwoorden
  • 30 januari 2016 om 00:21
    Permalink

    @Eelco van Vliet

    Een C klasse is er vanaf 38K als ik MS goed heb begrepen word de instapper een motor boven wat hiervoor vanaf 2010 het top model was in Alfa’s gehele line up een 2.0 turbo versus een 1,7 turbo. Ik ben bang dat de instap prijs hier in NL wel eens boven de 50K kon komen te liggen met BTW en BPM. De lease prijs zal daardoor fors zijn. Met een plugin zou dat wellicht beter uit kunnen pakken. Ook de 2.2JTDm zal ben ik bang een fors lease prijs kaartje hebben omdat de diesels in het D segment heel hard afschrijven de benzine versies liggen gunstiger door betere vraag en aanbod balans.

    Voor de NL markt zie ik het somber in. in Italie, Belgie, UK, Duitsland e.d. zal het beter gaan en vooral de VS. Qua rest waarde zal de benzine het in NL wel aardig doen schat ik. Aanbod laag vraag relatief hoog.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.