Maserati kijkt terug op succesvol 2014
Maserati sloot het jubileumjaar 2014 af met klinkende cijfers. De vaandeldrager van Italiaanse luxe in de wereld deed het overal eigenlijk goed en groeide bijvoorbeeld ook sterk in eigen land. Vorig jaar heeft het merk met de drietand mondiaal in totaal 36.500 eenheden verkocht. Een groei van maar liefst 136% ten opzichte van 2013. In vergelijking met 2012 zijn de verschillen uiteraard nog veel groter (+600%). Het doel van 75.000 eenheden tegen 2018 komt met rasse schreden dichterbij. Een SUV eind dit jaar en een splinternieuwe GT (Alfieri) in 2016 zullen daar flink aan bijdragen.
De Ghibli zorgt voor de grootste aantallen en slaat goed aan. Daarvan zijn vorig jaar in totaal 23.500 eenheden verkocht. Maserati haalt daarmee vaak hogere cijfers dan vergelijkbare concurrenten. Maar ook het vlaggenschip Quattroporte doet het prima met 9500 eenheden gedurende vorig jaar. De Gran Turismo en de Gran Cabrio doen het weliswaar steeds rustiger aan, maar waren in 2014 nog altijd goed voor 3500 eenheden. De VS was voor Maserati opnieuw de grootste markt met 14.690 verkochte auto’s (+110%). Voor Alfa Romeo dat daar debuteert een goed teken, aangezien Italiaanse luxe dus goed in de smaak kan vallen bij de ‘Yankees’. Vooral de Ghibli en de Quatroporte V6 Twin Turbo (410 pk) doen het daar erg goed. China is een goede tweede met 9400 verkochte Maserati’s (+148%). Europa volgt als derde met 6360 eenheden (+153%). In ItaliĆ« werden er 1235 stuks verkocht het afgelopen jaar (+382%). De Ghibli Diesel doet het op het schiereiland erg goed op de zakelijke markt.