Maserati heeft uiterlijk begin 2014 vijf modellen in productie
Een Amerikaanse website meldt dat Maserati vanaf 2014 een indrukwekkend aanbod zal hebben, waardoor het merk voortaan als een automerk van formaat door het leven zal gaan. Op zich lijkt het geen nieuws, ware het niet dat de volgorde van introducties nu heel nauwkeurig naar voren wordt gebracht, inclusief enkele nieuwe details over de modellen. Vermoedelijk is het dan ook informatie dat ergens in Detroit door de wandelgangen is geroepen. De modellen GranTurismo en GranCabrio krijgen in 2013 naar alle waarschijnlijkheid een milde opfrisbeurt, zoals we jullie zelf al na de autosalon van Genève hebben kunnen vertellen.
Maserati trapt volgend jaar af met de nieuwe Quattroporte. Het vlaggenschip zal een ontwerp hebben dat dankzij een samenwerking tussen Pininfarina en Centro Stile Fiat tot stand is gekomen. Hetzelfde designteam werkt momenteel al aan een E segment model onder de Quattroporte dat in 2013 zal debuteren. Technisch zullen de twee Italiaanse topmodellen het een en ander delen, zoals het aluminium plaatwerk dat door Alcoa wordt geproduceerd. De beide sedans zullen ook de 8-traps automaat van ZF delen en het aandrijfsysteem voor de vierwielaangedreven varianten. De ‘baby Quattroporte’ uit het E-segment wordt nu al de nieuwe Biturbo genoemd vanwege het MultiAir-systeem met dubbele turbo op de 3.6 V6 (Pentastar), goed voor 400 pk. Toch is het vrijwel zeker dat de auto in veel kleinere aantallen ook verkrijgbaar zal zijn met V8 of zonder dubbele turbo dus verwachten we een andere naam. Ook zal er een krachtige 3.0 V6 Diesel komen van VM met MultiJet techniek en minstens 300 pk. Deze laatste krachtbron vindt bijvoorbeeld ook z’n weg naar de grote SUV op Jeep platform, die als laatste in de eerste helft van 2014 op de markt zal verschijnen. De V8 motoren met Ferrari DNA zullen overigens in alle modellen van Maserati beschikbaar zijn. De E-segment limousine en de SUV worden straks in Grugliasco geproduceerd, waarvoor inmiddels een akkoord is bereikt. De voorbereidingen voor de productie van het eerste model beginnen volgend jaar al. Maserati wil zich de komende jaren ook vooral op de Aziatische markt gaan richten.
Wat blijkbaar voor Alfa niet lukt gaat Maserati eventjes doen, namelijk met een uitgebreid modellen gamma voor de dag komen. Hoe komt het dat voor hi tech sportwagens geen probleem is terwijl dit ontwikkelen normaal gezien toch veel meer tijd in beslag zou moeten nemen. Zou graag eens het personeelsbestand bij Alfa een keer zien.De spreekwoordelijke tien man en een paardekop zou hierbij misschien van toepassing zijn anders kan het toch nooit zo lang duren om een deftig gamma op poten te krijgen.
Muziek voor mijn oren! Eindelijk komt FGA met een antwoord in het hogere middensegment. De Biturbo klinkt veelbelovend. Ik verwacht overigens dat de nieuwe QP al zo goed als klaar is? Er gingen toch al geruchten dat hij in 2011 al zou worden geintroduceerd?
Jammer dat Alfa hierin het nakijken krijgt. Maar wel begrijpelijk. Maserati heeft op dit moment een veel exclusiever imago dan Alfa, dus de kans dat mensen hiervoor hun BMW of ander Duits spul laten staan lijkt groter…
Prachtig merk niet te vergelijken met Duits spul, Jaguar XF is iets wat me te binnen schiet.
@Milleke
Wat Alfa betreft, hoop ik op dit moment dat die al hun energie in een fatsoenlijke D segment auto aan het stoppen zijn.
Een diesel SUV met een Maseratilogo…. de tranen komen in mijn ogen. Na Lancia en Alfa gaat Fiat nu ook Maserati prostitueren en het imago verkwanselen. Ik moet toegeven dat er toch enige constante is in hun beleid. Merken ten gronde richten is echt wel uitgegroeid tot hun specialiteit.
De broers Maserati draaien zich ondertussen om in hun graf omwille van die gedrochten die in de steigers staan en in de verste verte NIKS te maken hebben met de filosofie van het merk.
Ik vind het een super idee. Eindelijk wat stijlvol tegengas op dat het gebied van dit soort kul. Je kunt beter een goede saus over een lelijk fenomeen gieten als je er toch niet omheen kunt. Mensen die Maserati zien als iets van enkel GT’s en een QP, gunnen het merk gewoon geen grotere rol in een wereld vol met Duitse eenheidsworsten.
Iemand van Audi noemde de nieuwe A6 Avant een kunstzinnig hoogstandje van Egger! Nu weet ik dat de hele wereld al een tijdje haar verstand heeft verloren…maar er zijn grenzen!