Maserati heeft momenteel één van de beste assemblagelijnen van de wereld
Japanners staan bekend om hun oog voor kwalitatief duurzame producten met een zeer goede afwerking. Daarom is het ook een eer om een prijs te ontvangen uit handen van een Japanner.
Sinds de komst van Marchionne bij FGA is de wijze van assembleren van auto’s kwalitatief met sprongen vooruit gegaan. FGA deed vele investeringen om haar producten tot de betere duurzame producten te maken. Marchionne heeft meerdere malen al aangegeven in elk segment het betere te willen bieden wat er op wereldniveau te vinden is. Daarom gaat er veel aandacht uit naar de invoering van het internationale WCM (World Class Manufacturing) systeem. Ook bij Maserati. En met succes want de Maserati afdeling mocht kort geleden een prijs in ontvangst nemen voor de totale wijze van assembleren. Een ferme derde plaats op het internationale podium. Uitgereikt door de internationale WCM commissie voorgezeten door Prof. Hajime Yamashina.
Maserati blinkt vooral uit als het gaat om de samenwerking met alle Maseratigerelateerde toeleveranciers en ondernemingen. Productiekosten vermindering wordt door de wijze van produceren en toeleveren op zeer efficiënte wijze toegepast. Iets wat wij al langer vermoeden te constateren bij het volgen van FGA’s productontwikkelingen van de laatste jaren. Maserati dat kleinere series luxe automobielen bouwt, weet door haar werkwijze een hoge mate van kwalitateit te waarborgen met een zeer ambachtelijk karakter door oa een toegewijde instelling van al haar personeel.
[nggallery id=50]
Jammer dat ze mijn 2009 147 maanden te laat afleverden, met een defecte selespeedbak, lak-fouten en deuren die niet goed op zijn plek zitten waardoor je het naast je oor hoort suizen….
of gaat het alleen maar om de nieuwe modellen? 😉
Ze zouden die Maserati’s niet zo groot mogen maken! Maak er terug de sportieve sportwagens van welleer van. Door de omvang en het zware gewicht van bijvoorbeeld de QP kan je niet eens soepel door de haarspeldbochten in Italië scheuren.
Hou de grote zware bakken voor de merken die meer variatie op de markt kunnen brengen zoals Alfa en Lancia. Een Maserati moet beprekt zijn in lengte en gewicht zodat hij de porsches en lotussen kan temmen! Het is daarmee ook dat een QP in het vuurrood spuuglelijk is trouwens. Ze moeten deze wagens dringend op dieet sturen. 😉
Wat heb je nu aan een grote sportwagen gemaakt om de as van de sigaar van een gezapige oude dikke bestuurder in een traag genomen bocht niet op de bekleding te laten komen. Deze mensen kunnen zich beter in een mercedes S nestelen ipv een Maserati QP.
Het wordt tijd dat Maserati zijn doelgroep terug verandert! 😀
Er zal wellicht nog een sportievere Maserati komen die wat meer voor het scheuren bedoeld is ipv het cruisen. Toch moet gezegd worden dat de Granturismo met de 4.7 motor geen stakker is en het een verbazendstrak sturende en neutraal op de weg liggende auto is voor het hoge gewicht en de grote maten.
Interessant misschien om te noemen dat ze bij Masarati naast de GT modellen (GranTurismo, QP en nu GranCabrio) ook auto’s bouwen die qua sportiviteit in een extremere klasse vallen: de 8C van Alfa Romeo.