Maserati Grecale online gepresenteerd
Hoger niveau SUV.
Je krijgt bij het zien van de presentatie vandaag het gevoel dat de Maserati Grecale een D-segment SUV is van een nieuwe orde. Tot in detail lijkt de auto een toonbeeld van verfijning en technisch vernuft. Het excellente Giorgio-platform en de V6 Nettuno hoeven we geen woorden meer aan vuil te maken. We zien nu ook de wijze waarop het luxueuze interieur een interactie aangaat met de bestuurder. Je lijkt niets te kort te komen in de Grecale. Het design aan de buitenzijde? Een toonbeeld van ingetogenheid zonder saai te zijn. De juiste balans tussen het zo uitgesproken Maserati DNA en een vorm van zakelijk en strak. De koplampen lijken toch puntiger en boller dan bij het zien van de eerste plaatjes.
Filmisch.
De auto’s is door designbaas Klaus Busse gepresenteerd in een cinematografisch decor compleet met acteurs. Een bevallige dame en een ideale hippe schoonzoon, gaan een conversatie aan met de Grecale als middelpunt. Had wat ons betreft niet gehoeven maar misschien bevalt het een nieuwe jonge rijke doelgroep des te meer. Altijd de geijkte zelfde shots van de auto is immers ook zo saai…
Altijd genoeg vermogen en Folgore in aantocht.
De drie uitvoeringen van de Maserati Grecale GT, Modena en Trofeo staan garant voor veel pk’s en goede prestaties. De Grecale GT is de milde hybride basis met 300 pk. Onder de kap ligt een bekende 2.0 viercilinder. Dit blok is er ook met 330 pk op de sportievere Grecale Modena, eveneens een MHEV. De 3.0 V6 Nettuno is alleen verkrijgbaar op de Grecale Trofeo en een heeft indrukwekkende 530 pk. Al deze uitvoeringen zijn voorzien van 8-traps gerobotiseerde automaat. Aan een volledig elektrische Grecale Folgore wordt al volop gewerkt en in de brochure zien we al zelfs afbeeldingen van de elektrische Grecale met unieke grille (foto boven). De elektrische Grecale is inmiddels gespot tijdens een testfase in het hoge noorden bij zeer lage temperaturen.
Smaakvolle luxe en geen tekortkomingen.
Maserati ontstijgt met de komst van de Grecale volledig het niveau van hand vervaardigde exoot waar niet alles op en aan zit. De in Cassino op hoogwaardige wijze geproduceerde middelgrote SUV bezit allerlei snufjes die uiteraard op smaakvolle wijze in een modern jasje zijn gegoten, zonder het verleden uit het oog te verliezen. Zo is het beroemde Maserati klokje opnieuw letterlijk een centraal punt in de cockpit, maar is deze volledig digitaal en multifunctioneel. Dat men oog voor detail heeft blijkt uit het feit dat de kleur van het leer om het klokje configureerbaar is voor de klant. En wat te denken van de sfeerverlichting op de portieren? Die charme valt voor de purist natuurlijk wat weg bij het zien van het grote beeldschermgebeuren in de middenconsole, maar laten we zeggen dat dit de enige manier is om met de tijd mee te gaan. Niemand zal nog klagen dat Maserati mooi is maar niet up-to-date. Het digitale instrumentarium ziet er overzichtelijk uit en we zien op de voorruit ook de projectie van een head up display. Maserati introduceert bovendien een nieuwe speler voor de optimale audiobeleving in de vorm van Sonus-Faber. Wat we bij het zien van dit alles zo knap vinden, is dat je eigenlijk nauwelijks nog aan de Stelvio moet denken. Het tweelingbroertje van de Grecale. De Maserati Grecale is er vanaf 100.694 euro.
[nggallery id=1295]
Aan de personen te zien (bovenste foto) is het niet zo’n hoge auto. Eeerder een “cross-over” ?
Op de website van Maserati België kan je hem al configureren : https://www.maserati.com/be/nl/shopping-tools/configurator#bp-grecale
Met prijzen erbij.
En helaas weer met lekker veel BPM met een uitstoot van minimaal 200 gram CO2 per km. Kom niet met de opmerking dat mensen die een Maserati kunnen kopen zich daar niet druk over maken. Ik weiger om zo’n idioot hoge BPM boete te betalen. Daarom ook geen Stelvio of Giulia.
Zo hebben ze nog even plezier van het Giorgio platform! Mooi geheel overigens.
Het presentatiefilmpje was ronduit belachelijk, dus dat heb ik afgezet. Blijft de vraag waarom je deze auto zou nemen ipv de Stelvio. Hij kost het dubbel en is in wezen dezelfde auto met vergelijkbare prestaties. Opmerkelijk, want de Stelvio heeft minder vermogen, wat aangeeft dat de Grecale een pak zwaarder is.
Waarom koopt iemand een Audi A1 en niet een VW Polo ? Of een Skoda Fabia.
Waarom koopt iemand een Lancia Y en niet een Fiat Punto ?
In wezen dezelfde auto? Omdat hij dezelfde technische basis deelt is het nog niet dezelfde auto hoor. De Grecale is bv 18cm langer, veel luxer, mooier afgewerkt, veel meer up to date qua rij-assistentie, enz enz. Staat op een veel hoger niveau dan de Stelvio.
Prachtige auto is mijn eerste indruk, alleen afwachten of deze gaat verkopen, wat het probleem bij het merk Maseratie en Alfa is, dat is de beroerde After sales, dat hebben de Duitsers 10x beter voor mekaar, met onderdelen voor 10 uur bestellen s’middags binnen al het op voorraad is in Duitsland, net als het dealer net werk, stel je woont in Twente dan wil je toch niet naar Eindhoven rijden, zolang dit is dan verwacht ik dat de verkoop ook niet echt beter wordt bij dit merk, en dat is echt jammer van zo mooi merk.
Een positief verhaal over deze Maserati Grecale : https://www.autointernationaal.nl/2022/03/geen-half-werk-test-maserati-grecale/