Maserati met gelimiteerde GranTurismo in Genève
De Maserati GranTurismo is misschien niet vers, maar oogt altijd fris. De in onze ogen nog immer mooiste GT van dit moment, staat in Genève gewoon weer tussen al het andere prachtige spul van het merk met de drietand. Het betreft een gelimiteerde versie om de verbintenis met de 3500 GT uit 1957 te vieren. Een duidelijk statement over de eenheid tussen Maserati en het modeltype ‘GT’. Heel terecht doet Maserati dit, want al 60 jaar heeft het merk het begrip GT op een heel pure wijze ingevuld. GT staat niet voor niets voor de zeer Italiaans klinkende term Gran Turismo. Van de gelimiteerde GranTurismo en GranCabrio Special Edition worden van beide 400 stuks gemaakt. Nieuw is de kleur Rosso Italia (foto) geïnspireerd op de legendarische winnende 250F, waarmee Fangio in 1957 wereldkampioen werd. Ook Bianco Birdcage en Grigio Lava worden voor de gelegenheid als lakkleur toegepast. Maar wie z’n GT nog puurder wil, al was het vanwege de tijdloze verschijning, kan de auto ook met onbeschilderde carrosserie bestellen…
De 20 inch MC Design velgen, zijn zwart gelakt en voorzien van een speciaal logo met rode drietand. Het interieur is te krijgen in volledig leer of de combinatie met Alcantara en vier verschillende kleuren voor het stiksel. De afwerking is verder voorzien van details in carbon fiber en onderaan de middenconsole prijkt een speciale plaquette met het volgnummer van het gelimiteerde voertuig en de twee jaartallen. De auto wordt geleverd met 4.7 V8 met 460 pk. Je kunt als klant kiezen uit een MC Auto Shift transmissie en de gerobotiseerde MC Shift Transaxle, beide zestraps.
Maserati heeft dit jaar in Zwitserland een zeer open stand, waar veel te genieten valt. Naast de succesvolle Levante, zijn er ook de Ghibli en de Quattroporte. Ook de SUV is nu te zien als rijk en smaakvol uitgedoste Ermenegildo Zegna editie. Deze moet nog leverbaar worden en is uitgerust met een nieuwe mooie beige satijnen stof gecombineerd met leer. Drie combinaties worden hiervan leverbaar. Het interieur ademt Italiaanse klasse dankzij Chevron met Beige leer, Nattè voor de deurpanelen en Jersey voor de raamstijlen en het plafond. Het dashboard is verder uitgerust met zwart leer.
[nggallery id=1162]
De Gt is eigenlijk al uit productie, wat betekent dat Maserati eigenlijk alleen nog maar sedans en een SUV maakt. Mooi, maar ik denk toch dat de broers Maserati zich omdraaien in hun graf. Waar blijft die Alfieri?
De nieuwe GT moeten ze in Modena bouwen die blijven toch in kleine oplage. Ben wel benieuwd of deze een totaal nieuw platform krijgen of dat ze iets bij Ferrari lenen voor de basis. Voor ge opvolger van de QP hoop ik ook dat ze wat anders gaan pakken dan het verbeterde oude E-klasse platform van MB wat ze mee kregen van de C300 uit het Daimler Chrysler tijdperk.
Maar de GT blijft een prachtig model.
Voor de nieuwe GT kunnen ze wel een Ferrari-basis gebruiken lijkt me. De Alfieri kan dan gebruik maken van het Giorgio-platform.
De nieuwe GT krijgt het Giorgio platform en zal worden gemaakt in Turijn
Ciao
Squadra
Giorgio moeten ze dan wel wat verlengen voor een langere wielbasis maar voor al ook stuk je breeder een GT en Giulia verschillen in beide +/- 10cm langer is niet lastig breder lijkt we wel wat lastiger. Zou wel beter zijn voor het gewicht hoop ik vind de GT prachtig maar bijna 1,8 ton is wel erg zwaar voor een GT.