Maserati gaat in alle opzichten zelf auto’s bouwen
Door de fusie van Fiat met Chrysler kan Maserati eindelijk doorgroeien en steeds meer op eigen gaan benen staan. In Italië bestaat in dit verband al enige tijd de nodige onzekerheid, omdat men vreest dat daarmee de gehele productie naar Turijn verplaatst zal worden. Maar of die zorgen terecht zijn, is nog maar zeer de vraag nu bekend is geworden dat de drietand ook juist in Modena haar hoofdvestiging zal behouden, én dat het binnenkort nog flink zal uitbreiden ook. Rond het oude hart waar al decennia lang Maserati’s worden vervaardigd, is momenteel namelijk een compleet nieuw ontwikkelingscentrum aan het verrijzen voor techniek en design. Kortom, Maserati dat dankzij Ferrari meer dan tien jaar geleden uit de as kon herrijzen, zal op eigen kracht auto’s gaan ontwikkelen en een gamma bouwen van minimaal vijf productiemodellen. Maserati wordt een wereldspeler op het gebied van exclusieve en luxe auto’s met productielocaties in Italië en de VS, maar met het hoofdkantoor dus nog altijd in Modena.
Aanleiding voor deze conclusie is eigenlijk de onthulling van de Kubang concept in Frankfurt en wat achter gesloten deuren vervolgens door CEO Harald Wester is verteld. In Maserati’s eerste SUV zal namelijk een V8 komen te liggen die speciaal voor Maserati is ontwikkeld op basis van een blok dat reeds in Detroit van de band rolt. Het design van deze auto, wordt voor het eerst volledig in Modena gedaan. Het nieuwe Centro Stile in Modena valt onder leiding van Lorenzo Ramaciotti, die als voormalig Pininfarina-ontwerper reeds leidinggevend is in Turijn. Ingenieur Roberto Corradi is afdelingschef in het nieuwe Product-ontwikkelingscentrum. Corradi werkte reeds twintig jaar bij Ferrari.
Paolo Martinelli heeft met zijn enorme knowhow (ingenieur op het gebied van Ferrari F1-motoren) de leiding over de afdeling waar nieuwe motoren (onderdeel FPT) worden ontwikkeld (op basis van bestaande blokken uiteraard). In de pijplijn zit ook een nieuwe V6, die onder leiding van CEO Harald Wester ook nog wel eens z’n weg zou kunnen vinden naar topmodellen van Alfa Romeo. De transmissies zijn uiteraard eveneens niet langer van Ferrari maar worden aangepast op basis van die van ZF (8-traps gerobotiseerde automaat op de Kubang). De motoren zullen garant staan voor veel koppel bij lage toeren en hebben een direct ingespoten injectiesysteem dat voor meer vermogen zorgt en een lager verbruik (MultiAir). Ook vierwielaandrijving zal in Modena gebruikelijk worden, dankzij de basis die reeds door Jeep is gelegd. Onder Ferrari probeerde Maserati dat ooit ook al, door bij Audi op bezoek te gaan. Een samenwerking die nooit van de grond is gekomen.
De eerste vruchten van dit nieuwe Maserati zullen een nieuwe Quattroporte (2014), een E-segment (2013) sedan en een SUV op basis van de Kubang concept zijn. De nieuwe Quattroporte komt ook in grotere aantallen en zal de concurrentie aangaan met modellen als de BMW 7 serie, Audi A8 en Mercedes S klasse. Wester zegt dat Maserati met dit plan tegen 2014 zo’n 40.000 auto’s per jaar kan verkopen. Momenteel zijn dat er nog maar 850o.
Schitterend hoe al die V8 blokken zo allemaal klaar staan mooie foto’s jongens helemaal goed dit.
Ciao
Squadra