Maserati flink op koers wat doelstellingen betreft
Tot eind vorige week was Maserati nog een indrukwekkende gastheer tijdens de 70ste filmbiënnale in Venetië (foto) en inmiddels eist het in Frankfurt ook weer een hoop aandacht op. Het bijna 90 jaar oude merk is namelijk hot en dat wijzen zoals gezegd de cijfers ook uit. De drietand verkoopt zichzelf en een zeer positief gestemde CEO Harald Wester, maakte dan ook vrolijk duidelijk dat de groei boven verwachting goed verloopt.
De komst van de SUV in het tweede kwartaal van 2015 wordt een volgend belangrijk wapenfeit waar men bij Maserati nu al naar uitziet. Zodra de assemblagelijn in Mirafiori gereed is, start de productie van de Levante, aldus de CEO. Er kunnen dan 20 tot 25 duizend stuks op jaarbasis geproduceerd worden. Om quitte te spelen is volgens Wester echter veel minder dan dat al voldoende.
Gezien de huidige hoeveelheid orders lijkt een dergelijk aantal voor de SUV helemaal niet te ambitieus. Sinds januari heeft Maserati 20.300 orders mogen ontvangen. Er werden sinda januari 4500 GranTurismo’s, GranCabrio’s en nog enkele oude Quattroporte’s verkocht. Van het nieuwe topmodel werden 5500 verkocht. Van de Ghibli zijn inmiddels 6300 stuks verkocht en zo’n kleine 4500 zijn reeds de fabriek in Grugliasco uitgerold.
Harald Wester maakte ook duidelijk dat er onder de SUV en de Ghibli geen modellen in de planning staan. Ook de GranTurismo en de GranCabrio blijven voorlopig de enige niche uit Modena gezien de vele belangstelling hiervoor. Deze bestaande modellen ondergaan in 2015 na de lancering van de SUV, een grondige evolutie. In dat jaar wil Maserati wereldwijd ook 410 dealers hebben, in plaats van de huidige 300.
‘…en zo’n kleine 4500 zijn reeds de fabriek in Grugliasco uitgerold.’ Zijn dit 4.500 Ghibli? Lijkt me veel… Maar hopelijk correct: ik heb begin juli besteld en hoop dat de leveringstermijn, begin november, wordt gerespecteerd.
Ik heb meerdere berichten hierover nageslagen en het gaat idd om de Ghibli wat dit aantal betreft. Aangezien de productie al een tijdje loopt is dit best reëel overigens. Proficiat trouwens met deze fantastische en oogverblindende aankoop.
Mille grazie!
Wow Nick,
Gaaf misschien kun je ons vertellen hoe het allemaal is gegaan bij de aankoop. En als je hem hebt!
Ciao
Squadra
Hey Squadra
Hoe de aankoop is verlopen… Niet veel anders dan bij aankoop andere wagens, toch!?
Enige wat me tegenviel is het feit dat op de Ghibli 330pk geen sportophanging kan worden genomen, terwijl dit op de diesel (!) wel kan. Wel elegant opgelost door de garage met een fikse inspanning om de ophanging aftermarket te installeren. Qua kleur zag ik graag ‘Blue Emozione’, maar is onder druk van mijn vrouw ‘Blue Passione’ geworden. Velgen 20″ Urano Machine Polished. Verder de ‘gebruikelijke’ pakketten.
Qua levering eind oktober begin november vrees ik nu toch enigszins, vond net volgende:
“Registratiecijfers Maserati dit jaar geflatteerd”
Door onze redactie
AMSTERDAM –
De verkoopcijfers aan het einde van het jaar zullen volgens Maserati-topman Harold Wester niet het succes van de nieuwe modellen laten zien. In de orderportefeuille zitten op nog geen driekwart van het jaar 20.300 orders, maar het merk zal naar verwachting in heel 2013 ‘slechts’ 16.500 auto’s uitleveren.
“Dit jaar is de enorme verkoopstijging die we nu realiseren nog niet zichtbaar”, stelt Wester in gesprek met Autovisie. “In de eerste zes maanden van dit jaar hebben we dik 3,5 duizend auto’s afgeleverd, wat in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar een plus betekent van 14%. Echter, de orderintake ligt vele malen hoger. De verkoopstart van de Quattroporte in januari en de Ghibli in april zorgen voor veel orders, maar de levering kwam later op gang. Vandaar dat het groeipercentage feitelijk geen reeel beeld laat zien.” Wester geeft aan dat ook de orders die in december worden gebouwd, niet meer in de registraties over 2013 zichtbaar zijn. “De december-productie wordt pas in januari 2014 uitgeleverd.”
Nick007
Als je hem hebt foto foto foto! en beter in 2014 afleveren met nieuw kenteken!
Gaaf man.
Ben heel benieuwd hoe je hem vind rijden. Harry van Evo heeft een leuk filmpje over de nieuwe Ghibli.
Ciao
Squadra
Harry Metcalf is de naam. Maakt ook een leuk filmpje van z’n eigen Gran turismo en Gran Cabrio Sport! 😀
@ Squadra
Liever asap af te leveren: ben Belg en hier bij mijn weten geen nieuwe kentekens 🙂
Normaal zal ik deze week nog testrit doen (zij het met 410 pk versie q4). Eerste wagen bij concessiehouder (ik ga naar Gent) geleverd tweetal weken terug.
@Nick007 Ik vind het nog steeds een beetje knullig hoe ze daar zitten naast Volvo in Gent, toch?
Als je je wagen er voor de showroom parkeert (als er al plaats is), word je omringd door een hoop Volvo’s en misschien 2-3 Masers die buitenstaan voor testritten.
In Wijnegem kom je aan op een propere parking waar enkele Masers en Ferrari’s uitgestald staan en kijk je binnen in een impressionante showroom vol Italiaans schoons. Dat is het juiste decor voor zo’n merk! 🙂
Op zich maakt me dit niet uit: voor wat de garage betreft is de service voor me van tel, en die is tot op heden uitstekend!
Hadden gisteren goed nieuws voor me: mijn Ghibli zou reeds in productie zijn…
Prijs me trouwens gelukkig dat ze daar gesitueerd zijn: is slechts vijftal minuten van mijn bedrijf (voor onderhoud e.d. halen ze echter de wagens zelf ter plaatse op, dus nabijheid is niet steeds een punt).
Morgen testrit, weliswaar met Q4 versie.
Eens gekocht heb je uiteraard gelijk, dan telt de service en ze zijn zeer vriendelijk in Gent.
Maar om een nieuw publiek aan te spreken, vind ik dat ze het in Gent verkeerd hebben aangepakt.
Laat iets weten hoe de Ghibli was! 😉
Was je in Kortrijk op de voorstelling ervan trouwens?
Was in Kortrijk, jawel. Dit deden ze, ondanks ruim publiek, niet verkeerd vind ik.
Ps Ben trouwens ‘nieuw publiek’ 😉
Intussen testrit gemaakt met de Ghibli Q4 (ter info, in België zijn er op vandaag slechts 2 stuks. Volgende, waaronder diesels, zijn wel op komst.
Persoonlijk vind ik dat het meeste van wat in de gekende testverslagen staat te lezen klopt: de wagen laat zich heel vlot rijden (ook al is deze bijna 5m), is bijzonder stabiel, … en vooral: de Ghibli biedt heel veel rijplezier, zeker tov zijn ‘rechtstreekse’ concurrenten.
Voor mij mag het stuur wel wat zwaarder aanvoelen (is dus wel persoonlijk: in testen wordt dit aspect zelden of nooit vermeld) en de ophanging mag wat harder, hoewel zeker geen ‘negatieve invloed’ ondervonden op wegligging (testwagen was echter met skyhook en deze biedt sowieso meer comfort).
Conclusie: gewoonweg schitterende wagen! Zal er nog veel plezier aan beleven 🙂
Echt prachtig Nick007, unieke wagen. Veel genot toegewenst!