Maserati en Ferrari zij aan zij in Casa Enzo Ferrari
Museo Casa Enzo Ferrari is met een indrukwekkende tentoonstelling begonnen, ter ere van een rijke racehistorie over Maserati en Ferrari. Twee grote Italiaanse merken uit Modena, die elkaar altijd vol respect hebben beconcurreerd, vooral in raceverband. ‘Le Grandi sfide Ferrari Maserati’ (de grote wedloop tussen Ferrari en Maserati) bestaat uit 19 bijzondere racewagens van weleer, van Ferrari 500 TRC -de eerste Testarossa ooit- tot Maserati A6 GCS/53, wat vaak wordt gezien als een van de mooiste racewagens ooit. Verder staan er in het nieuwe museum naast Enzo Ferrari’s geboortehuis ook een zeldzame Ferrari 340 MM uit 1953 (1 van de 4 die ooit gebouwd zijn) en een legendarische Maserati 250F (foto onder), die door coureur Sterling Moss ooit de meest indrukwekkende racewagen ooit werd genoemd en waar Manuel Fangio ooit geschiedenis schreef.
De tentoonstelling is afgelopen weekend persoonlijk door de zoon van Enzo Ferrari (Piero) geopend, tijdens een sfeervolle ceremonie (foto boven). De expositie duurt tot 20 maart 2013. Ferrari en Maserati behoren tot de meest indrukwekkende merken van de wereld, binnen en buiten de autosport. Het zijn de merken die van Modena een automobielstad hebben gemaakt. Er is bij dit verhaal uiteraard een schaduwrol voor het roemruchte Alfa Romeo, omdat Enzo Ferrari aanvankelijk met dit Milanese merk de strijd aanging tegen de ‘Tridente’. Het onverslaanbaar geachte Alfa Romeo, had er vanaf 1926 een geduchte concurrent uit eigen land bij. Maserati trok naar Modena en onbewust kan dit Enzo Ferrari als geboren Modenees, wellicht nog meer hebben gemotiveerd, om voor zichzelf te beginnen. Zo ontstond het unieke gegeven dat in het centrum van de provinciestad en even daarbuiten, twee grote sportwagenfabrikanten floreerden. ‘Il Drake’ noemde de jongens van Maserati vaak gekscherend ‘die lui daar verderop’, maar hij haalde het ondanks zijn dominante karakter nooit in zijn hoofd, om ook maar een seconde de spot te drijven met de drietand van Bologna. Dat heeft uiteraard alles te maken met ervaringen uit een ver verleden, toen de eerste letters werden geschreven van de lange rijke geschiedenis van de Italiaanse autosport.