Maserati doet kooi van beestachtige MCXtrema open in Monterey
Uniek en zonder compromis.
Een extreem zeldzame extremere versie voor op het circuit voor de speciale klant. Dat is wat de Maserati MCXtrema is. Het beest van het merk met de drietand is 100% gericht op prestatie en laat het luxe aspect van het merk even achterwege. Het lijkt erop dat Maserati (net al andere luxe merken) een beetje de aanpak van Ferrari (ooit geïntroduceerd door Di Montezemolo) wil volgen rond haar meest sportieve modellen met extra gelimiteerde circuitversies voor de ‘happy few’. Het enige wat nu nog mist zijn uitgebreide programma’s inclusief cursussen voor vaste klanten. Naast de wedstrijdversie MC20 GT2, bestaat nu dus deze ‘mostro’ op maat van maar liefst 740 pk (730 Nm). Deze auto die vanuit sommige hoeken ons doet terugdenken aan de Bora van weleer, is een samenwerking tussen de afdeling Maserati Corse en Centro Stile. Het doel; een compromisloze exclusieve racewagen creëren voorzien van een geheel uniek ontwerp.
Nieuwe fase voor de Nettuno V6.
Maserati heeft de extremiteit van de MCXtrema in aanloop van de presentatie in Monterey gebruikt als uitgangspunt om de spanning op te bouwen. Compleet met unieke afgesloten container werd de extra brute drietand, als een soort buitenaards of dierlijk fenomeen aangekondigd. Amusant en uiterst creatief als je het ons vraagt. Naast het volledig unieke jasje zien we hier ook de introductie van de prachtige Italiaanse zespitter met 110 pk meer dan de standaard versie in de MC20. De 2.992 cm³ V6 van 740 pk heeft een maximum koppel al bij 3000 toeren per minuut. De zorgvuldig ontwikkelde unieke aerodynamische aspecten, gecombineerd met door FIA goedgekeurde onderdelen, zorgen ervoor dat de MCXtrema een volwaardige wedstrijdwagen is. Men spreekt over de feitelijke opvolger van de MC12 uit begin deze eeuw.
Alfa Romeo ook.
Volgende week mogen we getuige zijn van een tweede exercitie met nagenoeg dezelfde techniek. Alfa Romeo laat namelijk de 33 Stradale reïncarneren. De exclusiviteit is 1 op 1 vergelijkbaar met de MCXtrema maar het doel zal een andere zijn, namelijk direct herkenbare schoonheid en goed voor dagelijks gebruik voor op de openbare weg. We vinden het geweldig dat Stellantis voor beide merken zoiets realiseert. Als gewone sterveling kun je dit misschien allemaal als een tikje te exclusief ervaren, maar feit blijft dat Maserati en Alfa Romeo op deze wijze hoge ogen zullen blijven gooien bij het grote publiek en bovenal dat de rijke geschiedenis een vervolg krijgt.
Laten we hopen dat het doorgaat