Maserati doet het iets rustiger aan
Ondanks een afkoeling van de Chinese economie, weet het sterk groeiende Maserati zich toch op deze voor de drietand belangrijke markt te handhaven. In de eerste 8 maanden zijn er 6400 Maserati’s verkocht in China. Goed voor een +2% ten opzichte van het al even succesvolle 2014. Daar komt de groei op Europese bodem bovenop. Er werden sinds januari op het oude continent namelijk 4224 eenheden verkocht ten opzichte van de 4043 van vorig jaar. In de VS is de vraag na een periode van enorme groei dankzij de komst van de Ghibli en de Quattroporte wat afgenomen (-8,2% overde laatste 9 maanden). In september werden er 872 Maserati’s in de VS verkocht, ten opzichte van de 1318 van september 2014 (-33%). Iets wat na de komst van de SUV Levante eind dit jaar, vrijwel zeker gezien kan worden als een tijdelijke terugval in de vraag. Er is dus zeker geen sprake van een crisissituatie bij het opkomende Italiaanse luxemerk, ondanks dat door de kleine terugval in de vraag de Avv. Giovanni Agnelli fabriek in Grugliasco een korte productiestop heeft gehanteerd.
De Ghibli en de Quattroporte zijn mogelijke wat uit het zicht van het grote (Amerikaanse) publiek verdwenen na een jaar van veel publicitaire aandacht in 2014. Intussen is de vraag naar een model als de Ghibli met name ook in Europa weer toegenomen (+13% over het eerste half jaar). Het doel voor 2018 blijft dus dezelfde, namelijk die van een jaarlijkse verkoop van rond de 75.000 eenheden.
Ik vrees dat de verkoop van de Ghibli zal zakken als de Alfa Giulia op de markt gaat komen. Uiteindelijk zijn de modellen deels overlappend maar zal de Alfa goedkoper en nieuwer zijn.
De Ghibli is nog wel een maatje groter dan Giulia. En veel mooier. Als je kan kiezen tussen een luxe Giulia met dikke motor of een Ghibli… Ik zou het wel weten.