Maserati blijft belangrijk voor Stellantis
Maserati in een overgangsfase.
Als je al 15 jaar over de Italiaanse auto en de daaraan gelieerde industrie schrijft, zie je duidelijk een vast patroon. Wanneer een merk qua succes na een piek weer een dal nadert, volgen er na de door bonden en werknemers geuite zorgen over de toekomst, steevast geruchten over eventuele verkoop. Zo ook wat Maserati betreft. Best begrijpelijk als je naar de cijfers kijkt. Maar ook is de situatie waarin het zich bevindt, best begrijpelijk als je naar de huidige overgangsfase kijkt. De Quattroporte, Ghibli en Levante waren dappere investeringen in de nogal lege productielocaties te Turijn door wijlen Sergio Marchionne. Dankzij de overname van Chrysler en warme banden met Ferrari, was er het een en ander mogelijk, zowel platform technisch als motorisch. Maar dat is alweer 11 jaar geleden en de wereld verandert in rap tempo. Elektrificatie, hoe moeizaam ook, lijkt de norm te worden voor toekomstige grote krachtige modellen (hybride opties blijven er ook). Maserati zal daarom een van de kandidaten zijn voor het nieuwe STLA Large platform met haar elektrische Folgore gamma.
Een brief van Tavares.
In Italië wordt gedurende deze komkommertijd veel gespeculeerd over het eventueel afstoten van Maserati door Stellantis. Terug in de moederschoot bij Ferrari het liefst, want het moet wel Italiaans blijven natuurlijk. Ferrari heeft immers plek zat in haar nieuwe E-factory. Ferrari is ook een soort familie met John Elkann in het bestuur. Er zou zelfs al een datum zijn voor een aankondiging na de zomer. Dat klinkt echter allemaal te snel en opportunistisch; De GranTurismo en GranCabrio zijn net nieuw, evenals de investeringen in de V6 Nettuno en het Folgore programma. De MC20/Cielo blijft een belangrijk boegbeeld en de Grecale is nog een model uit Cassino dat naast de Stelvio van de band blijft rollen. Kortom, er is absoluut geen sprake van een sterfhuis, maar wel van een overgangsfase. Dat is dan ook precies de boodschap die CEO Carlos Tavares in zijn brief aan Rocco Palombella voorlegt deze week. De voorman van de grote vakbond Uilm oppert veelvuldig dat de overgang naar Ferrari het beste is. Vooral de sluiting van de Innovation Lab in Modena baarde de mensen de afglopen tijd zorgen. Dit besluit leek namelijk een eerste stap in het uitfaseren van het merk. Tavares zegt echter dat Maserati het enige merk van de groep is in het exclusieve segment en dat het daarom waardevol en veelbelovend is. Het overdragen aan een ander Italiaans topmerk is daarom uitgesloten, aldus de Portugees.
Afscheid van de Quattroporte en Levante.
De mooie Ghibli was al uit productie, maar nu volgen ook de Quattroporte en Levante. Daarmee komt ook een einde aan het gebruik van de geweldige V8. De ‘laatste’ Quattroporte (foto boven) wordt symbolisch als ‘Grand Final’ Fuori Serie editie in Blu Nobile (we reden ooit een diesel in deze kleur!…andere tijden) geleverd aan een rijke Amerikaanse liefhebber. Boven Stresa aan het Lago Maggiore volgde een fotosessie van deze laatste V8, samen met de MC20 ‘Iris’ (zie foto). Ook een unieke Fuori Serie die de gefortuneerde zakenman met smaak had besteld samen met de QP. De Quattroporte gaan we missen, want het is een bewijs dat Italië ook in het hoogste segment van de luxe sedan prima in staat is om een eigen stempel te drukken.
Nieuwe Quattroporte op komst.
Geen paniek maar geduld is wel wat vereist. Maserati geeft via haar management in een recent interview aan, dat de ontwikkeling van een nieuwe Quattroporte en Levante weliswaar vertraagd, doch springlevend is. In 2028 zien we het eindresultaat. Maserati zonder Quattroporte is natuurlijk niet compleet als merk. De beoogde productielocatie zou Turijn of Cassino kunnen zijn.
Gelukkig maar, t = 1 van de mooiste👏 merken tot op heden!👍
In de jaren 70 hebben de Fransen (Citroën) Maserati ook in 8 jaar verkwanseld en daarna meer dood dan levend doorverkocht aan De Tomaso. Nu dreigt het weer te gebeuren. Laat Maserati naar Ferrari gaan en neem ook Alfa en Abarth mee.
De Fransen zijn te chauvinistisch, kunnen niet omgaan met de flair uit Italië. Alles wat mooi is draaien ze de nek om. En komen daarna met lelijke 308’s, 3008’s, 5008’s of die 408. Citroën-gamma rammelt helemaal. Terwijl de prachtige 508 een vroege dood krijgt dit jaar. Zonder een duidelijke opvolger.
En Fiat en Lancia dan? Lijkt mij wel aardig voor VAG. Samen met Seat (komt voort uit Fiat) en Cupra -eindelijk een historische koppeling met sportief Lancia- plus productie in Spanje (Ypsilon), plus cultuur en korte afstanden. Doe dat SVP.
Stellantis is niet Frans. Exor van Elkann is de grootste aandeelhouder
Het is officieel een fusie ja, maar het is in alles duidelijk dat de Fransen de overhand hebben. Hoofdkantoor staat in Parijs en daar worden alle beslissingen genomen. Bovendien voert Franse techniek de boventoon en worden de nieuwe platforms ook in Frankrijk ontwikkeld. De Italiaanse afdelingen worden langzaam maar zeker uitgekleed, nu weer een afdeling van Maserati. Dat gezegd hebbende, voor dat merk liggen genoeg kansen, maar dan zullen ze wel wat meer hun best moeten doen om echt bijzondere auto’s te bouwen. De Grecale laat zien hoe het niet moet en is bovendien veel te duur. De (betere) Porsche Macan kost tienduizenden euro’s minder.
Het hoofdkantoor staat in … Nederland!! 🥳
Hoofdkantoor staat in Amsterdam
Reactie op ‘hoofdkantoor in Amsterdam’: da’s alleen voor de financiën. Tavares & co. komt daar nooit. Kijk even op streetview en je ziet waarom. De “siege social” in Parijs is de echte locatie: 2 Bd de l’Europe, 78300 Poissy, Frankrijk.
My vriend you are wrong from start till end, When you compare Macan and Grecale in price!!
Its basic options against full options, so inform your self before you write something like that.
Welke ‘FRANSEN’??
Ja, dat hoor ik ook veel te veel, de Fransen dit de Fransen dat…. Het is een fusie! Fransen chauvinistisch? Italianen kunnen er ook wat van, versterkt door een populistische regering. Dwarsliggerij om vlaggetjes en namen… Zonder deze fusie was de boel geklapt, Alfa (en Lancia?) geslachtofferd aan duistere Chinese krachten of in een verder verleden wellicht aan VAG… en wat heeft Alfa bij Ferrari te zoeken? Geen enkel platform beschikbaar voor normale auto’s. Blijven hardnekkige en bijzondere hersenspinsels.
Eens BJ.
NED holding, Portugese en US bestuurders, poen wordt verdiend in de USA, grootste merk is het Italiaanse Fiat.
Uitfaseren van de V8 kost volgens mij ook veel verkopen, de Nettuno V6 krijgt qua beleving niet veel handen op elkaar als ik dat zo her en der lees. Hoe kunnen italianen nu zo de plank mis slaan met een brandstofmotor? De V6 van Alfa wordt dan weer wel met veel enthousiasme omkleed.
Dat laatste is wel bijzonder want beide zijn toch nauw verwant?!?
Nee volgens mij is de Nettuno echt een andere dan de V6 uit de Alfa Q.
Nettuno is exact het blok van de Q Alfa’s. 2.9
Misschien is het blok dan wel hetzelfde (als jij het zegt vertrouw ik daar 100% op) maar heeft maserati dan hele andere software/ kop / inlaat/uitlaat trajecten erop gezet die toch wat beleving eruit halen?