Martin Winterkorn over diepe Alfa Romeo wens
Het lijkt een slotakkoord van de Volkswagen CEO op honderdduizend gretige bilknijp praktijken richting Alfa Romeo van het afgelopen jaar.
Meest recent nog in Parijs met ondersteuning van Godfather Piëch. Martin Winterkorn spreekt zich in een interview met Autocar nog één keer uit en maakt duidelijk dat het initiatief niet bij hen zal liggen (gezien de verklaringen van Marchionne) maar dat de wens als een paal boven water blijft staan.
“Alfa Romeo is een merk met emotie en als Fiat het wil verkopen zijn wij geïnteresseerd.” Winterkorn wijst op de kwakkelende toestand vanaf eind jaren ’90 tot nu. Volgens hem is het voor VW makkelijk om daar verandering in te brengen. Vooral de problemen met motoren en op het gebied van bijvoorbeeld de ophanging zijn dan uit de wereld voor het merk met naam en faam. Verkopen zullen volgens de CEO flink toenemen na overname.
Volgens DEKRA heeft VW genoeg problemen met bevriezende FSI motoren, gebrekkige elektronica en kapotte DSG bakken.. Voor degelijkheid zou Alfa beter een Japanse koper moeten hebben..
Bovendien vergeet Herr Winterkorn dat VW wel degelijk een probleem met de ophanging heeft; ook als je het stuurwiel draait blijven die auto’s rechtdoor gaan haha
Enige voordeel is dat mocht er twijfel althans besluiteloosheid zijn over Alfa binnen Fiat, de interesse van VW een boost kan opleveren om meer interne aandacht aan Alfa te besteden..
Nooit in handen van de gevoelloze Oosterburen! Best mooie auto’s hoor, maar er gaat niets boven het Cuore Sportivo, viva Italia!!
Zijn er dan probemen met motoren en de ophanging? Winterkorn gaat wel heel erg laag. 🙂
Winterkorn denkt nog altijd aan Alfasud… misschien was dat wel zijn jongensdroom toen…
mooie foto van hem ! De viezerd
Nou je het natuurlijk de oude Twinspark motoren en de bekende draagarmen van de 156/147 maarja Audi Vw hebben die ook dus das niks nieuws.
Ik begrijp VW group niet wat moeten ze met Alfa Romeo ze hebben geen ruimte in hun modellen aanbod.
Ciao
Squadra
Ga je dan modellen van 10-jaar oud aanhalen?
Tussen de regels lees je wel dat ze zelf goed door hebben waar hun zwakte ligt. Ze willen een merk met “emotie”, m.a.w. zijn zelf ook tot de conclusie gekomen dat veel PK’s in een saaie bak pompen het nog geen auto met emotie maakt. En laten we eerlijk zijn, wordt het alweer zoveelste smetteloze perfect gemonteerde dashboard van Audi niet een beetje saai en voorspelbaar?
Enneh.. volgens mij was hij een beetje in de war. Iedereen die wel eens in een Volkswagen heeft gereden weet dat ze daar veel op orde hebben maar niet de ophanging (laat ik het anders zeggen: het zijn knap sturende boten). En als we het toch over de jaren negentig hebben, kan ik me ook nog genoeg ontploffende TDI’s herrinneren…
Laat het een les zijn voor ons die vaak zoveel aandacht hebben voor wat er bij Alfa beter kan. De exponenten van teutoonse degelijkheid en precisie hebben een kwijllapje nodig als Giulietta voorbij flaneert 😉
Ik denk dat er gewoon een spelletje gespeeld wordt tussen beide partijens. De 1 wil de prijs drukken en de andere wil de prijs zo hoog mogelijk. Misschien is er al lang onderhandelt maar zijn ze er ( nog ) niet uitgekomen. Meestal gebeuren zulke zaken in stilte maar als dat geen resultaat heeft wordt het in de pers verder gespeeld.
Vanuit de Fiat groep is al eerder gemeld dat Alfa moet gaan presteren en anders zullen er gevolgen zijn. Voor Fiat is het dan fijn om te weten dat ze Alfa kwijt kunnen en VAG gokt erop dat Alfa de komende 2 jaar niet presteerd. Ik ben benieuwd maar zal sta niet raar te kijken als er over 2 jaar ineens knopen worden doorgehakt. Dan kan Fiat zich meer op Lancia gaan richten en dat is natuurlijk ook niet verkeerd.
Er wordt wel meer over deals gesproken in de automotive wereld, maar het is toch vrij ongebruikelijk (en onprofessioneel) om hier een media circus van te maken. Het enig doel zijn speculaties voeden die wellicht invloed kunnen hebben op de beurskoers. Er zal niets zijn dat Piech aan Marchionne kwijt moet dat zo nodig via de pers gecommuniceerd moet worden zoals nu gebeurt. Dit media offensief met als doel om de druk op Marchionne op te voeren om alsnog te verkopen heeft volgens mij een averechts effect. Als hij alsnog overstag gaat erkent hij gefaald heeft. Dat zal hij pas doen als de plannen met Alfa op de klippen zijn gelopen, de verkopen niet op gang komen en de US lancering is mislukt. Maar misschien is het dan ook tijd voor hem om te gaan…
Alfa is het enige merk dat en klasse en historie,passie en groeimogelijkheden heeft zonder dat je daar net als bv Seat een heel circus omheen moet bouwen.
Winterkorn en piech zijn niet gek.
Meeste rendement met minste investering.
Marchionne weet wat hij heeft en doet geloof dat maar.
Ik rij met mijn Alfa Romeo 159 1,9 JtdM 16V iedere dat 125 Km over de Aoto snelwegen in Belië en Nederland, buiten mijn prive kilometers. En dit naar alle tevredenheid van mij> En ik heb heel wat VAG producten ( Vw- Audi- Skoda- en Seat langs de kant van de weg zien staan, ja ook een Alfa! Maar toch niet in die mate als de de oersaaie VAG producten !!
Vooe mij is het Alfa Romeo for ever!!!
Het gezicht spreekt boekdelen.. Hij zag de Giulietta in het echt en tsja… dat IS porno voor een conservatief volkswagenmens…
Als die duitsers Alfa overkopen zal in mijn ogen Alfa kapot gaan…
Die imotie in het Alfa merk zal dan snel over zijn, ook het schone design ervan.
Laat het zoals het is, en als het dan toch nodig is om Alfa eventueel te redden…, laat het dan over aan andere (rijke) italianen (vb Ducati of een onbekende) maar toch geen duitsers.
Den truk is om alle concurenten over te kopen en dat is nooit goed voor de goede ontwikkeling van de toekomst auto’s,
”waarom een betere of mooiere maken als ge geen concurentie hebt”
Groeten trouwe Alfa rijder.
Nog even dit aan toe voegen:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/av_goeroes/tonroks/7914776/__ER_KOMEN_MOOIE_JAREN_AAN__.html?p=15,1