Marktintroductie Fiat Tipo Stationwagon dit weekend officieel
Dit weekend viert men in Italië bij Fiat alweer de komst van de derde telg in de Tipo-familie. Misschien wordt de SW wel de grootste kaskraker, terwijl de cijfers van de sedan en de hatchback nu al goed zijn voor een leidende positie in het landelijke C-segment. Enkel bij ons op de Nederlandse markt is de Tipo nog geen economische winnende troef voor Fiat, wat alles te maken heeft met de ongunstige belastingtechnische aspecten van onze automarkt. Dit heeft als gevolg dat de Tipo voorlopig nog de grote afwezige is, wat een enorm contrast vormt met resultaten op bijvoorbeeld de Italiaanse, Spaanse, Franse maar ook de Duitse markt. Ook bij onze zuiderburen is het complete gamma voor een concurrerende prijs verkrijgbaar en plust Fiat maandelijkse mede dankzij de komst van deze zeer complete gezinswagen.
Intussen wachten we hier op een winnende combinatie en staat de sedan wel heel stilletjes in de showroom bij de Fiat-dealer. Lees dit weekend onze korte eerste rij-impressie. In Italië zijn er al meer dan 20.000 eenheden verkocht en over heel Europa gezien zijn dat er 65.000. De hatchback is nog maar kort op de markt. De Fiat Tipo Stationwagon start in Italië als benzine vanaf 14.900 euro en als diesel vanaf 17.300. De Tipo bezit tal van kwaliteiten zoals je straks in ons verslag zult lezen. Één van de redenen waarom deze grote onbekende op onze markt al een tijdje de ‘Autobest 2016’ award in bezit heeft. Voor de SW zullen we wellicht nog langere tijd moeten wachten op een Nederlandse marktintroductie.
Toch denk ik dat een betaalbare station in ons land wel wat hoofden gaat doen draaien. Echter is het zeer dringend dat men iets gaat doen aan de fiscale situatie… aan de zijde van Fiat wel te verstaan, want men heeft echt wel wat beters in huis… ze bieden het alleen niet aan. Wachten op de GSE? Dat duurt mogelijk al te lang.
Erg benieuwd wat de 120MJT automaat hier gaat doen in de lease. Serieuze kandidaat.
Mooie auto. Door die rare belasting zou in NL die spaardiesel wel eens het goedkoopst kunnen worden, 89 gram CO2 per km. Ruimer dan de Franse collega’s en goedkoper dan de Duitse, dat moet wat kunnen worden.
De benzineversies worden vermoedelijkbduurder dan de Franse concurrentie en zullen alleen voor de echte liefhebber zijn. Totdat de nieuwe driecilinder er is. Of indien alsnog een TwinAir wordt geleverd. Maar aangezien alleen in NL zo’n extreme heffing op CO2 is, zal dat de moeite niet waard zijn. Helaas.
Met een 1.4 MA gaat het ook lukken hier maar de blokken die ze nu leveren zijn niet erg gunstig met CO2 uitstoot.
Wij denken altijd dat we erg belangrijk zijn voor de autoindustrie ,niet dus.
alleen mitsubishi was enorm blij met ons ,zodat ze met hulp van enorme subsidies (zo n 4 miljard ) die drollen konden verpatsen hier.
In andere landen waar de mening van automobilisten er wel toe doet en zeker ook omdat zij zich niet zo simpel als hier laten bestelen ,kun je nog een fatsoenlijk rijdende auto voor niet te veel aanschaffen.
We zijn hier wel een beetje een probeerland ,verkoopt t model hier dan is de rest van europa ook goed .
Laten we hopen dat de komende jaren dat idiote fiscale systeem in NL aangepast gaat worden en dat niet langer drollen van auto’s (zoals Arib terecht zegt) van mijn belastingcenten gesubsidieerd worden.
De scherpe kantjes gaan eraf, dus met een PHEV SUV ga je geen hoge verkopen meer scoren, van die ellende zijn we gelukkig af. Maar in basis blijft er gewoon BPM bestaan, die CO2-afhankelijk is. De wegenbelasting blijft ook afhankelijk van gewicht en zal ook het rijden op diesel of gas blijven ontmoedigen. Met name dat laatste, het ontmoedigen van gas, is voor Fiat erg vervelend, want daar zijn ze nu juist erg goed in.
Ik heb afgelopen zaterdag de 5 deurs hatchback in Belgié gezien bij een Fiat dealer.
Ook deze versie zag niet verkeerd uit. Alleen is de achterkant even wennen.
Part of problem will solve new FIREFLY engines:
http://www.noticiasautomotivas.com.br/fiat-inaugura-nova-fabrica-de-motores-da-familia-gse-firefly-em-betim/
Mooi blok ,mooi inlaatsysteem .heb nog wel een ideetje om op lage toeren met arm mengsel het koppel te vergroten .gelijkertijd kan je de turbo vergroten om op hogere toeren niet in ademnood te komen .
Ik hoop dat deze motoren voldoen ,de ontwikkelingen bij anderen staan ook niet stil .