Marktdebuut update Fiat 500X een feit

De vernieuwde 500X is helemaal van deze tijd dankzij de nodige elektronische snufjes en vooral dankzij enkele nieuwe motoren. Kortom de 500X is nu zoals ie al had moeten zijn. Na een periode van stilte en wat onzekerheid op het gebied van marktintroducties, pakt Fiat de draad weer op door het juiste te doen. Dit aantrekkelijke model heeft alles in huis om erkent te worden door een brede klantenkring. Bij AutoEdizone blijven we de 500X een zeer origineel en attractief alternatief vinden binnen een druk bevochten marktsegment.

De duidelijk opgefriste 500X sluit beter aan bij het kleinere broertje uit het A-segment en straalt daarmee evenzo wat meer klasse uit. Meest in het oog springend is de LED verlichting en onderhuids vormen de extra schone en zuinige 3 en 4 cilinder Firefly motoren het grote nieuws. Net zo zuinig als een diesel en tegelijkertijd veel stiller (20%) en milieuvriendelijker. Bovendien 20% zuiniger dan benzinemotoren met een vergelijkbaar vermogen. Alle modellen zijn standaard uitgerust met “Traffic sign recognition” voorzien van “Speed Advisor” en “Lane Assist”. Op de boordcomputer met Uconnect 7″HD LIVE touchscreen scherm is je smartphone gegarandeerd geïntegreerd dankzij de functionaliteit van Apple CarPlay en Android AutoTM. Hieronder zie je de gegevens van de twee nieuwe krachtbronnen op benzine;

1.0 Turbo 3 cilinder in lijn, 120 pk met 6 versnellingen 4X2
Motorinhoud 999 cc
4 kleppen per cilinder
88 kW bij 5750 toeren/min
190 Nm bij 1750 toeren/min
Acceleratie: 0‐100 km/u 10,9 sec.
topsnelheid 188 km/u
Emissie norm Euro 6d‐Temp
Gecombineerd gemiddeld verbruik ‐ (l/100km) 5,8 – 6,0
Gemiddeld verbruik in buiten de stad (l/100km) 5,0 – 5,1
Gemiddeld verbruik in de stad (l/100km) 7,0 – 7,9
Gemiddelde CO2 uitstoot (g/km) 133 ‐ 139
Tankinhoud 48l

1.3 Turbo 4 cilinder in lijn, 150 pk met DCT automaat 4X2
Motorinhoud 1332 cc
4 kleppen per cilinder
110 kW bij 5250 toeren/min
270 Nm bij 1850 toeren/min
Acceleratie: 0‐100 km/u 9,1 sec.
topsnelheid 200 km/u
Emissie norm Euro 6d‐Temp
Gecombineerd gemiddeld verbruik ‐ (l/100km) 6,1 – 6,5
Gemiddeld verbruik in buiten de stad (l/100km) 5,4 – 5,9
Gemiddeld verbruik in de stad (l/100km) 7,4
Gemiddelde CO2 uitstoot (g/km) 143 ‐ 146
Tankinhoud 48l

De nieuwe Fiat 500X is er in de strakke Urban look en de stoere off-road City Cross en Cross (4×4). In een later stadium zal de nieuwkomer van Fiat ook als milde hybride op de markt verschijnen, waarschijnlijk gecombineerd met de 1.3 120 pk krachtbron. Fiat laat hiermee alvast zien dat de diesel hoe dan ook tot de techniek van het verleden zal gaan behoren. In Italië start de vernieuwde 500X voor de tijdelijke actieprijs van 15.500 euro. Zoals gezegd is een uitgebreide reclamecampagne van start gegaan met een leuke bijrol van Oscar Adrien Brody. Het onderwerp is dan ook een terugkeer naar de toekomst… Het internationale spotje hieronder is inmiddels als meer dan 5 miljoen keer bekeken.

Deel dit artikel:

18 gedachten over “Marktdebuut update Fiat 500X een feit

  • 29 augustus 2018 om 20:57
    Permalink

    De eerste Nederlandse prijzen staan ook op Fiat.nl
    500X Urban Opening Edition: € 25.395,-
    500X City Cross Opening Edition: € 26.995,-
    Beide met een 1.0L 120 pk benzinemotor

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2018 om 22:52
    Permalink

    Blijf het design van de koplampen raar vinden. Het zijn net slaperige ogen. Straalt geen pit uit.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2018 om 23:52
    Permalink

    Ziet er vooral in de Urban versie (hier blauw) een stuk beter en strakker uit. Fraaie led koplampen en achterlichten, perfecte firefly motoren.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 01:44
    Permalink

    Wat een krankzinnig hoge CO-2 uitstoot!! Die Firefly motoren zouden toch zo schoon en zuinig zijn? Dit zijn ongeveer dezelfde waarden als de oude motoren. Ontzettend jammer, want dit betekent opnieuw volstrekt kansloos voor de Nederlandse markt. Fiat krijgt zo wel een hele grote technologische achterstand op de rest van de wereld, als dit het meest moderne is wat ze te bieden hebben.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 07:56
    Permalink

    @Mareblu: Dit zijn zeer waarschijnlijk NEDC versie 2-cijfers. Dat is ofwel teruggerekend vanaf WLTP, of volgens de aangescherpe NEDC-regels gemeten. We hadden natuurlijk gehoopt dat het omlaag zou gaan t.ov. de huidige motoren (1.4 Multiair staat voor 131g CO2/km in de boeken), maar het zou best wel eens kunnen dat die auto vanaf 1 september een stuk omhoog schiet. Je kunt het ook zo zien: Fiat weet de CO2-cijfers van de 500X grofweg gelijk te houden, terwijl veel auto’s een stuk omhoog gaan en duurder worden vanaf 1 september.

    @Autoedizione-redactie: Op vakantie geweest? Welkom terug!: Het zal de komende tijd erg nuttig zijn om, als er over verbruik of CO2-cijfers geschreven wordt, te vermelden of het om NEDC1-, NEDC2-, of WLTP-cijfers gaat.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 11:14
    Permalink

    Over de CO2-cijfers, ik ben heel benieuwd wat dit in NL (als enige land in de EU) gaat betekenen aan idiote prijsverhogingen vanaf 1 september. Ik begreep dat de autoverkoop momenteel behoorlijk in de lift zit om dit voor te zijn. De verkoopcijfers zullen na 1 september vast behoorlijk instorten.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 11:21
    Permalink

    @dmantione
    Ik dacht dat vanaf 1 september voor alle nieuw te verkopen auto’s dezelfde nieuwe norm gehanteerd moet worden?

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 11:25
    Permalink

    @Henk ik denk dat @Dmantione gelijk heeft en dat dit de CO2 cijfers zijn volgens de nieuwe regels. Dus de prijzen die @JP noemt zijn de prijzen zoals die vanaf 1 september gelden. Vergelijkbare uitvoeringen blijven dus ongeveer hetzelfde in prijs, de goedkoopste versie was ruim 22.000 en verdwijnt. Op korte termijn zal dit gunstig afsteken tegen de concurrentie omdat die vele duizenden euro’s duurder worden. Maar je mag verwachten dat die concurrentie ook snel met schonere motoren komen, al dan niet elektrisch. Ik had van de Firefly motoren na 2 jaar wachten meer verwacht.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 11:40
    Permalink

    @Henk: Vanaf 1 september moet je WLTP-cijfers kunnen tonen en is het gebruik van NEDC1-cijfers verboden. WLTP en NEDC2 blijven nog even naast elkaar bestaan. De overgang op WLTP is een proces, geen moment. De komende jaren wordt wetgeving, uitstootnormen e.d. allemaal één voor één naar WLTP omgezet, maar tot dat alles omgezet is, zijn NEDC2-cijfers dat geldt.

    De hier genoemde cijfers zijn geen WLTP-cijfers, omdat WLTP 4 cijfers oplevert, het tweecijferige “binnen/buiten de stad” is NEDC. Omdat NEDC1 onlogisch zou lijken, lijkt me dat wat hier getoond wordt NEDC2-cijfers zijn.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2018 om 12:14
    Permalink

    @dmantione
    Dank je.

    Dit noem ik nou chaos, en de prijzen in NL gaan door de belasting hoe dan ook flink omhoog.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2018 om 18:51
    Permalink

    De 1.6 diesel is een oude bekende. Die zuipt gewoon. Ik moet met die van mij echt op eieren rijden om gemiddeld beter dan 1 op 18 te rijden. Niet van deze tijd. De (ongeblazen) mutiair van mijn vrouw rijdt gemiddeld 1:16 op benzine; dat vind ik dan weer meevallen.

    Beantwoorden
  • 7 september 2018 om 22:11
    Permalink

    Er zijn de afgelopen periode al heel wat updates langs gekomen; nieuw kleurtje hier andere koplamp daar, sierstripje er bij. Het gaat maar door. WAAR BLIJFT HET B-SEGMENT? Wil wel weer eens een overstap maken van Panda (A) naar B-segment. Als ik FIAT wil blijven rijden moet ik dus zo’n dure, afzichtelijke, opgeblazen 500 gaan rijden?

    Beantwoorden
  • 3 oktober 2018 om 15:34
    Permalink

    Al een tijdje geen nieuws van FIAT, geen nieuw kleurtjes, andere koplampen, stripje hier stripje daar. O ja, toch wel. De ABARTH nu in gifgroen. WAUW, wat een nieuws!
    En de opvolger van de PUNTO? Nog steeds gelkkig met mijn PANDA, maarrrrr…..binnenkort waarschijnlijk een FABIA COMBI. Inderdaad, de PUNTORIJDERS worden in de steek gelaten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.