Marktdebuut nieuwe Alfa Romeo MiTo QV een feit

MiTo QV

We hebben niet de illusie dat er ooit veel van de Alfa Romeo MiTo QV zijn verkocht in de wereld. Wat dat betreft heeft het grotere broertje Giulietta met groen klaverblaadje het altijd beter gedaan. Toch heeft het merk uit Arese besloten om ook dit kleine driedeurs bommetje met 170 pk te vernieuwen, al was het alleen al om het sportieve imago van het merk extra te benadrukken. In welk segment Alfa Romeo de komende jaren ook actief zal zijn en met welk model dan ook, het sport-DNA zal altijd onderdeel zijn van de optielijst. De nieuwe MiTo QV herken je aan de voorzijde direct aan de donkere ‘Scudetto’.

Dat blijkt ook uit de toevoeging van een gerobotiseerde automaat met flippertjes op de nieuwe MiTo Quadrifoglio Verde. Het maakt ons zeer nieuwsgierig eerlijk gezegd al is het voortaan ontbreken van een handbak misschien ook weer een verarming van het gamma. Italiaanse journalisten die ‘m reeds mochten rijden prijzen de wegligging uiteraard, evenals de overbrengingen van de compacte TCT. Erg prettig zijn ook de Sabelt kuipstoelen die we zelf ook al leerden kennen op de QV SBK (België). Een sprintje naar de 100 gaat nog altijd even snel en wel in iets meer dan 7 seconden. Vooral boven de 2500 toeren komt de boel tot leven. Alfa Romeo biedt met deze aantrekkelijke ‘hot hatch’ echter nog steeds even geen serieuze concurrentie, aangezien er in deze klasse meer op de markt is met meer pk’s. Laten we zeggen dat dat voor de volgende generaties Alfa’s zal gelden en niet voor deze inmiddels 6 jaar oude MiTo. In Nederland is de MiTo QV te bestellen vanaf € 26.950,-.

[nggallery id=1045]

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Marktdebuut nieuwe Alfa Romeo MiTo QV een feit

  • 12 juni 2014 om 08:47
    Permalink

    Ik weet niet waarom men is blijven steken op 170pk. Deze motor is beschikbaar met meer vermogen.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2014 om 09:29
    Permalink

    De nieuwe Giulietta QV werd inmiddels ook al getest door enkele Britse media. Top Gear is matig positief (motor, transmissie en balans sportief/comfort zouden prima zijn, terwijl het weggedrag of ‘driver involvement’ beter zou kunnen) en bvb Auto Express breekt hem helemaal af. 0-100 lukt blijkbaar in 6 seconden rond, ik dacht dat dit 6,5 was? Is wel een aardige stoplichtsprint iig. 🙂

    Beantwoorden
  • 12 juni 2014 om 19:50
    Permalink

    Als Alfist moet me dit toch even van het hart.

    De letters QV zijn iets magisch of op zijn minst bijzonders.
    In mij jeugd had je bijvoorbeeld de 33 QV (1.5) die het opnam tegen de 205 GTI en Golf GTI en dit glansrijk doorstond.
    De 164 QV (en Q4) waren concurrenten van de gevestigde Duitse orde.

    Veel later heb ik eens een paar weken een Mini Cooper S met JCW (John Cooper Works) pakket gehad. Dat is een bommetje met 240 pk en de sublieme Mini wegligging. Een ervaring waar ik nu nog kippenvel van krijg. Toen heb ik al eens gezegd: Als Alfa een Mito maakt met die specs ……

    [de volgende tekst lezen als een schreeuw] Ga nu eens auto’s bouwen zoals een Alfa betaamt. Voldoende vermogen, rijders gevoel, stijl en een topmodel dat de concurrentie het snot voor de ogen rijdt.[nu weer normaal]

    Ik zou graag mijn BMW weer verruilen voor een Alfa. Ik denk dat de komende jaren dit wel gaat lukken, maar dan wel met het juiste DNA graag. Na een Alfetta en een 75 wil ik gewoon een auto met de motor voor en de aandrijving achter. Een portie gevoel in stuur en remmen en een gretige motor. Wat mij betreft gaan ze shoppen in de States en nemen een achterwielaangedreven platform, knutsel een knappe koets (wat is er mis met de 159 vorm) en zet er een “1750 TB”-achtige motor in. Mag ook met de juiste bak (alle versies een automaat of TCT?) 150 pk hebben om het betaalbaar te houden. Topsnelheid is niet zaligmakend. l’autostrada non è l’autobahn.

    Mijn wens: geef mij een 75 1.8ie versie 2014.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 12 juni 2014 om 20:12
    Permalink

    Nee Rob je bedoelt een 75 TS. Ik heb er 2 gehad. Briljant in zijn uiterste vorm. Betrouwbaarder dan een turbo en op bochtige wegen een QV de baas. En bovenal zuinig. Heb em. weg moeten doen vanwege te grote schade maar denk met weemoed terug aan deze knaller die heel wat Duitsers op de autobahn wakker heeft laten liggen met hun 3.0 6 cil. 8)

    Beantwoorden
  • 12 juni 2014 om 20:47
    Permalink

    @Rob75 ik denk dat je wens EINDELIJK in vervulling zal gaan en dat de weg weer veel mooier gaat worden dan nu het geval is. 😉

    Beantwoorden
  • 13 juni 2014 om 09:39
    Permalink

    @alfaspeed: Een TS is ook heel leuk, maar ik bedoel echt een 1.8ie. Gewoon een vlotte auto met gedegen techniek die lekker zuinig is. Om die reden heb ik nu een 318i (145 pk) en dat is vlot genoeg.
    Belangrijker is de verhouding vermogen/massa die moet kloppen.

    Hopelijk komen mijn wensen uit. Misschien eens een mail aan Marchionne?

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 13 juni 2014 om 09:51
    Permalink

    @Rob75 turboloze 1.8 als instapper Giulia op benzine.. hm ik verwacht dat het onderdeel zal zijn van het gamma als de markt in Italië/EU iets meer aantrekt en de nieuwe Alfa inmiddels aanslaat. 2.0 Diesel als basisversie zal belangrijker zijn in eerste instantie en eerder op het lijstje staan verwacht ik.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2014 om 11:52
    Permalink

    En als ze nu eens een constructie maken zoals bij het VAG concern? Een A4 kun je met een aantal TFSI varianten krijgen. Een 1.8 in drie vermogens en een aantal 2.0 varianten. Zoiets is wat ik bedoel. Of BMW met een standaard 1.6 / 2.0 blok in diverse stadia van tuning.
    Ze hebben de 1750 TB al, maar dan alleen in een (dure) 200pk versie. Neem een lager vermogen (uitstoot dus BPM) en klaar is Luigi. Ga toch niet zelf het wiel uitvinden.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 13 juni 2014 om 13:06
    Permalink

    @Rob75 ze zullen zeker voor het middensegment met een variant met lager vermogen dan 200 pk komen (plus 1 met meer), maar ze zullen het ook altijd op de markt afstemmen (i.v.m. de kostenefficiëntie).

    Even in het algemeen gezien wat het gamma betreft: Audi is veel meer een massaproduct van wereldformaat en kan zich inmiddels veel veroorloven (soms ook zonder te renderen) en het al even succesvolle BMW moet het op Mini na verder alleen van het eigen label hebben dus creëren ze bewust een breed veld. FCA zal met Alfa Romeo daarentegen vooral in het begin ook op het succes van Maserati leunen en onderin op de niche modellen van Fiat (zie het feit dat MiTo eruit gaat)en Jeep. Verwacht dus geen copy-paste van Duitse aanpak, want dat is simpelweg niet mogelijk met een veel kleiner marktaandeel. (Wat volgens mij ook nou net niet de bedoeling is van Alfa Romeo trouwens)

    Beantwoorden
  • 13 juni 2014 om 15:44
    Permalink

    @Lancia4ever

    Dan zullen ze toch juist een modulaire bouwwijze moeten aanhouden? Datgene waardoor Maserati groot is geworden en waarop Fiat nu floreert is daar juist het resultaat van. Veel onderdelen hetzelfde houden en hooguit in het uiterlijk verschil aanbrengen.
    Ik realiseer me ook dat Alfa eerst met aansprekende (wat hoger in de markt geplaatste) modellen/uitvoeringen zal komen om in in ieder geval weer consumentenvertrouwen te krijgen.
    Om nog maar eens een vergelijk te maken: Volvo met zijn S60 doet ook zoiets. De eerder genoemde merken doen dit ook. Een A4 met 1.8 meestepmotor, heeft hetzelfde onderstel en hoofdcomponenten als een 3.0 6-cilinder bijvoorbeeld.

    Voorheen bouwde Alfa ook gewoon een Guilietta met een 1.6, 1.8 en 2.0 en daarbij nog wat smaakmakers.

    Maar goed, eerst maar eens zien of ze een product op de markt kunnen zetten dat het merk weer op de kaart zet.

    Groet,
    Rob

    Beantwoorden
  • 14 juni 2014 om 09:18
    Permalink

    @Rob75 Ik weet wel dat AR de technische basis moet worden (zoals in de wandelgangen steeds wordt gezegd) vanwaaruit veel techniek gedeeld zal worden (ook voor andere versies dus). In die zin denk ik dat wat je nu schetst werkelijkheid zal worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.