Marktdebuut Abarth 695 Biposto

biposto

Abarth probeert met de 695 Biposto het toch al zo levendige karakter van haar gamma een nieuwe dimensie te geven. Al was het alleen al om met de weinige middelen die voorhanden zijn, toch de boel weer wat op te frissen. Deze 695 wijkt niet heel veel af van andere varianten, maar gaat net een stapje verder en doet meer aan als een rasechte ‘Stradale’. Abarth noemt het zelfs de kleinste onder de ‘supercars’ en uniek in z’n soort. De Biposto die eerder dit jaar in Genève al voor het eerste getoond werd, is deze week voor de camera’s van de pers gepresenteerd op het Varano de’ Melegari circuit in de provincie Parma. Officieel is de auto nu ook verkrijgbaar al zal men niet op al te veel klanten hoeven rekenen.

biposto3

Waar ze bij Alfa Romeo met betrekking tot de 4C ook nog eens met een gunstig prijskaartje pronken, kan dat namelijk niet in het kader van deze kleine krachtpatser die 66.400 kost met alles erop en eraan (basisprijs van 40 mille). In het interieur krijg je er als Abarth-klant dit keer wel een hoop meer voor terug dan op andere dure 695-modellen. Maar die kits (zoals carbon fiber, aluminium motorkap, speciale lichte race raampje) brengen je dan ook al wel snel op dat hogere hierboven genoemde bedrag. De mooi uitgevoerde dog-ring transmissie is ook niet standaard en eveneens onderdeel van een kit en heeft vijf versnellingen. De Biposto (zonder achterbank dus) weegt 997 kg en heeft een top van 230 km per uur. Naar de honderd kan in 5,9 seconden. De 1.4 turbo op z’n best dus, dat dankzij een nieuw speciaal uitlaatsysteem vast weer extra lekker klinkt. Toch zien we eerlijkheidshalve voor dit 4C-geld veel liever een oogverblindende (rode) bolide met 1750 op de oprit. Wel is het de ideale spreekwoordelijke wolf in schaapskleren, want deze geëvolueerde 500 zal veel medeweggebruikers achter de oren doen krabben. In Nederland staat hij niet op het lijstje (al moet alles mogelijk zijn voor wie echt wil) maar in België volgt een officiële introductie. De prijs wijkt daar overigens niet veel af van de hier genoemde Italiaanse getallen.

biposto2

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Marktdebuut Abarth 695 Biposto

  • 7 december 2014 om 00:48
    Permalink

    Leuke wagen maar niet voor dat geld doe mij dan ook maar een 4C minder in gewicht net zoveel stoelen en een betere wegligging al is het alleen al door de hoogte en breedte van de 4C die gunstiger is. Daarnaast heeft die nog meer voordelen op deze. of je moet natuurlijk een hoger zit willen als een 4C 😀

    Beantwoorden
  • 7 december 2014 om 20:37
    Permalink

    Briljant. Natuurlijk gaat het gros niet voor deze uitvoering, maar daar gaat het niet om. Fiat benadrukt op deze subtiele wijze nog maar eens de exclusiviteit en onsterfelijkheid van dit model. PS: Foute Gucci look alike whatever exemplaren daar gelaten.
    Opel Adam en Renault Twingo pogen een aanval te doen en gezellig uit de ruif mee te eten. Groot gelijk. Groot nadeel, ze hebben geen ziel en geen karakter 😉

    Beantwoorden
  • 7 december 2014 om 22:04
    Permalink

    Opel Adam, snap ik, VW Up! snap ik ook

    Allemaal Krampachtige pogingen om mee te liften met de lifestyle-wagentjes zoals de 500 en de mini, maar om te zeggen dat een achterwiel-aangedreven twingo, met de motor achterin geplaatst, geen ziel en karakter heeft… Is ronduit vreemd?

    Beantwoorden
  • 8 december 2014 om 20:16
    Permalink

    Een Fransoos heeft nimmer emotie, dus geen ziel. Het karakter, Ok, enige nuance op zijn plaats, de Twingo is iets wat onderscheidender dan de concurrent, wat betreft de RWD. Renault gaat er nu prat op revolutionair te zijn, echter het heeft hoge ontwikkelingskosten (Smart levert daar een bijdrage in, geloof ik). Wat is de toegevoegde waarde, meer binnenruimte en een fantastische korte draaicirkel. Perfect, leuk voor een ‘stadsauto’, zoals Renault ook pretendeert. O.a, Fiat had hier natuurlijk ook mee kunnen komen (zie immers de oer 500).
    Feitelijk is de Panda ook de tegenhanger van de Twingo. Zomaar een punt, de inhoud v/d bagageruimte van de Panda is vrijwel gelijk aan de Twingo (215 om 216) ???. De differentiatie wat Fiat heel slim met twee modellen aanbiedt (Panda en de 500), moet Renault in één model pompen. Succes Renault 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.