Marchionne’s plannen te hoog gegrepen volgens beurs
Ambitie lijkt door marktbeoordelaars vooral te worden gezien als gebakken lucht en dus knalde ondanks het rijkelijk gevulde en gisteren uitgebreid uitgevouwen plan van FCA, de titel van Fiat keihard onderhuid op de beurs vanmorgen (-7%). Dat heeft vooral te maken met het gebrek aan zicht op waar de financiële extra’s om dit investeringsplan van maar liefst 55 miljard te realiseren vandaan moeten komen. De target om de huidige schuldenlast van de beoogde 9,8-10,3 miljard van dit jaar, in 2018 terug te kunnen brengen naar een bedrag tussen de 0,5 en 1,08 miljard, lijkt voor veel analisten een pure fantasie. Ook de lagere winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2014 droegen niet bij aan de geloofwaardigheid (bedrijfsresultaat van 622 miljoen, 20% onder de verwachte 850 miljoen).
Maar volgens Marchionne zelf, is het plan zeer concreet en geeft het geen reden tot twijfels. Marchionne herhaalde daarbij het ultieme doel en het al jaren door hem verkondigde gegeven, dat een geloofwaardige en rendabele autoproducent, minimaal 6 miljoen auto’s per jaar de fabrieken uit moet krijgen. Voor FCA is 7 miljoen stuks tegen 2018 haalbaar. Bovendien zullen de targets voor dit jaar volgens de CEO absoluut worden gehaald. Sergio Marchionne ziet het dus in ieder geval zitten en bevestigde dat hij minstens tot 2018 aan het roer van het concern zal blijven staan.
Enthousiasme over het plan klonk er wel uit de groep van aanwezige vakbondsleiders uit Italië. Dit plan is precies wat het land waar in korte tijd 1 miljoen banen verloren zijn gegaan, goed kan gebruiken. Mirafiori kan al binnen zeer afzienbare tijd uitzien naar de opstartfase van de Maserati SUV-productie en nog eens 500 mensen extra zullen aan het werk gaan in Grugliasco, waar maar amper aan de vraag kan worden voldaan (Quattroporte en Ghibli). Volgens Ferdinando Uliano van de Fim-Cisl is het plan van FCA om vooral luxe auto’s te produceren en exporteren de enige juiste en ook de enige hoopgevende. Maar ook de Fiat-fabriek in Pomigliano d’Arco dat voor de massa produceert (Panda) werd gisteren gerustgesteld, aangezien de CEO alvast duidelijk maakte dat de plannen zullen leiden tot het volledige benutten van de capaciteit van deze fabriek (EU variant van de ‘New Punto’ uit Brazilië). Marchionne benadrukte verder dat de eerste resultaten met Maserati aantonen dat de aanpak werkt en dat via Jeep en Alfa Romeo, straks nog veel meer bereikt zal kunnen worden.
Ach ja, die financieel analisten… Veel kennis over wat er fout kan gaan maar meestal erg weinig fantasie over wat er allemaal mogelijk is.
Je moet bedenken dat veel speculanten totaal geen interesse hebben in de lange termijn. Die willen snel geld. Op het moment dat er 30 miljard geïnvesteerd wordt, gaat dat ten koste van het winstpotentieel op lange termijn (speculanten zien dat bedrag liever als divident uitgekeerd worden). Omdat de kans op snel rendement vandaag lager is dan gisteren, zie je de speculanten massaal uitstappen.
Vervelend, maar je kunt beter echte beleggers als aandeelhouder hebben dan speculanten. Ik zie dit dan ook niet als slechte zaak.
Er zat een vervelende verschrijving in:
gaat dat ten koste van het winstpotentieel op lange termijn -> gaat dat ten koste van het winstpotentieel op korte termijn
Dmantione heeft volkomen gelijk. Het bedrijfsleven wordt volledig verpest door de huidige alom aanwezige kortetermijnpolitiek.
Ik ga er van uit dat Marchionne weet wat hij doet.