Marchionne zoekt verder naar partner FCA
Sergio Marchionne vergaderde in Nederland deze week, onder de rook van onze hoofdstad in Schiphol-Rijk om precies te zien. Daar kwam de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering bijeen, dat tevreden mocht concluderen dat FCA alle gestelde doelen voor 2016 zal halen. Voor Italië klonk het goede nieuws dat Lingotto vastberaden is om tegen 2018 de fabrieken weer goed draaiende te hebben. Het minder goede nieuws kwam uit Zuid-Amerika natuurlijk en voor een deel uit de VS. De fabriek in Sterling Heights draait op een uitermate laag pitje en zal dit ook blijven doen voorlopig. Er heerst een enorme overcapaciteit omdat Fiat Chrysler Automobiles op de Amerikaanse markt te zwak staat in het compacte middensegment. De Chrysler 200 redt het niet in z’n eentje en er zijn geen reserves om in dit segment nu al flink uit te breiden. Zo’n 1300 banen staan op de tocht.
Dit is een van de belangrijkste redenen waarom FCA op zoek blijft naar een partner om kostenefficiënter te kunnen produceren in Amerika, maar ook elders. Omdat Marchionne’s favoriete kandidaat GM niet thuis geeft, komen nu andere partijen in beeld. Ford, Toyota en VAG. Marchionne moet tot zijn grote spijt ook Hyundai-Kia uitsluiten. Volgens de Italiaanse topman in donkere trui was dit een buitenkans geweest, maar hebben de Koreanen duidelijk aangegeven geen heil te zien in een dergelijk huwelijk.
Intussen speelt FCA de tactische kaart van hoogwaardige premium auto’s. De eerste Giulia’s zijn inmiddels op transport richting de dealers gezien (foto boven). Marchionne herhaalde dat het Milanese merk het aan z’n status verplicht is, om vroeg of laat terug te keren in de F1.
Zuid-Korea is geen vrije markt, dus geen optie. Suzuki lijkt me prima. Dat Sergio VAG noemt, kan alleen een pesterij zijn met referentie aan de lage aandelenkoers. Gezien de aanvaringen de afgelopen jaren is dat de minst waarschijnlijke optie. Mijn indruk is dat hij de andere namen noemt om GM onder druk te zetten.
Waarom willen ze met een grote partij in zee? Dan hebben ze niks meer te vertellen en voor de grote partij heeft FCA geen toegevoegde waarde. Laat ze samen gaan met Mazda, Susuki, Subaru, (nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen) wat betreft de Aziaten. Of BMW daar heb je aanvullingen en met Subaru weer boxer motoren.
Maar waarom willen ze samen met de merken moeten ze groot genoeg kunnen worden om ook efficiënt te zijn. Als ze domweg beter zijn het hoge kwaliteit en consistentie in het aanbod en goede service/garantie dan hebben ze geen andere partij nodig. Sterker nog als ze de marketing mannen van VAG overnemen zijn ze over een paar jaar de nummer 3 of 2. VAG heeft alleen in de VS imago schade in de EU nauwelijks. Ze hebben het wel maar onder de niet VAG liefhebbers die er toch al niet 1 gingen kopen.
In NL kunnen ze ook populair worden als ze lease lievelingen gaan maken en zorgen voor meer vertrouwen in de merken. Nu kampen ze nog steeds met Rito en Sud voor oordelen. De Koreanen zijn ook van het pony en pride e.d. slechte naam afgekomen door goede marketing en lange garanties te geven ipv hoge kortingen wat ze nu doen.
Alle VAG liefhebbers blijven merk trouw.
Marchionne verwacht dat er een geweldige consolidatie-slag gaat plaatsvinden, zeker met het oog op de enorme investeringen die op korte termijn gaan plaatsvinden ihkv de afschaffing van de brandstofmotor de komende 10-15 jaar. Als hij nu niet met een top-5 speler fuseert zal FCA straks als een te kleine speler verdwijnen of ongewild worden overgenomen door een sterke partij. Slim dus om nu zo openlijk te koketteren met namen. Geografisch is FCA zwak in China (25% van de wereldmarkt) en India, Rusland, en Noord West Europa, dus zou VAG de meest voor de hand liggende kandidaat zijn. Aandeelhouders blij, autoliefhebbers niet.
Zo snel gaat de omschakeling niet naar elektrisch. Maar het zou wel fijn zijn als Fiat wat in die markt zou aanbieden om mee te profiteren van belastingvoordelen in dit deel van Europa. Hier zal het aandeel elektrisch gestaag gaan groeien, maar over 10 jaar 25% is al ambitieus. Op wereldschaal zal omschakeling veel langer duren. Wel zou een kleine lichte elektrische auto, op te laden met eigen zonnepaneel, een groot marktpotentieel hebben in Afrika, Zuid Amerika en Azië. Dat zou Fiat toch moeten kunnen! Zoiets als 25 jaar geleden met de Panda. Maar dan in een modern jasje zoals de Mobi.
Als partber zou ik kiezen voor een bedrijf dat sterk is in Azië. Daar zitten de groeikanzen. Met VAG schiet Fiat weinig op. Voor sommigen zou het goed zijn voor het imago. VAG heeft de beste spindoctors van de hele reclamewereld. Die zelfs het dieselschandaal gladgestreken hebben en die ondanks niet meer dan doorsnee kwaliteit en slechte service, toch het beeld in stand houden van goed en degelijk. Dus daar zou FCA wel van kunnen leren!
Petrolheads will get electrified.
Overschakeling van paard naar automobiel heeft 14 jaar geduurd. Marchionne heeft onlangs geroeptoeterd dat hij Indien nodig in een jaar een elektrische auto op de markt heeft. Mét Italiaanse flair. Productiecapaciteit heeft ie genoeg, dus why not.