Marchionne zint mogelijk op aanbod voor GM
Onthoud goed dat als Sergio Marchionne iets roept, hij meestal een plan heeft die hij tot uitvoering zal brengen. De stilte na zijn vergeefse pogingen om met GM om de tafel te gaan, voor een gesprek over een mogelijke strategische samenwerking op internationaal niveau, is niet het laatste wat we gaan zien betreffende de wensen van FCA’s CEO. Marchionne heeft weliswaar gezegd dat hij niet meer zomaar bij de buren in de Detroit zal aanbellen, maar volgens Detroit News krijgt dit verhaal mogelijk volgend jaar al een staartje. Marchionne is namelijk behalve ongeduldig ook een fenomenaal strateeg en zal aldus bronnen rond Auburn Hills, de spinoff van Ferrari afwachten voordat hij alsnog toeslaat.
Men verwacht dat hij begin 2016 bij GM met een aanbod komt dat nauwelijks geweigerd kan worden. Men zegt dat de familie Agnelli (Exor) de controle over Ferrari wil overnemen en haar aandeel in FCA (29%) mogelijk zal doen afnemen, om de firma zo te kunnen laten groeien. FCA heeft nog geen commentaar gegeven op deze opmerkelijke geruchten. Marchionne zou in deze context enkel gezegd hebben dat er meerder wegen naar Rome leiden. Een woordvoerder van General Motors zei daarop dat hij niet inziet, waarom GM FCA zou moeten ‘redden’. Intussen laat GM aan haar aandeelhouders weten, dat de huidige koers de meest ideale is voor de groep.
Correct verwoordt, hij is een fenomenaal strateeg. Dat is mijns inziens ook de achterliggende gedachte van de termijn aan jaren die hij nog uitzit. De klus is nog vele malen groter dan wij denken. Het gaat hem lukken. Op een groot voetstuk, maar wel in Lingotto.
Als Exor de centjes kan regelen, verwacht ik binnen een jaar een bod, als GM zelf niet mee wil werken.
Ik begrijp niet waarom FCA nu zo plots moet worden weggegeven aan GM. Als dat doorgaat zie ik het somber in voor de Italiaanse merken.
@autoedizione en Van Arum
Fenomenaal strateeg? Marchionne is een van de grootste prutsers van de autobranche. Deze man is verantwoordelijk voor kapitale fouten en zou daarvoor gewoon gevangenisstraf moeten krijgen.
Fouten:
1. Bij de volumemerken is het meest lucratieve segment het D-segment. Ruime marges en relatief grote verkoopaantallen. Wat doet SM? De 159 afbranden en niet faceliften maar gewoon de stekker eruit trekken. En het ergste: geen opvolger. Nu komt dan de Giulia. Maar dat wordt gewoon januari 2016 voor de eerste worden verkocht. Inmiddels rijdt de hele wereld al iets anders. De concurrentie heeft al die tijd wel verkocht en gecasht. Gevolg: veel cashflow om nieuwe modellen te ontwikkelen en op de markt te brengen en zo de modellen van FCA weer op achterstand te zetten.
2. Lancia geeuthaniseerd, terwijl deze jarenlang goed verkocht in Italie en op zich in enkele andere Europese landen met een minimum aan reclame toch ook nog wel redelijk verkocht. Zelfs als SM hardnekkig probeert het merk de nek om te draaien “redt” het Italiaanse volk het merk van de verdrinkingsdood door massaal de Yps aan te schaffen. Maar ook in Spanje, Portugal, Griekenland, Zwitserland en Frankrijk is er altijd latente belangstelling voor dit merk.
3. Fiat. Laten we het toegeven. De 500L is – op Italie na – geflopt (en de 500L Living al helemaal). Waarom? Veel te duur terwijl deze zelfs in lage lonenland Servie gebouwd wordt. Ook in den beginne prutmotortjes van minder dan 100 pk er in zetten schiet niet op. De 500 is wel een succes (SM’ s verantwoordelijkheid?), een echte cashcow, maar ondanks dat het de beste auto ter wereld is, heeft de Panda daarentegen veel last van moordende concurrentie en daar wreekt zich het gebrek aan een goede verkooporganisatie en goede marketing. Winst maken op de kleine auto’s is gewoon moeilijk. Dat weet SM donders goed, waarom concentreert ie zich dan niet eerst op het C, D en E-segment!
4. De markt in China. Totale faal voor FCA. SM is gewoon eindverantwoordelijk.
5. De markt in Rusland. Idem als onder 4.
6. De markt in India. Idem als onder 4 en 5.
7. De VS. Uitlevering van de Alfa 4C duurt veel te lang. Productieproblemen of wat dan ook. Aantallen zijn veel te laag. Fiats verkopen in de VS? Bij een groeiende economie willen de Amerikanen geen “Kleinwagen”. Het C-segment is daar een kleine auto. A en B segment is alleen maar cult. Mini en Smart hebben het ook weer vreselijk moeilijk daar. Wederom, grote auto’s bouwen. Fiat kan dat heel goed. De Croma was perfect.
Chrysler: SM heeft dit merk uit de drek getrokken. Pluspunt maarrrr….Chrysler heeft weliswaar weer aansluiting gevonden bij GM, Ford en Toyota maar het lukt Chrysler niet om de nummer 3, Toyota, voorbij te streven. Chrysler groeit maandenlang achter elkaar maar de andere merken ook!
8. Afrika; FCA alleen in Zuid-Afrika enigszins substantieel aanwezig. De Jappen verkopen er wel aardig wat auto’s.
9. Zuid-Amerika: Brazilie: FCA is marktleider, maar die koppositie werd lange tijd bedreigd door VW. Nu dat gevaar is geweken is het nu GM welke dichterbij komt qua verkoopaantallen en VW is er ook nog steeds. Het marktaandeel van Fiat zakt langzaam in Brazilie.
10. De andere Zuid-Amerikaanse landen: FCA zit vaak niet in de top 3. Maar top 5 of nog lager. De Chinese merken rukken daar zelfs op. Fiat zit al decennia in Brazilie, hebben ze zitten slapen met betrekking tot de buurlanden?
Successen:
Ferrari. Fout die Di Montezemolo maakte is de beperking van productie en verkoop van aantallen Ferrari’s. Dat heeft SM gelukkig veranderd. Kijk naar het succes van Porsche. Die gaan naar de 200.000 eenheden. Maarrr… Ferrari was voorafgaand aan SM ook al succesvol.
Maserati. En hier komen we dan bij het enige echte succes van FCA wat op conto van SM kan worden toegeschreven. Had ik persoonlijk niet gedacht want Maserati heeft een in – en in – slechte naam op betrouwbaarheidsgebied. Maar toch weer een minpunt voor SM. De investeringen voor Maserati zijn ten kosten gegaan van Alfa Romeo, Lancia en zelfs Fiat. Met name de eerste twee maar ook Fiat zelf moet je tegenwoordig met een vergrootglas zoeken. Vergeet niet, ook in veel Europese landen hebben deze drie merken nauwelijks marktaandeel en zakken (ook Fiat) steeds verder weg op enkele stijgingen na.
Nou vooruit, nog een succes, hij heeft denk ik de macht van de bonden in zowel Italie als de VS beperkt. Hulde.
Resumerend:
Het probleem SM is duidelijk. Het is een boekhouder, geen ondernemer. Hij heeft te weinig modellen gelanceerd en de modellen die hij heeft gelanceerd waren de verkeerde keus.
De verhoudingen in een grote onderneming zijn altijd een “checks and balances” tussen de verkoopafdeling, de techneuten en de boekhouders. Deze is bij FCA volledig zoek. Of bulken ze soms van het geld met deze fenomenale strateeg?
Ciao
Il piu migliore
@ il più migliore: natuurlijk heb je gelijk. Langs de andere kant: Fiat zag er destijds zo slecht uit dat het in feite failliet was. SM heeft het bedrijf wel van het faillissement kunnen redden. Hij heeft echter de klemtoon gelegd op besparingen en de overname van Chrysler. Daardoor is er gedurende jaren té weinig geïnvesteerd geweest in Fiat, Alfa en Lancia zodat ze een deel van de markt zijn kwijtgespeeld. Het is inderdaad onbegrijpelijk dat er vele modellen zijn geschrapt zonder opvolging: 159, 159SW, spider, brera, Lancia Musa, Fiat Bravo, Croma, … Het lijstje is ellenlang. OK, het waren niet de best verkopende auto’s in het segment, maar je had tenminste aanwezigheid. Nu hebben veel trouwe klanten definitief afgehaakt. Het haastig in elkaar gestoken offensief om Lancia te herlanceren was een te verwachten flop en is inderdaad het werk geweest van een boekhouder en niet van een autoliefhebber. Contradictorisch ook dat SM de 159 geen echte alfa vond omdat er te weinig alfa DNA inzat om dan tegelijkertijd Chryslers om te badgen naar Lancia’s.
Ik hou echt mijn hart vast van wat er nu gaat gebeuren met de GM historie. Ik zie het somber in.
Het is heel simpel zonder de grote stappen die door hem en zijn gevolg met weinig middelen de afgelopen jaren zijn gezet, was de Italiaanse auto-industrie ergens rond 2005 als een Titanic naar de dieperik gezonken. Punt. (BTW de 500L is absoluut geen flop!)
Je hebt managers die liever een paar auto´s teveel ontwikkelen uit angst een kaskraker te missen en je hebt managers die liever een paar auto’s minder ontwikkelen uit angst voor een flopper. Marchionne hoort duidelijk bij de laatste categorie. Neemt niet weg dat de man het wel in zich heeft om een auto zo goed te maken dat mensen er opeens voor in de rij staan. De Grande Punto en 500 zijn successen die aan Marchionne zijn toe te schrijven, evenals de geslaagde platformdeling tussen 500X en Renegade.
Fouten heeft hij ook genoeg gemaakt en ik ben van mening dat hij de situatie die bij Alfa nu al 5 jaar heerst, nooit had mogen laten gebeuren. Voor de 500L is flop misschien wat te sterk gezegd, maar laten we zeggen dat hij niet de volumes haalt die in het B-segment van een auto verwacht mogen worden.
Marchionne is een bijzondere man, in zo’n beetje alle keuzes die hij maakt. Het openlijk flirten met GM vind ik wel een beetje zielig doen overkomen. Laten we hopen dat het overwaait en dat hij nu eerst eens Alfa, Fiat, Chrysler en Dodge kan vlottrekken. Stuk voor stuk mooie en sterke merken, maar ze staan allemaal onder water.
De 500L is trouwens marktleider in Europa, wel voornamelijk dankzij het succes in Italië. Helaas is het B-MPV segment niet zo groot in Europa (om over de V.S. nog maar te zwijgen).
Tja… als je het marktgebied steeds verder afbakent, dan lukt het om iedere auto wel marktleider te laten zijn. Daar kun je wel verzachtende omstandigheden bij zoeken dat het marktsegment misschien wel klein is, maar dan onttrek je je eraan dat deze auto bedoeld was voor een veel groter publiek zoals de 500 dat wel weet te trekken. Dat de auto het (ook en juist in Italië) veel en veel slechter doet dan zijn 10 jaar oudere broer, de (Grande) Punto, zegt ook genoeg over hoe relatief het succes is.
Tsja, de positionering van de auto is ook erg ongelukkig. Ik heb altijd al afgevraagd waarom die 500L onder het ‘chique’ assortiment van Fiat moet vallen. Waarschijnlijk om voormalige Musa-rijders over de streep te trekken, maar die zijn er alleen in Italië.
Achter af zuur doen en alle missers opnoemen. Dan ben je een goed analyticus niet meer niet minder. De 159 werd niet door SM afgebrand maar door de kopers inclusief ondergetekende. De grote puinhoop die de zelfingenome italianen van hun onderneming hadden gemaakt met als hoogtepunt een bodemloze put met zoveel bagger dat het stront scheppen voor SM nog altijd niet over is met als grootste dieptepunt afgebrand worden door je eigen vakbonden en uiteindelijk door de johan Derksen van deze wereld..
Niet achteraf, ik ben vooraf skeptisch geweest over de 500L… De waarschijnlijke reden dat hij in het sjieke assortiment is geplaatst had waarschijnlijk met export te maken (er was een tweede model in de V.S.) en met het idee het succes van de 500 op andere auto’s over te zetten.
De auto als “gewone” gezinswagen uitbrengen had hem waarschijnlijk beter toegespitst op de Italiaanse markt met mogelijk hogere volumes. Dat moet afgezet worden tegen het gemis aan verkopen in met name de V.S., alhoewel dat er niet veel zijn.
Omstreden auto’s trekken vaak toch weer een publiek aan waarbij de auto geliefd raakt. Zo is ook met de 159 gebeurd. Dat GM-invloeden negatief uitgewerkt hebben op de auto staat buiten kijf, toch rijden er nog veel rond en de eigenaren zijn er vaak zeer over te spreken. Over 30 jaar zal de 159 zeker nog geroemd worden onder alfisten met de positieve kwaliteiten van het ding.