Marchionne zet Lancia bewust op lager pitje
Lancia heeft volgens de CEO te weinig unieke aantrekkingskracht om in een tijd als deze breed op de Europese markt te worden ingezet. Daarom zal het strategische plan, dat er vorig jaar nog wel was, flink worden aangepast. In het verre 2015 volgt pas een nieuwe marktintroductie en de Ypsilon is strategisch gezien het enige model waar het management veel waarde aan hecht. Lancia krijgt dus weer een klein hoekje in de (Jeep) showroom, in plaats van een groter podium. Precies zoals het de afgelopen tien jaar al is geweest. Marchionne heeft niet gezegd dat Lancia eventueel wordt opgeheven. Ook wordt er gezegd dat er per jaar kan worden bekeken of er op basis van Chrysler-modellen alsnog wordt besloten, tot een nieuwe toevoeging aan het Lancia-gamma.
Fiat SpA rekent pas in 2015 op het eerste positieve resultaat op ons continent, wat ook de reden is van deze herziening rond Lancia. In het C- en D-segment, waren diverse modellen op basis van nieuwe Chrysler’s gepland, maar dit zijn nu net de segmenten waarin Fiat de komende jaren niet te veel in wil investeren. Ook het nieuwe productieplan voor Cassino, wordt in verband hiermee, pas in de loop van 2014 in werking gezet.
Sergio Marchionne ontkent vandaag overigens dat er gesprekken zijn geweest met Opel en PSA, voor een mogelijke samenwerking. Hij zegt dat in 2009 voor het laatst met Opel is overlegd.
Alfa en Lancia gewoon verkopen en niet blijven doormodderen met dat zwalkende merkenbeleid. Kunnen ze zich concenmtreren op Fiat (wat ze toch al jaren en jaren aan het doen zijn)Ik begrijp die gasten in Turijn toch al een tijdje niet meer en geloven al helemaal niet meer. 😥