Marchionne wil niet meer bij GM aankloppen
Sergio Marchionne, maar ook John Elkann bleven stug volhouden dat FCA mogelijk met GM naar schaalvoordelen zal zoeken. Tot vorige week nog klonk dit door in de pers. Maar een dergelijke samenwerking om kosten te besparen werd al een tijd geleden door GM’s CEO Mary Barra verworpen, ondanks een vriendelijke brief van Marchionne. Het deed vragen bij ons rijzen aangezien je het met de man in donkere trui nooit weet.
Maar in de New York Times van deze week blijkt toch dat het ijdele pogingen tot toenadering zijn geweest. In een interview zegt de CEO het volgende over GM; “Ik ben al eens geweigerd, en ik wil die deksel niet opnieuw op de neus krijgen.” Marchionne heeft bij GM al meermalen bot gevangen, wat misschien ook wel logisch is gezien zijn reputatie van reuzendoder, toen hij in 2004 het bijna failliete Fiat uit de handen van de Amerikaanse kolos naar de nooduitgang leidde. Het moge duidelijk zijn dat deze optie die door Fiat Chrysler tot gisteren zeer serieus werd genomen, nu echt doorgestreept kan worden. Er zijn volgens Marchionne in hetzelfde interview methoden om op veel efficiĆ«ntere wijze te ondernemen in de wereld van mondiale autoproducent. FCA zal volgens hem geduldig naar dat doel toewerken en zal dit niet bereiken door te snijden in de bestaande structuur. Oftewel, men gaat niet in de uitverkoop.
goed bericht!
idd…. GM is de laatste partij waar je zou aankloppen… helemaal niets positiefs.. , dan nog liever een koreaan of jap
Ik zeg Suzuki en Mazda daar hebben ze al samenwerking mee dus makkelijker kan niet lijkt mij!
Mazda lijkt me interessant en veel betrouwbaarder dan GM.
@Lusso alleen zijn de schaalvoordelen om de kosten te drukken in het geval van Mazda vele malen beperkter. Het moet sws een club zijn die in Aziƫ meer aandeel heeft. Daar wil FCA nl. goedkoper kunnen afzetten gezien de enorme achterstand.