Marchionne wil investeerders overtuigen met plan van 55 miljard

fca 6 may

De dag van de waarheid is voor Sergio Marchionne, zijn Fiat Chrysler Automobiles en heel de Italiaanse auto-industrie aangebroken. Een dag waarop de CEO in Detroit maar liefst 12 uur lang aan analisten en investeerders zal duidelijk maken, hoe het miljardenplan voor de komende vier jaar moet vorm krijgen. Juist vanwege dit overwegend Amerikaanse publiek, vindt de presentatie in Auburn Hills plaats en blijkt maar weer eens dat FCA misschien wel het meest internationale autoconcern ter wereld is geworden.

Het gaat in totaal om maar liefst 55 miljard euro voor de periode tot 2018. Een derde zal naar de nog moeizaam draaiende activiteiten in Europa gaan. Vooral Italië krijgt te maken met flinke investeringen om fabrieken als Mirafiori, Cassino en Pomigliano d’Arco meer draaiende te krijgen (die voor Melfi zijn rees in volle gang). Nog eens een derde gaan naar de beide Amerika’s, met compleet nieuwe productiemodellen in Brazilië via de jongste fabriek van de groep in Pernambuco, waar eind dit jaar de poorten van open zullen gaan. Het laatste derde deel gaat tenslotte naar Azië waar vooral het merk Jeep fors zal moeten groeien. Voor het merk zitten dan ook diverse nieuwe modellen in de pijplijn, waarvan eentje zelfs speciaal voor de Chinese markt is bedacht.

Italië kan straks uitzien naar grotere Alfa Romeo’s, die op een totaal nieuw platform worden gerealiseerd (‘Giorgio’) in de fabrieken Mirafiori (2) en Cassino (2/3). Daarnaast is er natuurlijk de productie van sportwagens in Modena (4C en 4C Spider). Fiat zal de meer economische producten met ‘Panda’ label verder uitbouwen en doet dat in Pomigliano waar het basismodel reeds van de band rolt. In Turijn zal Maserati tevens verder uit gaan breiden met binnenkort al een SUV en vervolgens de nieuwe GT. Of Alfa Romeo naast D-segment modellen en een grotere SUV, in deze termijn bijvoorbeeld ook kan uitzien naar een langverwacht E-segment topmodel, zal nog moeten blijken. En wat zijn de plannen met het merk Lancia? Komt er ook een budgetmerk voor de (Oost-) Europese markten, India en Brazilië? Volg vandaag dus AutoEdizione voor alle relevante actuele nieuwsfeiten over deze presentatie.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Marchionne wil investeerders overtuigen met plan van 55 miljard

  • 6 mei 2014 om 10:24
    Permalink

    Lijkt me te snel geconstateerd: ik zie evenmin een Ferrari, Maserati, of Alfa logo…

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 10:30
    Permalink

    Hahaha..mensen Marchionne ligt gezien het tijdsverschil nog in z’n nest hoor. Dit is geen actuele foto 😉 😆
    Sowieso zal Lancia, als het al genoemd wordt vandaag, een marginale rol spelen. Lancia zal in het meest positieve geval halverwege of later in de termijn 2014-2018 in beeld komen. Samen met Chrysler dat ook pas tegen 2017 een nieuw vlaggenschip zal krijgen als opvolger van de 300. In een ideaal scenario krijgt Lancia in 2016 een totaal hertekende D-segmenter op basis van de 200 uit Sterling Heights, plus een nieuwe hatchback in 2017 op basis van de Fiat Viaggio/Dodge Dart, de nieuwe MPV Voyager en een nieuw topmodel in 2018 op basis van de Chrysler 300 (bijgepunt op details)…maar of dat zal gebeuren?

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 11:37
    Permalink

    😆 Ja Lancia4Ever, het is wel grappig hoe er soms gereageerd wordt op (archief)foto’s 😆

    Overigens, een Lancia op basis van de Chrysler 200 is zeer twijfelachtig. Simpel: de 200 is ontworpen voor uitsluitend de Amerikaanse markt en met name de voorkant voldoet niet aan de Europese veiligheidseisen. Dit is gedaan om de voorkant heel slank te houden (kan niet met Europese eisen) en zo een heel sterk aanbod te hebben voor het belangrijkste marktsegment in de USA, die van de Toyota Camry, de Honda Accord, enz. Aanpassen voor Europa is veel te duur.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 11:44
    Permalink

    We wachten in spanning af. Het 1/3 deel voor Europa zal voornamelijk opgeslokt worden door Alfa, en vervolgens Maserati voor productieverhoging, en productie van de Alfieri.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 11:57
    Permalink

    Naar ik heb gehoord van iemand van de marketingafdeling is de e-segment alfa op basis van de ghibli al lang klaar maar wordt er niet mee gestart omdat de productielijn de productie van de ghibli amper kan bijhouden.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 12:10
    Permalink

    @Henk snap ik, daarom doelde ik op een nieuwe hertekende sedan op hetzelfde platform en uit dezelfde fabriek. Net zoals respectievelijk Jeep Renegade en Fiat 500X uit Melfi zeg maar.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 14:11
    Permalink

    @Lancia4Ever Worden we live op de hoogte gehouden, of volgt er een alles omvattend artikel? Hoe komen jullie aan de info, zijn jullie zelf aanwezig?

    Al sinds Maart loop ik rond met de hoop dat er vandaag mooie dingen gezegd gaan worden, welke het begin van een nieuw tijdperk inluiden. Als Alfist ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar het Alfa gedeelte.

    Sergio, brand maar los.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.