Marchionne wil beursintroductie voor Chrysler-aandeel UAW van 45,7%
Na de snelle acties van afgelopen dagen richting een overname van overheidsaandelen in Chrysler, is Marchionne vandaag alweer druk bezig met de acties voor 2012. Uiteraard zijn de mededelingen van de CEO niet voor niets, want door al deze aankondigingen -zoals bijvoorbeeld een meerderheid van Fiat in Chrysler vanaf volgende maand- stijgt de koers van Fiat op de beurs al sinds enkele weken op aanzienlijke wijze. Zijn nieuwste vooruitblik betreft een eerste uitspraak over een eventuele beursintroductie van Chrysler-aandelen in 2012. Volgens Marchionne is een IPO (Initial Public Offering) aan het publiek van bijna de helft, de meest eenvoudige manier om vanaf zomer 2012 45,7% te koop aan te bieden. Momenteel zit dit nog in een verzekeringsfonds (gezondheidszorg voor gepensioneerden) van het UAW (United Auto Workers). Marchionne zei dat gister vanuit het Canadese Windsor. Overigens is dit volgens Marchionne niet de enige manier, laat hij aan Bloomberg weten; “Als Fiat het ook een goed idee vindt, kan het ook verkocht worden aan een onderdeel van de vakbond zelf. Dan is een IPO niet eens nodig, ook al is dat de meest eenvoudige weg.”
Er staat een leuke analyse over Marchionne in de Autovisie : er moeten modellen komen en minder met miljarden schuiven , dat heeft ie nu zelf ook erkent. Maar ja…
@johnny: Sorry maar ik vond het wel een beetje een knap staaltje van achteruitdenken van onze grote W.O.W. in AV. Te veel modellen bouwen in een overgangsfase is imo het slechtste wat je kunt doen als autobouwer. Nog veel riskanter dan dit al is. We moeten juist blij zijn dat merken als Alfa Romeo en Lancia nog bestaan en dat ze nu de toekomst in kunnen. Deze merken ontvingen zelfs wat strategisch belangrijke modellen om te overleven maar de hand bleef ook op juiste momenten op de knip, ook voor het merk Fiat. De modellen die er kwamen waren ook nog voldoende sterk voor de markt waar ze voor bestemd waren (500 wereldwijd, Giulietta EU en Delta in Italië). Goede zet van S.M. niet alleen als econoom…maar ook als autobouwer.
..maar hij geeft het nu ook zelf toe , ook gezien de financiele situatie nu , dat het modellen offensief achterloopt en hij er meer aandacht aan had kunnen besteden. Hij heeft grote dingen gedaan maar nu naar de modellen , hoewel dat nu terdege beter loopt , dat moet ook gezegd.
Daarnaast is kritiek niet altijd negatief bedoeld en zeker van AV niet inzake Fiat.
@johnny: Helder. Ik blijf er wel bij dat het niet een ‘foutje’ is van Marchionne dat hij weinig modellen lanceerde. Het siert hem natuurlijk dat hij dat zo verkoopt. Je zag juist dat de modellen die er kwamen beter waren dan ooit en dat de pakketten en uitvoeringen op de optielijst alleen maar sterker werden en frequenter. Geen halve maatregelen dus zeg maar zoals vroeger wel vaak het geval was.
Dan ben jij de enige die dat beweert nl : namelijk hier veelal, de klanten , de journalisten ……
modellen uitstellen….dat de modellen beter zijn dan ooit doet er verder niets aan af.
@johnny: Enig idee met hoeveel modellen FGA momenteel bezig is? Deze ontwikkelingen zijn al een tijd terug in gang gezet. Je zal begrijpen dat er stabiliteit nodig is om dit plan veilig en goed te laten verlopen.
Belangrijk is ook niet alleen het introduceren van nieuwe modellen, maar ook het creeren van een mondiale afzetmarkt (bv. VS). Zelfs de al bestaande afzetmarkt moet grondig worden aangepakt. Hier zal FGA bijvoorbeeld hard aan het imago en dealernetwerk moeten werken.
http://www.autoedizione.nl/2010/04/21/het-fga-toekomstplan-in-sheets/
Ik neem aan dat er wel IETS over Fiat FGA gezegd mag worden ? Een CEO zal ik slaap vallen als er alleen maar ja knikkers zijn…dit geeft hij nu ook zelf toe en dat is te prijzen.
Een beetje ruimer denken is op zijn plaats …..
Trouwens , In het verlengde is de ‘aanval’ op China die achterblijft daar waar andere merken als VAG al ruim toebedeelt zijn , ruim belangrijker als de VS. Een land dat in mindere mate als de EU, dat wel, al verzadigt is met autos. Een beperkte groeimarkt in zekere zin.
@johnny: Heel graag zelfs! Alleen kan je het gewoon niet altijd met elkaar eens zijn. Genoeg stof en mogelijk om te discussiëren dus 😉
Natuurlijk kan VAG zich volledig op China storten, zij hebben namelijk al decennia lang een solide basis in Europa en de VS. FGA heeft de zaken in Europa niet eens op orde. Juist dáár zet Marchionne zich momenteel sterk voor in. De VS wordt een veel makkelijker verhaal door Chrysler.
Hoewel er wel wordt geknipoogd naar China.
http://www.autoedizione.nl/2011/03/30/alfa-romeo-onderweg-naar-china/
Je hoeft het ook niet eens te zijn met de CEO die het nu wel inziet en zijn bakens verzet.
@johnny: Marchionne zou dat zelf inzien!? Dat krijg je als een sensatiekrant het blad Autovisie overneemt… De ontwikkelingen van de in de sheets vermelde modellen zijn natuurlijk al veel langer aan de gang.
Autovisie een sensatiekrant : ik ga er niet op in.
ps. jullie zouden er beter aan doen , als je het toch niet kunt laten AV aan te halen , in je eerst commentaar het artikel op waarheid te becommentarieren. Anders gezegd : je typt iets anders als in dat artikel stond en staat . Ergo , je kan het je wel veroorloven als niet journalist zijnde hoewel ik me bedenkingen er wel bij heb.
Helemaal niet waar aangezien ik niks citeer. Ik stel alleen vast dat dhr o.w. het niet bij het rechte eind heeft. Uiteraard is er bij ons ALTIJD plaats voor kritiek.
@johnny: Ik schrijf dat Autovisie is overgenomen door een sensatiekrant (lees Telegraaf). Je haalt overigens zelf in je eerste comment het artikel in AV aan. Zoals AE al schrijft citeren we hier ook niets uit het artikel, dus het bewust verkeerd overnemen is al helemaal niet aan de orde.
@autoedizione&Il Quadrifoglio : heel mooi, ben blij dat deze site zulk goede webmasters heeft hier kan Jhonny echt niets tegen inbrengen 😀 (leve de open geest)
Ik wil graag iets opmerken over de Amerikaanse markt.
Dit kan nu wel een volwassen markt lijken, maar de benzineprijzen zijn ook in de US hoog en dat doet daar nog meer pijn dan hier. Dit zou wel eens tot een omwenteling op de markt kunnen leiden daar, door meer vraag naar kleinere, zuiniger auto’s. Auto’s die nu, tot ongenoegen van veel Amerikanen, voornamelijk uit Japan en Korea komen. Als FGA/Chrysler op afzienbare termijn aan de vraag naar kleinere, zuiniger, aantrekkelijke modellen van Amerikaanse bodem (chauvinisme is Amerikanen niet vreemd) kan voldoen, dan zou de Amerikaanse markt toch nog wel eens een hele belangrijke kunnen blijken.
Even als afsluiter:Ik ben al meer dan 25 jaar abonee van AV en het blad is de laatste jaren flink erop achteruit gegaan.Zeker nu Ton Roks er niet meer bij is.
@Alfaspeed
Heb afgelopen zomer om deze reden een punt gezet achter een lidmaatschap van 30 jaar.
De toch wel agressieve manier waarop ik nu achtervolgd wordt om weer lid te worden heeft me voorlopig nog niet kunnen overtuigen. Zolang er daar geen behoefte is aan een hoofdredacteur met een eigen mening verwacht ik ook niet dat dat snel zal gebeuren.
@AutoEdizione: nou kom weer eens langs en dit is ook het nadeel van die kleine forums, de vriendjes gaan zich groeperen Een open mind is ookk echt als iemand een gefundeerde kritiek heeft , ik erop wijs dat de eigenaren , omwille van hun mening , de boel flink verdraaien van de AV.
Nu de aandacht enkel op de AV wordt gericht had ik toch ook graag de mening gehoord inzake het onderwerp.