Marchionne vraagt meer begrip voor afwachtende houding FIAT

Sergio Marchionne heeft gisteren in Brussel niet als voorzitter van het ACEA, maar als Italiaanse autoproducent van Fiat om meer begrip gevraagd, voor het afwachten van betere tijden. De CEO is namelijk al weken in een kat en muis spel verwikkeld in een gevecht met de machtige Duitse autoindustrie. Als voorzitter van het ACEA bepleitte Marchionne de afgelopen tijd namelijk een gezamenlijke Europese aanpak voor het bestrijden van de huidige overcapaciteit. De Duitse auto-lobby liet echter goed merken, dat het een autonoom blok vormt binnen de Europese autoindustrie en reageerde zelfs met een ‘no comment’. Uiteraard heeft dit alles te maken met goede internationale resultaten van bouwers als BMW en Daimler, maar feit blijft dat ook steeds meer dealers van Duitse merken momenteel met volle showrooms blijven zitten. In Duitsland werden verkoopcijfers de afgelopen maand kunstmatig hoog gehouden, doordat dealers massaal auto’s op kenteken hebben gezet, schrijft Automotive News. Hoewel een merk als Opel vooral ambitieus en productief wil overkomen, is het een bedrijf dat structureel steeds meer in de problemen komt. De overcapaciteit zal dit jaar op 2 miljoen onverkoopbare geproduceerde auto’s komen. Fiat kiest er in deze situatie bewust voor om niet meer te produceren dan nodig is.

Het is dus wel degelijk een Europees probleem hoewel de fabrieken nu alleen nog in Italië en Frankrijk af en toe stil komen te liggen. Twaalf miljoen Europeanen hebben een baan in of rond de autoindustrie. Maar Marchionne blijft ondanks dat, voorlopig ook als voorzitter van de Europese raad voor autoindustrie een roepende in de woestijn. Als ‘goedmaker’ beloofde Antonio Tajani meer steun vanuit Brussel, om de werkgelegenheid in de autoindustrie te bevorderen (foto). De geboren Romein is voorzitter van de ‘Cars21’, het Brusselse reguleringskader voor een concurrerende automobielindustrie.

Marchionne staat dus machteloos in een weer typisch Europees kat en muisspel, waarbij het continentale belang zelden telt in tijden van crisis. In de persconferentie heeft hij als CEO van Fiat daarom aangegeven dat Lingotto momenteel heel erg op haar tellen past, nu de toekomst binnen de EU buitengewoon mistig is; “We wachten op hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen. Griekenland is daarbij een belangrijke graadmeter. De uiteindelijke gevolgen voor Italië op termijn zijn immens belangrijk voor ons. We moeten extreem oppassen zolang de markt zich niet stabiliseert. Gun ons de tijd totdat we voldoende aanleiding zien om vol goede moed verder te gaan.” Dit is een van de redenen, waarom boven Mirafiori tot op de dag van vandaag een groot vraagteken hangt en Fiat/Exor president John Elkann onlangs bekendmaakte dat Fiat waar nodig haar plannen zal aanpassen.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “Marchionne vraagt meer begrip voor afwachtende houding FIAT

  • 7 juni 2012 om 11:01
    Permalink

    Het belangrijkste punt van Marchionne is de versoepeling van het ontslagrecht om flexibeler met de fabrieken om te kunnen gaan. Aan de andere kant: de Franse en Italiaanse merken zijn veel te afhankelijk van de Europese en komen daarom nu in de problemen. Moet de politiek dat voor ze oplossen? Fiat is veel te laat met haar mondiale aanpak en moet nu dus op de blaren zitten.

    Sorry: maar als je de grootste autofabriek van Europa hebt waar alléén de slechtst verkopende B-segment-auto (de Mito) wordt gebouwd dan kun je niet alleen de crisis of Europa de schuld geven, dat heeft gewoon te maken met slecht beleid (uit het verleden).

    Beantwoorden
  • 7 juni 2012 om 11:12
    Permalink

    De inzet? Marchionne vraagt om een constructieve oplossing waarbij fabrikanten gezamenlijk afspraken kunnen maken om overcapaciteit zoveel mogelijk te voorkomen. De Duitse fabrikanten die over het algemeen het beter doen dan de Franse en Italiaanse hebben geen behoefte om daar überhaupt op te anticiperen. BMW en Daimler zeggen geen last te hebben van overcapaciteit en voelen zich dus niet aangesproken. VW zou er wel wat aan hebben met bv ook een fabriek in Spanje maar reageert afwijzend. Overigens is Renault ook een vreemde eend in de bijt omdat dit merk voor een deel door de Franse staat gecontroleerd wordt en dus één hand in de schatkist heeft.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2012 om 00:00
    Permalink

    Marchionne is naief als hij denkt dat de Europese politiek een industrie te hulp schiet die te kampen heeft met overproductie en die steeds minder Europees bepalend zal zijn, met de opkomst van Zuid Koreaanse en straks ook Chinese merken.
    Bovendien is hij naief als hij steun voor zijn betoog verwacht van Mercedes, BMW en VAG. BMW heeft constant vacatures en keerde over 2011 extra bonussen uit aan haar personeel als dank voor het harde werken en het gezamenlijk succes, ze zijn niet aan te slepen.
    Het verschil tussen concerns als BMW en Fiat is dat de eerste al decennia gestaag werkt aan een consequent modellenbeleid en een herkenbaar merk/imago, terwijl Fiat maar wat aan klungelt met haar modellenpolitiek. Wie in 1996 een Kappa of Delta leasde had 4 jaar later geen opvolger. Wie in 2008 een 159 of Musa kocht kijkt nu tevergeefs rond in de showroom. Marchionne jaagt zijn klanten zelf de winkel uit en moet dus naar zichzelf kijken en niet gaan zeuren bij anderen.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2012 om 01:34
    Permalink

    @alfaspeed, nee hoor, zo ongeveer vanaf het begin. En ik zie het alleen maar verder achteruit kachelen met FGA in Europa. Mooie plannen, altijd uitgesteld, er staat nooit een opvolger klaar voor de leaserijders en de concurrentie profiteert. Dankzij het succes in Brazilie, VS en Turkije wordt Europa en dus Alfa/Lancia steeds minder belangrijk en dus zal Lancia in 2013 wel exit gaan. Alfa wordt uit geldgebrek in 2015 alsnog aan VAG verkocht of gaat exit in 2015 omdat niemand bleek te wachten op een 5-deurs Mito, een 4 jaar te laat geintroduceerde Giulia of een SUV.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2012 om 11:31
    Permalink

    Als je je nou eens intereseert werkelijk in het beleid van Fiat zou je wten dat het anders in elkaar steekt dan dat je nu verteld. T maakt je een beetje lachwekkend. @ mareblu

    Beantwoorden
  • 10 juni 2012 om 17:04
    Permalink

    Wat Marchionne verdient vanuit Europa is geen soepelere regelingen, maar dat hij zijn donder krijgt. Hij opent nieuwe fabrieken in buiten de EU (Sint-Petersburg, Servië) en gaat vervolgens lopen klagen dat de vraag in Europa te laag is om in Mirafiori flink te produceren.

    Het gaat in dit alles natuurlijk gewoon om het bekende liedje: Lage loonkosten. Niet meer, niet minder.

    Ik denk dat de belangrijkste reden dat Mirafiori nog open is, is dat de fabriek in Turijn staat. Sluiting van de fabriek in de bakermat roept zowel buiten als binnen FIAT te veel weerstand op. En terecht ook. Maar het leidt wel tot puur wanbeleid.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2012 om 20:14
    Permalink

    En dan roepen dat Fiat niet zn best doet.wat willen jullie nou. Een gezond bedrijf of een utopie.je kunt niet alles tegelijk bereiken. Maar dat jullie worst wezen zolang er maar 20 nieuwe modellen per jaar op de markt komen.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2012 om 22:45
    Permalink

    @alfaspeed misschien heb jij een ander beeld va het beleid van Marchionne dan ik? Ik denk dat hij als wereldburger heeft ingezien dat het in het oude Europa en met name in Italie niet meer gaat lukken. Schaalgrootte en flexibiliteit in productie zijn de enige antwoorden en dus richt hij zich op de de succesvolle integratie met Chrysler voor de Amerikaanse markt, op groeimarkten Brazilie, Turkije (met succes), Rusland, en in mindere mate (en minder succesvol) India en China. Italiaanse fabrieken worden gesloten of staan leeg en nieuwe worden geopend in landen zonder moeilijke regels en vakbonden en met lage loonkosten, zoals Servie, Rusland, Brazilie en Turkije. Dit betekent dat Europa als markt en Italie als thuisland minder belangrijk worden. Omdat dit het enige afzetgebied is van Lancia en Alfa laat het zich raden wat deze minimerken voor toekomst hebben onder Marchionne. Leg jij nu eens uit hoe jij het beleid van Fiat ziet?

    Beantwoorden
  • 11 juni 2012 om 17:19
    Permalink

    Als groot alfa liefhebber moet ik helaas zeggen dat Alfa en Lancia al een hele tijd niet meer levensvatbaar zijn oftewel de merken zijn dood.
    dat wil niemand horen maar SM is dezelfde mening toegedaan.
    Fiat is een groot log lui dier dat door zijn eigen gewicht vermorzeld wordt.
    Om daar verandering in te brengen en de merken Alfa en Lancia nieuw leven in te blazen is er teneerste een goede basis ( cash ) nodig en een mondiale verkoop.
    De ontwikkeling van nieuwe modellen is al in vele gevallen afgerond maar wordt de produktie uitgesteld omdat de verkoop niet de beoogde winst zal brengen en Fiat binnen een paar jaar weer in de zelfde situatie zou verkeren als eind jaren 90′ . geen geld en verouderde modellen die zwaar aan kwaliteit inboeten.
    het verhaaltje dat de klanten weglopen is waar alleen komen die wel weer terug zo gauw de markt weer aantrekt.
    Of wil iemand hier vertellen dat ze nooit meer een nieuwe Alfa zullen kopen.
    In deze tijd zal iedere project ontwikkelaar zich 2 nee 3 keer achter het oor krabben voor dat ze een project zullen starten dat ook daadwerkelijk winstgevend is anders ben je als bedrijf zo de fles op.
    Probeer ook eens uit te rekenen wat Fiat aan belasting afdraagt en loonkosten.
    Daar zou ik als bedrijf ook wel eens iets van terug willen zien in de vorm van tegemoetkoming vooral in deze crisis.
    Lange termijn denken is daarom ook besteed aan SM waar andere reddeloos faalden, keer op keer.Zoek de geschiedenis er naar maar op.

    Beantwoorden
  • 11 juni 2012 om 17:57
    Permalink

    Ben het volledig met Alfaspeed eens. Ik denk zelfs dat wat Fiat nu aan het doen is met merken als Alfa Romeo, Lancia, Maserati en in een bepaald opzicht ook het merk Fiat zelf, te vergelijken is met het mondiaal introduceren van nieuwkomers op de markt. Dat valt met de strategische aanpak die eraan ten grondslag ligt (Fiat-Chrysler en degelijke partners) enkel toe te juichen en kan worden beschouwd als kansrijk. Het plan Alfa Romeo zal uiteindelijk aantonen of de hele opzet is geslaagd (Lancia zal vanzelf mee kunnen komen op successen van Chrysler). Met huidige euro zou Fiat door een te veel aan (gedwongen) investeringen (als men niet naar Detroit was gegaan) zichzelf in Europa naar het autokerkhof der vergeten merken geleid hebben.

    Fiat heeft ondanks de beperkte middelen al laten zien waar het toe in staat is, dankzij de ontwikkeling van enkele hoogwaardige producten en niet te vergeten techniek (159, Croma, 500, Punto, Panda, MiTo, Ypsilon, Bravo, Delta, Giulietta). Intussen heeft men de grote sprong gemaakt en zien we tot 2016 het wereldwijde effect. Daarna volgen natuurlijk weer nieuwe plannen, maar kan men vooral voortborduren op dezelfde sterke basis. Toyota en VAG hebben al jaren een dergelijk fundament maar Fiat heeft dankzij een kleurrijke portfolio en meer strategische aanpak zelfs de potentie om deze groepen te evenaren zo niet voorbij te streven. GM ziet intussen door een totaal andere aanpak barsten ontstaan in hun huidige omvangrijke structuur.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 00:26
    Permalink

    @AlfaSpeed @Lancia4Ever: Dank voor jullie mening. Zo ver ontlopen de visies elkaar niet. Helemaal eens dat beide merken nu dood zijn e cash/mondiale verkoop nodig hebben om te overleven. Waar ik het niet mee eens ben is de uitstelstrategie van Marchionne. Hij vergeet dat de concurrenten niet stilstaan en dat zijn nieuwe modellen straks al verouderd en achterhaald op de markt komen. Werkelijk niemand zit in 2013 te wachten op een gefacelifte 5-deurs Mito, want die wordt qua volumes al sinds 2011 nauwelijks meer verkocht. Hij is geflopt en de stekker kan eruit, net als bv die prachtige Delta. Het is een illusie dat een ex 159-rijder weer zal terugkeren naar Alfa als hij tussentijds 4 jaar in een ander merk heeft gereden. Merktrouw bestaat niet (meer). Kijk eens op fora hoeveel mensen vertellen dat ze ooit een Alfa gereden hebben en nu iets anders. het is zoveel moeilijker om een nieuwe klant te winnen dan een bestaande klant te behouden. Behalve als je Alfaverkoper bent en geen opvolger in de showroom hebt. AutoHalan en WimPrins zijn schitterende bedrijven bijvoorbeeld, maar als je leasecontract is afgelopen en er is geen opvolger dan ga je gewoon naar BMW, Audi, Citroen of Lexus. Als die over 4 jaar wel een opvolger hebben en de dealer bevalt dan is de kans klein dat Alfa de klant ooit weer terug ziet. en dat gebeurt nu al 20 jaar en daarom wordt Alfa steeds kleiner. Als Marchionne in 2014 geld nodig heeft voor de groei van zijn bedrijf is hij alsnog bereid om zijn lovebabies te verkopen, let maar op.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 07:51
    Permalink

    idd.. zo ver liggen jullie standpunten niet uit elkaar..
    Ik denk dat SM zich realiseert dat hij een niche merk als Alfa niet winstgevend kan maken, en continuiteit garanderen, als het beperkt is tot de europese markt.. daarvoor is deze markt te klein, er is geen groei, en de duitsers zijn te dominant.
    Hij is nu bezig met een allerlaatste poging om Alfa ook in de US op de kaart te krijgen.. Als dat niet snel genoeg lukt, zal de stekker er idd snel uit worden getrokken en de restanten doorverkocht worden..

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 09:49
    Permalink

    Zwart kijken is ook een kunst. Als je bang bent om te vallen kun je ook alvast gaan liggen dat scheelt een hoop.trouwens zoveel 159 rijders zijn er niet geweest.wel heel veel 156 rijders, en hoe kwam dat? Omdat het een heel goed en leuk produkt was en nog altijd is. Dat evenaren en overtreffen is het punt niet met de juiste insteek.Let op mijn woorden , Alfa komt terug en de Bmw en Audi rijders zijn niet zo merkvast als wordt beweerd. 8)

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 19:12
    Permalink

    Wanneer oranje morgen wint zijn we weer allemaal fan.
    Zo zal het ook zijn met Alfa wanneer zij weer nieuwe modellen op de markt brengen.
    Alfa Romeo is als een mooie vrouw die jou negeert maar als ze je morgen aandacht geeft ben je vandaag al vergeten. 😳

    Beantwoorden
  • 12 juni 2012 om 23:39
    Permalink

    @Alfaspeed Tuurlijk is iedereen weer fan als het beter gaat, want emotie speelt bij Italiaanse producten een grote rol en dat is praxhtig! Daar kan geen Duits of Koreaans product tegenop. Het zou alleen zo mooi zijn als ze wel iets leren van de organisatie, de modellenpolitiek en de service in de dealerorganisatie van andere merken, dan houden ze de klanten beter vast. Je voorbeeld van de 156 en 159 is treffend: op basis van emotie kochten veel mensen een heerlijk rijdende en kwalitatief best goede 156 tussen 1997 en 2002, daarna zakte de verkoop in. De opvolger liet tot 2006 op zich wachten en daarom verkocht Alfa veel minder 159’s. Massa’s 156’s zijn tussen 2002 en 2005 ingeruild op BMW’s, Audi’s, niet omdat de 156 niet beviel maar omdat er geen opvolger was. Ik hoop met je mee, maar rationeel gezien ziet het er somber uit. Fiat geeft haar hoofdkantoormedewerkers deze zomer 8 extra vrije dagen en sluit de tent, BMW geeft bonussen omdat het personeel al zolang bereid is om over te werken. Tja.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2012 om 06:23
    Permalink

    Fiat heeft gewoon de pech dat ze in een opbouwfase zitten tijdens een crisis periode.
    Het is jammer genoeg gewoon geduld hebben.maar er is niets te verliezen want er is al 10 jaar niets meer alleen de resten. 😥

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.