Marchionne voorziet voorlopig geen Aziatische partnerschap
Sergio Marchionne gaf gisteren tijdens de opening van het nieuwe FCA bestuurscentrum Officina 82 in Mirafiori, inzage in hoe het bedrijf momenteel mondiaal opereert. Zo is er voorlopig geen uitzicht op een uitgesproken partnerschap met een Aziatische autobouwer, zij het dat er op hele specifieke gebieden wel degelijk samengewerkt zal worden. Een grote strategische alliantie met Mazda of Suzuki hangt er dus niet in de lucht, ondanks dat de Japanse media die onlangs wel leken te ruiken. De CEO gaf te kennen dat het binnen 10 jaar vermarkten van Jeep en eventueel ook Alfa Romeo, al meer dan voldoende zal zijn wat de doelstellingen van FCA voor Aziƫ betreft. Ook in Rusland, blijft Fiat Chrysler Automobiles voorlopig even langs de zijlijn staan liet Marchionne gisteren weten, wat alles met het huidige gespannen politieke klimaat te maken heeft.
De resultaten over het tweede kwartaal waren voortreffelijk aldus de CEO. Volgend jaar rekent men bovendien op de eerste nieuwe positieve resultaten in Europa. Op 1 augustus zal een laatste mijlpaal worden bereikt voor het 115 jaar oude Italiaanse concern, wanneer tijdens de algemene vergadering gevraagd zal worden om de definitieve vorming van FCA goed te keuren. Vervolgens is er halverwege oktober de gang naar de beurs op Wall Street.
Over het tempo waarin nieuwe modellen de markt opkomen, verwees Marchionne naar het geleidelijk opstarten van Mirafiori en het rendement van de reeds draaiende fabrieken. Dit laatste moet altijd in overeenstemming met de marktcondities gebeuren. Daarom volgt FCA volgens de CEO het juiste tijdspad en zal de focus zeker niet liggen op het zoveel mogelijk lanceren van nieuwe modellen. Turijn zal stilaan het hart worden van Fiat’s belangrijkste exportindustrie, namelijk die van luxe Italiaanse auto’s. Merken als Alfa Romeo, Maserati en Ferrari, blijven volgens Marchionne hierbij onlosmakelijk verbonden met productie op het schiereiland en niet daarbuiten. Deze belangrijke tak van een mondiaal concern heeft Officina 82 als bestuurlijk hart en vormt de bevestiging dat Fiat nooit de intentie heeft gehad om niet langer te willen investeren in haar eigen Italiaanse afkomst.
Hij zoekt het wellicht dichter bij huis:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid19781-fiat-praat-met-peugeot-citron-over-samenwerking.html