Marchionne vol vertrouwen over FCA targets 2014
Fiat heeft op de beurs geen goede uitgangspositie momenteel nu de wat magere kwartaalcijfers van gisteren een schaduw werpen over wat er allemaal wel goed gaat binnen FCA. Bijvoorbeeld de vorming van de nieuwe holding morgen in Lingotto, de grote successen met Maserati en Ferrari (+60%) en de zich stabiliserende verkoopcijfers op Europese bodem, samen met het blijvende verkoopsucces in Noord-Amerika (+10%). Dat laatste kan straks bovendien gekoppeld worden aan een beursnotering op Wall Street van Fiat Chrysler Automobiles.
De dip in Zuid-Amerika (-21%) waar Fiat nog altijd marktleider is (nu ook in Uruguay overigens), is een logisch gevolg na een periode van extra staatssteun. Marchionne rekent voor deze markt opnieuw op goede groeicijfers vanaf eind volgend jaar. De meer dan een halvering van de nettowinst in het afgelopen kwartaal van 435 miljoen naar 197 miljoen, drukt Fiat in Milaan nu extra in de min. Hoe dan ook, Sergio Marchionne rekent erop dat alle targets voor dit jaar gewoon gehaald gaan worden (mede dankzij het succes in de VS) en dat vooral dat de doorslag zal geven tijdens de stemronde morgen over de definitieve vorming van FCA.
De verkoop van luxe auto’s die in Italië geproduceerd worden, blijft de komende jaren een belangrijke pijler. Marchionne zei dat kader dan ook dat een merk als Alfa Romeo absoluut niet te koop is en dat FCA een groep is met meerdere luxemerken in het portfolio. Gesprekken met andere fabrikanten over eventuele kostenbesparende samenwerking, behoren intussen tot de dagelijkse praktijk.
Als aandeelhouder wordt je door Marchionne wel heel erg op de proef gesteld. Mijn verwachting over het 1e halfjaar was groot, maar dan komen deze tegenvallende cijfers (vanwege Zuid-Amerika) tevoorschijn. Hoe lang zal de aandeelhouder geduld blijven hebben ???
@MicLun Verwachting over het eerst half jaar was groot?? We wisten eind vorig jaar al dat de condities in Brazilië de boel enigszins zouden bekoelen in de loop van 2014. 😉 Volg AE maar extra nauwkeurig 😆
Zodra Pernambuco draait gaat alles weer de lucht, dat beloof ik je alvast 😉
Misschien heb ik het niet helemaal juist beschreven: mijn verwachting was dat het niet zo slecht zou zijn. Daartegenover was ook mijn verwachting dat Noord-Amerika (net als voorgaande kwartalen) het resultaat van de gehele groep enigszins op peil zou gaan houden.
Maar Zuid-Amerika heeft echter een groter dan verwacht slecht resultaat opgeleverd. Dat is balen.
Momenteel is Brazilië groter dan Europa voor FIAT. Dat is een scheve situatie: In inwoneraantallen is Europa zo’n anderhalf maal groter. Een Europeen heeft ook een hoger inkomen. De paradox is volledig gestoeld op een economie die in sneltreinvaart loopt, vergeleken met kwakkelende economie. Het is daarom niet reëel om te denken dat het zo blijft.
@dmangions
los van de staat waarin de economie verkeert, in Brazilië staat Fiat net iets hoger op de lijst van marktaandeel. Om wat voor redenen dan ook, Brazilië is veel meer fiat minded dan Europa. Dat scheelt een slok op een borrel!
Als Marchionne hetzelfde succes kan boeken met Alfa als nu gebeurt met Maserati, dan zou de europese tak plots wel heel winstgevend kunnen worden.
Dat is waar hij in ieder geval op rekent, dus er kunnen geen fouten gemaakt worden bij de herlancering. Ik denk dat we als alfaliefhebber na de donkere jaren nog mooie dingen gaan zien.
Marchionne in ieder geval optimistischer gestemd dan de partijen van wij hij geld wil:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid19866-handel-in-aandelen-fiat-stilgelegd-om-fusiezorgen.html
Er moet nog wel wat water door de Po vloeien (en die staat momenteel gelukkig erg vol) alvorens de ambitie’s van de grote Chief gefinancierd kunnen worden…..
Au die cijfers van Alfa zijn bedroevend slecht. Was het vorig jaar beroerd en zou je denken dat het niet slechter kan zetten ze dit jaar een nieuw diepte record. 🙁 als ze zo doorgaan zijn alle dealers op de fles voor er een nieuw model bij komt 🙁 Maserati gaat straks nog over het volume van Alfa heen op deze manier. Hoe lang houden ze dit nog vol??? Maar ja gek is het niet het aanbod is mager zowel in modellen als uitvoeringen en combinaties.
Nog steeds geen Giulietta met instap militair turbo 135/140 pk aldan niet met tct geen 3 deurs en geen station en ook geen megane RS tegenhanger. Mito mist een 5 deurs en een uitvoering met 1750 tbi