Marchionne verwacht voorlopig geen herstel op Europese markt

Marchionne ambassadeur

Drie tot vier jaar zal het minimaal duren, voordat er zich enig teken van herstel voor zal doen op de Europese markt. Dat is wat Sergio Marchionne verwacht en gisteren opnieuw duidelijk maakte tijdens een ontmoeting met de Amerikaanse ambassadeur David Thorne (foto), op de top voor Italiaans-Amerikaanse relaties in Venetië. Daarom is het ontzettend belangrijk om zonder uitzondering, elke Italiaanse en Europese Fiat-fabriek zoveel mogelijk afhankelijk te maken van export naar andere continenten. Dankzij successen op de Amerikaanse en Braziliaanse markt en uitbreidingsplannen in China en Rusland, zal dit ook daadwerkelijk mogelijk zijn. Zoals we afgelopen weekend al schreven is dat de weg die Marchionne voor ogen heeft en waar momenteel alle accent op ligt om Fiat in Europa weer vitaal te krijgen. Marchionne herhaalde eveneens dat geen enkele fabriek in Italië opgeofferd zal worden in deze moeilijke tijd.

Andere onderwerpen die ter tafel kwamen waren uiteraard weer de volledige overname van Chrysler en aansluitend een beursgang in New York. Dit keer spreekt de CEO zich wél uit over een datum, namelijk ergens in het vierde kwartaal van 2013. De onderhandelingen met de VEBA gaan enkel over de prijsbepaling zegt Marchionne, aangezien de bond veel vertrouwen heeft in de uitvoering van de toekomstige plannen door Fiat. Het overkoepelende bedrijfsorgaan van de familie Agnelli (Exor), zal na de overname bovendien haar aandeel in de auto producerende firma uitbreiden en heeft vanaf vandaag twee miljard meer in kas, dankzij de verkoop van de aandelen in SGS.

Als het om gebiedsuitbreiding in China gaat, is het merk Jeep voorlopig de belangrijkste hengel die Fiat in het water heeft. Marchionne liet weten dat hiervoor naast GAC zelfs een nieuwe partner gevraagd kan worden, om deze productieplannen in een tweede fabriek te kunnen realiseren. Er is veel Chinese belangstelling op dit gebied. Alfa Romeo is de  komende jaren eveneens een belangrijk merk, wat betreft de Noord-Amerikaanse markt, al zegt de CEO daarover dat veel voorlopig om tactische redenen nog geheim zal blijven.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.