Marchionne verwacht binnen een jaar belangrijk partnerschap
Vandaag was Sergio Marchionne in Amsterdam voor de jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders van FCA. Daar werd teruggeblikt op een uitmuntend 2016 met een nettowinst van 1,8 miljard euro en een schuldenlast die met 500 miljoen is afgenomen. Het eerste kwartaal van 2017 is echter nog niet om over naar huis te schrijven, wat vooral met de terugloop op de Amerikaanse markt te maken heeft. De zakelijke markt is in mineur en de nog redelijk verse Chrysler 200 is niet langer in productie. Beide hebben hun uitwerking op FCA’s eerste cijfers voor dit jaar. Volgens Marchionne mag dit echter geen probleem zijn op weg naar de gestelde financiële doelen voor eind 2017.
De juist producten en het doel om vrij van schuld te zijn, moeten van FCA tegen 2019 een bedrijf maken dat de toekomst aankan. Daarbij hoort ook een strategische partnerschap, waarvan Marchionne nu zegt dat er eentje binnen een jaar tijd aan zit te komen. Overigens is dat niet VAG waar enkel een kort overleg mee heeft plaatsgevonden na Genève en hangt er verder geen samenwerking met een andere grote autoproducent in de lucht. De nieuwe alliantie, die vooral gericht is op het ontwikkelen van nieuwe technieken zoals het autonoom rijden, is voor Marchionne het belangrijkste doel tot zijn vertrek over een paar jaar. Overigens zei de grote baas over dat laatste dat hij samen met Elkann al enkele jaren zorgvuldig bezig is om aan een degelijke opvolging te werken. Iemand uit het bedrijf zelf, het bedrijf waar Marchionne naar eigen zeggen met veel toewijding tot de laatste dag in zal blijven investeren.
Marchionne wil zich niet alleen verbinden aan Google en dus is er in Silicon Valley flink gelobbyd door FCA. Ook met Apple is er uitvoerig gesproken. Volgens de CEO staat er een hoop te gebeuren op het innovatieve vlak. Tesla hoort niet tot de kandidaten. Marchionne sprak zijn respect uit voor de firma van Musk, maar de verschillen tussen de beide firma’s zijn te groot. Tijdens presentatie toonde Marchionne ook de eerste plug-in hybride van Jeep voor de Chinese markt. Een concept dat luistert naar de naam Yuntu. Deze zal als groot nieuws in Shanghai straks te zien zijn.
Dat de schuldenlast omlaag gaat en helemaal tegen 2019 snoert de mond eens hopelijk van een aantal zwartkijkers……….
Dan moet SM vandaag al in het vliegtuig zitten naar Bahrein, ik hoop op een Pole en winst op nr 1 voor Vettel / Ferrari!!!
http://www.nu.nl/beurs/4622721/topman-fiat-chrysler-staakt-zoektocht-fusiepartner.html
In dat artikel wordt niet aan fusies of overnames gerefereerd maar aan partners om ontwikkelingskosten mee te delen. Daarvan zei Marchionne dat er binnen een jaar een belangrijke overeenkomst zal volgen. Iedereen weet trouwens dat FCA helemaal niet zoekt naar een zgn. Overnamekandidaat.
Mazda lijkt mij een logische keuze…
Met mazda werkt fca al samen.
Uitbreiding zou mooi zijn, maar niet alleen in japan auto,s bouwen dan.
Lees net op AW dat GAC (Geely ) interesse zou hebben in Lancia, bij FCA is er voor Lancia niets te verwachten de eerstkomende 5-7 jaar, wie weet kan GAC wat moois van Lancia maken!
Ik lees net een stukje dat GAC lancia over wil nemen ,tja dat kan ook maar niet handig .ik zou lancia als vooruitstrevend merk neerzetten ,kleinschalig maar zeer innovatief en winstgevend .sportief hebben we al genoeg en gewone modellen word aan gewerkt door fiat.
Kleine teams ieder een kei in eigen specialisatie .mocht het dan nog wenselijk zijn om een samenwerking aan te gaan ,heb je ieder geval heel veel expertise om te ruilen of te benutten .
Zoals het nu is ,hebben ze oorlog maar geen leger en kunnen niet tot afspraken komen met de vijand omdat ze niet serieus genomen worden .
Ik zou het land bij elkaar houden en zorgen dat je van binnenuit sterker wordt d.m.v.kennis en design.
Om met auto taal te spreken is het een zegen als je met een mooi model kan komen i.p.v. Rijdende drollen zoals er op het moment uitgebracht worden door chinezen en japanners .
Het zou bij wet verboden moeten worden die gekkigheid .
Ik lees het nergens terug maar onder GAC zou je het kunnen zien als een partnerschap met FCA waarbij de chinezen Lancia lenen om auto’s in de EU te verkopen. Dus wat FCA met Fiat deed in China maar dan andersom. Vraag me af of dat ineens wél zou werken al valt er in Italië met Lancia natuurlijk wel veel te verdienen. Maar GAC heeft volgens mij helemaal niet de luxe positie dat ze dit kostenefficiënt zouden kunnen. Anders had Marchionne nl. wel platform van GAC geleend voor het vermarkten van Fiat in China. Misschien op kleinschalige wijze met 1 of 2 modellen in het middensegment?
Je moet het zo zien :chinezen zitten nog in een verkeringsfase ,als ze eenmaal getrouwd zijn en het voor het zeggen hebben ben je eraan .als je goed opgelet hebt en oplet nu ,zie je dat de tijd dat we enorme bergen geld naar china brachten om hel land vooruit te helpen voorbij is ,nu gaat het als je niet oplet
Precies andersom.
Sinds ze daar begrepen hebben dat oorlogje spelen de knip niet vult gaat het er ,ook al omdat ze niet lui zijn ,zeer voor de wind .
We hebben tulpen ,rozen enz.expertise naar het buitenland gebracht tja .en nu word er giga geimporteerd lekker slim ook.
Je koeien verkopen en later gillen dat het vlees zo duur is of honger lijden is ook zoiets briljants .
Je kan met chinezen samenwerken en onderdelen laten produceren daar verder zijn alle overnames enz.geen lang leven beschoren ben ik bang .ook al omdat er de laatste 100 jaar geen bergen verzet zijn op de laatste 15 jaar na .
Op zich een interessant gerucht, alleen Lancia heeft geen eigen techniek en fabrieken om op terug te vallen. Dat betekent dus dat er of Chinese techniek gebruikt moet worden, of dat er in Italië een ontwikkelingscentrum geopend moet worden. Eigenlijk kopen ze alleen een merknaam.
GAC is veel kleiner dan FCA.