Marchionne spreekt over Alfa-motoren uit Termoli

marchionne termoli2

In de FCA motorenfabriek te Termoli sprak CEO Sergio Marchionne vandaag over een nieuw te produceren 4 en 6 cilindermotor, beide speciaal ontwikkeld voor toekomstige modellen van Alfa Romeo. Marchionne was officieel in Termoli om het 30-jarige jubileum van de ‘Fire’ motor te vieren. De CEO greep successen uit het verleden bewust aan om ook een hoopvolle toekomst te schetsen voor het personeel van Termoli, dat de laatste jaren veel te maken heeft gehad met een sterk teruglopende vraag. Een jaar geleden bezocht Marchionne eveneens de fabriek in Rivolta del Re in verband met voorbereidingen voor deze productie.

marchionne termoli

Het is ook juist vanwege deze vooruitzichten dat Marchionne vanmiddag op een groots onthaal kon rekenen waar zelfs grote aantallen gepensioneerde werknemers op af kwamen en werknemers die momenteel niet zoveel aan werken toekomen nog. De 4 en 6 cilinder benzinemotoren vormen straks beide de crème de la crème van Fiat Powertrain’s motortechniek. Een stevige basis voor Alfa Romeo’s modellengamma dat zich straks zal ontvouwen vanuit Cassino en Turijn. De grote fabriek in Termoli (provincie Campobasso) zal zelfs 50 nieuwe werknemers aannemen (voor de toepassing van een derde ploegendienst) vanwege deze productiecapaciteit die kan oplopen tot 200.000 motoren. Inmiddels is een deel van de nieuwe productie reeds opgebouwd. Een investering van meer dan een half miljard euro. Marchionne sprak zijn bewondering uit voor de toewijding waarmee het personeel zich toelegt op deze nieuwe productie. Het komende halfjaar zal de productievoorbereiding z’n voltooiing naderen.

marchionne termoli3

Dat de grote motorenfabriek in Termoli in staat is geschiedenis te schrijven is allang bewezen. De Fire motor is ruim 20 miljoen keer geproduceerd sinds de start in maart 1985 (foto). Dit blok bewijst nog altijd z’n nut en is één van de grootste successen in de wereld van de auto-industrie. En zoals destijds president Pertini sprak over de innoverende kracht, die zich zelfs kon meten met de toen zo dominante Japanse auto-industrie, zo zal straks een staatshoofd van Italië bij de productiestart aanstippen dat de innoverende kracht van de Italiaanse industrie zeker niet dood is, maar zelfs in staat zal zijn om zich te meten met de gevestigde orde van boven de Alpen. De fabriek was toen nieuw en werd betiteld als een industriële kathedraal die het zuiden des lands veel goeds zou brengen. De motorenfabriek werd aan twee oude productielocaties toegevoegd waar onderdelen voor de Fiat Ritmo en Panda werden geproduceerd en wordt daarom ook nog vaak ‘Termoli 3’ genoemd. Dagelijks konden er 2600 motoren van het type 1000 (Fire) geassembleerd worden, oftewel een motorblok om de 20 seconden. De sterk gemoderniseerde productiewijze kon zo vlot verlopen dankzij de installatie van 148 robots, die aangestuurd werden door 103 computers. Alles werd destijds gerealiseerd voor een kolossaal bedrag van 600 miljard lire. Volgens Agnelli destijds een pure noodzaak om te kunnen blijven concurreren. Fiat was de grootste fabrikant van Europa in die periode.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Marchionne spreekt over Alfa-motoren uit Termoli

  • 9 april 2015 om 00:28
    Permalink

    “Marchionne spreekt over Alfa-motoren uit Termoli” Leuk stukje maar wat zegt hij dan over de motoren?? Ik zie niet iets concreets. Leuk 50 man extra en 4 en 6 cilinders is ook al langer bekend. Maar ik zie niks over de motoren.

    Beantwoorden
  • 9 april 2015 om 08:05
    Permalink

    @AR 159: het gaat om de 2.0 turbo viercilinder (180 tot 330pk) en de 2.9 V6 (tot 480pk)

    Beantwoorden
  • 9 april 2015 om 08:43
    Permalink

    Als de 2.0 niet meer dan 330pk produceert, komen ze toch achter op AMG en RS vrees ik. Maakt op zich niet uit, ware het niet dat ze beloven dat de nieuwe motoren de competitie zullen overtreffen. Een V6 met dicht tegen de 500pk is dan weer iets anders… 🙂

    Ik ben vooral geïnteresseerd in de diesels. Worden dit volledig nieuwe blokken of doorontwikkeling van de 2.0 MultiJet die nu in de Giulietta ligt en de 3.0 V6 in de Masers (dat laatste lijkt me behoorlijk logisch)?

    Beantwoorden
  • 9 april 2015 om 09:29
    Permalink

    @Lusso en @dietje91 Die cijfers zijn niet officieel en vergeet niet dat het uiteindelijk om de verhoudingen zal gaan t.o.v. de concurrentie

    @AR 159 het gaat in dit stuk om het feit dat de productie op gang zal komen. Er heerst voor het eerst in tijden een euforische sfeer in het economisch zwakke zuid Italië. En dat is groot nieuws. Vooral omdat je daarmee ook kan zien hoe omvangrijk het plan voor Alfa is.

    Beantwoorden
  • 9 april 2015 om 17:26
    Permalink

    @dietje91

    Probeer niet alleen naar het absolute piekvermogen te kijken. Zeker turbomotoren geven een vertekend beeld omdat het vermogen vaak alleen bij een smal toerengebied gehaald wordt. Zeker Audi is koning overdrijven met het opgeven van vermogens. Het vermogen wordt weliswaar wel gehaald maar er blijft 1500-2000 rpm later niets meer van over. Als FPT het lukt een sportieve motor te bouwen die veel toeren kan te draaien en het vermogen lang weet te behouden zullen de overall prestaties veel beter zijn.

    Beantwoorden
  • 9 april 2015 om 22:01
    Permalink

    Ik denk dat je vermogen en koppel door elkaar haalt. Bij vermogen geldt dat hoe meer toeren je maakt, hoe vaker je per seconde benzine kunt inspuiten, hoe meer vermogen je kunt opwekken. De enige limiet is dat je op een bepaald moment wilt stoppen omdat de motor anders te heer is. Het maximum vermogen wordt daarom altijd in de buurt van het maximum aantal toeren gemaakt dat verantwoord is met de motor. Het is nooit zo dat je 1500-2000 rpm later opeens veel minder vermogen hebt.

    Nu zal je een motor zelden op het maximale aantal toeren benutten en dus ook zelden het gespecificeerd aantal pk’s opwekken. Belangrijker is hoeveel pk’s je op lagere toeren kunt opwekken, alleen dat vermelden ze niet in de folder van een auto.

    Het koppel daartentegen heeft een toerengebied waarop het hoog is. Bij koppel is een situatie dat het 1500-2000 rpm hoger inzakt denkbaar. Hoe lager het maximale kopper bereikt wordt, hoe beter. Bij atmosferische motoren ligt het vaak vrij hoog, 4000 rpm is niet ondenkbaar, bij turbomotoren ligt het lager, vaak onder de 2000 toeren. Het koppel en op hoeveel toeren dat bereikt wordt is voor de meeste situaties het meest relevant. Voor vlot inhalen bij 120 km/u kan je echter toch beter kijken naar het max. vermogen.

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 14:14
    Permalink

    @dmantione

    Ik denk dat ‘performance’ inderdaad een betere beschrijving is. Bij veel motoren merk je dat er na 4000 weinig ‘power’ over is en je beter op kunt schakelen om in de ‘power band’ te blijven. Vooral de oude fase 2 TS motoren maken gretig toeren en blijven op hogere toerentallen optimaal presteren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.