Marchionne spreekt op Balocco over nabije toekomst
Afgelopen zaterdag was er op Balocco speciaal voor een zeer select publiek alvast een presentatie van de Alfa Romeo Stelvio. Sergio Marchionne is daar heel even bij aanwezig geweest (links op de voorste rij, foto onder) en sprak kort over wat de komende jaren nog meer op het programma staat. De presentatie van de smaakvol vormgegeven D-segment SUV (Een Stelvio Opening Edition) vond plaats onder de titel #CortoCircuitoAlfaRomeo en is een voorproefje op het internationale debuut in Genรจve volgende maand (9-19 maart).
Sergio Marchionne bevestigde dat juist dit type model een belangrijke sleutelrol zal spelen gedurende deze eerste fase van Alfa’s terugkeer in het hogere segment. Daarom zal een grotere SUV uit Mirafiori eerst het daglicht zien, evenals een C-segment model. Deze laatste komt mogelijk uit Pomigliano d’Arco en gebruikt een nieuwe basis, waarop meerdere modelvarianten zullen ontstaan in het tijdperk na de huidige Giulietta. Daarover zei de CEO uiteraard nog niets. De SUV’s generen naar verwachting het beste rendement qua inkomsten en dus krijgen ze voorrang.
In dat licht wordt er mogelijk zelfs aan een tweede SUV voor Maserati gedacht. Maar waarschijnlijk zal het merk met de drietand eerst een nieuwe GT brengen. Marchionne sprak namelijk ook over een nieuw model van dat merk dat eind 2018 in Turijn in productie zal gaan. Intussen was de CEO zeer tevreden over de voortgang bij Alfa Romeo. De investeringen betalen zich alvast terug in de vorm van een zeer positief ontvangst op mondiaal niveau. Alfa Romeo wordt in het luxe segment eindelijk weer erg serieus genomen.
Prachtige wagen in dit segment maar niet mijn cup of thee. Ik hoop dat ze er vele 100 duizenden in de VS en china van gaan verkopen zodat ze veel geld in het laatje brengen voor de modellen die de liefhebber het liefst ziet GT’s, sedans, SW’s, en Spiders ๐
Wat een prachtige auto toch, die Stelvio.
Ben het eens met AR 159. Alfa Romeo is het aan zijn stand en historie verplicht om GT’s en Spiders te bouwen.
Het is een riskant spelletje wat ze spelen: Momenteel verdient men bijzonder goed met Jeep-SUV’s. Het zit er dik in dat dat de reden is dat Alfa nu tegen zijn merk-DNA in een SUV-merk moet gaan worden. De populariteit van Amerikaanse SUV’s is evenwel sterk afhankelijk van de olieprijs, die laag is. Stijgt de olieprijs de komende jaren weer, wat geen ondenkbaar scenario is, dan zal de markt voor SUV’s weer instorten. Als dan echter je hele bedrijfsmodel gebaseerd is op SUV’s, dan kun je in de toekomst je borst natmaken voor een nieuwe crisis.
Ze gaan nog concurrentie krijgen van Mitsubishi ๐
Die gaan blijkbaar geen enkele “normale” auto meer maken : zij willen zich concentreren op SUV’s en Crossovers.
Ieder zijn meug (SUV’s), maar niet mijn cup of coffee ๐
Mijn vrouw haar Ypsilon 5-deur is al hoger dan de oudere Yps’en.
Ben ik dan toch al gezwicht voor een Crossover… ?
@dmantione
Dat valt toch mee.. Er zijn straks slechts 2 SUV’s voor Alfa Romeo (Stelvio / Kamal?). Porsche doet succesvol hetzelfde (Macan / Cayenne).
Laat Alfa Romeo maar eerst overleven voordat we gaan denken aan coupe’s en Spiders.
Vind het verhaal van de Giulietta opvolger heel erg goed als daar meer versies op komen. Ik hoop op achterwiel aandrijving dan ben je uniek in het C-segment maar ik denk nuchter dat het FWD zal zijn. Dit nieuwe model kun je dan ook in Amerika gaan verkopen en China waardoor je gewoon veel meer aantallen kan verkopen.
Ciao
Squadra
2 SUV’s is op zich nog wel te behappen voor het merk, maar als je het gamma bekijkt: dan hebben we Mito, Giuletta, Giuliam, 4C, Stelvio en Kamal. Hoe lang de Mito nog mee gaat daar kan je vragen bij stellen, en de 4C gaat om zeer kleine aantallen. Als je het zo bekijkt dan zijn het toch de SUV’s die straks domineren binnen het gamma.
Gecombineerd met de SUV’s van Maserati, een merk waar ik een SUV wel beter passend vind, worden er in de Italiaanse autofabrieken straks heel wat SUV’s gebouwd, wat misschien commercieel aantrekkelijk lijkt, maar ze ook erg kwetsbaar maakt .