Marchionne spreekt eindelijk weer over Lancia

In Genève was er eindelijk na een paar jaar van een soort persstilte, een verklaring van Sergio Marchionne zelf aangaande Lancia. Dat terwijl het merk dus niet in Genève aanwezig is. Het is goed nieuws op zich, net als het feit dat Marchionne nu openlijk toegeeft, dat hij samen met rechterhand Alfredo Altavilla, Lancia het liefst op een veel hoger plan zou willen brengen:”Het stoort me enorm dat ik Lancia op dit moment niet beter op de markt kan zetten, we hebben het merk noodgedwongen op een zijspoor gezet.

Opnieuw spreekt Marchionne over de door hemzelf een paar jaar gelden aangekochte Delta Integrale. Precies het soort auto die een merk als Lancia in één keer goed op de markt kan zetten aldus de CEO, maar waar momenteel simpelweg de mogelijkheden niet voor zijn. Alle pijlen blijven daarom op Alfa Romeo gericht voorlopig: “Zowel ik als Altavilla zijn enorm gehecht aan het merk. Ik heb nog niet zo lang geleden een Delta Integrale gekocht, maar om zoiets opnieuw te kunnen maken op hetzelfde niveau, is voorlopig ondenkbaar.

Voldoende liefdesverklaringen dus en geen sceptische opmerkingen meer over de potentie van het merk. Dat is al heel wat, maar voorlopig moeten we het nog wel doen met de harde werkelijkheid waarin er nog geen plek is voor een uitgebreid gamma voor het merk. Marchionne wil het merk dus wel behouden en zegt ook dat er onder zijn bewind geen enkel label van de hand gedaan zal worden, dus ook Lancia niet.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Marchionne spreekt eindelijk weer over Lancia

  • 7 maart 2017 om 18:58
    Permalink

    Nu maar hopen dat het goed gaat met Alfa en andere merken zodat er financiele ruimte ontstaat om voor Lancisti iets leuks neer te zetten. Misschien iets als een 4C iets maar dan op z’n lancia ?

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 23:05
    Permalink

    Ze zullen iets moeten doen voor om de omzet die ze nu met de Ypsilons maken de komende jaren te behouden… of dat een houtje-touwtje-oplossing is of een degelijke oplossing is het dilemma waar beide heren mee zitten, maar wachten tot het opdroogt is de verkeerde optie.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 00:44
    Permalink

    Een groter probleem dan de geldkwestie lijkt mij hoe men Lancia zou willen positioneren. SM mag dan vrolijk roepen dat de Delta Integrale precies de auto is die het merk nodig heeft, maar Lancia was niet alleen een rallye merk, eigenlijk waren de Stratos en Delta Integrale een vreemde eend in de bijt en was Lancia veel meer het merk van de luxe confortabele reisauto’s de Italiaanse Mercedes. En de laatste 20 jaar bleef Lancia vooral bestaan vanwege het stadsautootje Ypsilon. Drie totaal verschillende gezichten, waar voor de buitenwereld geen chocola van te maken is. Persoonlijk zie ik het er niet van komen, maar als FCA er iets mee wil dan zou een luxemerk in de lijn Lexus, Infinity, Acura, en de Duitse 3 mij het meest logische lijken.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 07:21
    Permalink

    Ik denk dat je een delta en een fulvia plus daadwerkelijk weer deelnemen aan rallies perfect kunt gebruiken voor het aanzien van het merk. Intussen mist fca middensegment modellen die ook enigszins economisch zijn. Beetje zoals Volvo dat doet. Lancia zou dat goed kunnen vervullen in eu en Chrysler in de vs. Alleen om dit rendabel te kunnen doen moet fca nog flink groeien. Mogelijk met partners.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 08:22
    Permalink

    Waarom zou men van Lancia geen italiaanse concurrent van bvb Tesla maken? Niet dat ik weg ben van dat soort auto’s, maar de marktvraag is er wel en zal nog toenemen. Vraagt wel een serieuze investering natuurlijk, maar anderzijds zijn er wel producenten die op dat vlak willen samenwerken. Als men niets doet verdwijnt het merk wel uit het geheugen van de doorsnee autokoper. Ik vraag mij af op ze op korte termijn geen specials kunnen uitbrengen om het merk levend te houden, bvb op basis van de 4c (stratos?) of de Giulia Veloce (Integrale?). Of alsnog een Fulvia. Het niet uitbrengen van de nieuwe Fulvia zo’n 10 jaar geleden is nog altijd een pijnpunt waar menig Lancialiefhebber ziek van wordt…

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 13:12
    Permalink

    Lancia is idd een merk van vele gezichten maar zeker een merk met een heel hoog seksappeal. Prachtige auto’s zijn er gemaakt. Lancia kan prachtig het gat tussen FIAT en Alfa Romeo opvullen met heerlijke auto’s als idd Lancia4ever een Fulvia deze maak je op de MX5 basis net zoals de 124 spider. Daarnaast kan je idd Volvo als voorbeeld gebruiken. FWD en AWD Intergrale sjiek met een paar sportieve modellen. Een nieuwe Delta op een Evo platform van de FIAT Tipo met een 350PK snelle Lancia Delta HF Intergrale. Het interieur komt op een veel hoger plan te staan als bij FIAT Alcantara en Frau leder op de duurdere modellen erg mooi.

    Maar je moet Lancia goed in de markt zetten eigenlijk betekend dat voor Noord Europa opnieuw beginnen met een wit vel papier betere dealers en duidelijke scheiding. Dus een FIAT Lancia dealer en een Alfa Romeo JEEP dealer En een aantal bekende Abarth dealers in NL. Ik zou Maserati ook onderbrengen bij een aantal Alfa Romeo Jeep dealers dus niet zoals nu bij Louwman Exclusive lekker anoniem in een balzaal.

    Langere garantie termijnen op de Italiaanse auto’s minimaal 3 jaar bijvoorbeeld. Zorgen voor kwaliteit en een perfecte service met de juiste modellen en je kan heel groot worden als merk.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 13:43
    Permalink

    Van luxe stadsauto’s tot luxe reiswagens / SUV’s zie ik Lancia wel terugkomen zoals Mareblu reeds aangeeft! Geen nieuwe Integrale helaas, er is al de Giulia QV! En daarbij electrische modellen, passen wel bij de luxe uitstraling. Maserati uit de balzaal mag van mij ook Squadra!

    Beantwoorden
  • 10 maart 2017 om 15:18
    Permalink

    Bijna een jaar rijd ik nu een Lancia Delta S Momo Design (1.6 Mjet). Een fantastische auto maar helaas ondergewaardeerd. Misschien geen eerlijke kans gekregen door de auto de naam Delta te geven. Daardoor werden verwachtingen gewekt terwijl het een heel andere auto is.

    Achteraf gezien zou de Delta met een andere naam en misschien iets meer de vorm van een cross-over, wellicht een groter succes zijn geworden. Kijk maar naar de Nissan Qashqai die rond die tijd uitkwam. Die werd wel verkocht.

    In het segment van de cross-over ligt volgens mij een toekomst voor Lancia. Niet direct een SUV maar wel ruime en elegante auto’s. De Musa was immers ook een succes. Daarbij state-of-the-art technische voorzieningen. Jammer dat het Traction plus systeem van Fiat niet op de Delta is geleverd. Zou een voordeel zijn naar de wintersport. Met elegantie, luxe en techniek onderscheiden van Fiat, Alfa en Jeep.

    Volgens mij moet het mogelijk zijn om de Ypsilon te continueren, op basis van de 500L / 500X / Renegade een B-segment cross-over en op basis van de nieuwe Jeep Compass een C-segment cross-over.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2017 om 16:41
    Permalink

    Om van Lancia wat te maken is een langetermijnvisie, heel veel geld en geduld nodig, drie dingen waar ze bij FCA niet over beschikken. Maar ik zie het wel voor me. Met onderscheidende modellen, vernieuwende ontwerpen en mooie detaillering (zoals DS dat nu doet) is er op lange termijn zeker een plaats voor Lancia. Helemaal als je dat combineert met innovatieve aandrijflijnen. Maar helaas, dit zal nooit onder FCA gaan gebeuren.

    Beantwoorden
  • 1 april 2017 om 17:12
    Permalink

    Hoewel mijn eerste Lancia, Delta (luxere Bravo), ruim 8 jaar oud is met 401.000km op de teller. Waardeer ik enorm deze historisch rijk merk. Hopelijk zal de komende modellen authentieke Lancia DNA hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.