Marchionne spreekt

Sergio Marchionne

De beste auto industriële CEO ter wereld spreekt ons toe vanaf de IAA.

Een waarschuwing en een aankondiging.

De waarschuwing klinkt met de nodige nederigheid, maar wel met klem. De ECO bonussen zijn pure noodzaak volgens Marchionne, dus ook voor volgend jaar. In deze barre tijden zou het uitblijven van een dergelijke maatregel desastreuze gevolgen hebben voor de industrie. Goede resultaten zoals nu, zijn dan puur ‘wishful’. Dus ook voor volgend jaar moet een financiële stimulans van de regeringen blijven uitgaan. Het liefst in alle landen, maar ook Marchionne weet dat de lappendeken die Europa heet, zelfs in deze tijden vaak de flexibiliteit kent van een CDA premier. De sloopregeling is dus een must. Marchionne speelt het in dit relaas, zoals we van hem gewend zijn, heel slim. Hij zegt dat hij niet op de stoel van regenten wil gaan zitten, maar hij geeft wel te kennen dat hij het ergste vreest voor de toekomst van menig Italiaanse autofabriek, als de regeling volgend jaar uit zou blijven. Beste Silvio, ‘t is maar dat je ‘t weet.

Binnen een dag na dit pleidooi van afgelopen week, kwam er een reactie vanuit de senaat in Rome. Minister van economie Claudio Scajola zei dat het nog te vroeg is om echt heel concreet te zijn, maar dat men de beste intenties heeft en zeer goed hoop, als het hierom gaat. Deze industrie is té belangrijk voor het schiereiland. Eind november zal er in Rome een topoverleg volgen, samen met afgevaardigden van andere landen met deze regeling, in de vorm van een analyse over de resultaten van afgelopen jaar. Vervolgens zal n.a.v. de nodige conclusies een besluit worden genomen over een verlenging van de regeling voor milieu vriendelijke auto’s. Aangezien de resultaten zeker positief te noemen zijn voor al deze landen, is er de nodige hoop op een goed vervolg.

Voor de ‘Europese aanpak’ heeft Marchionne eigenlijk geen goed woord over. We doen als bedrijf alles wat we kunnen en nóg volgt er geen continentale ondersteuning vanuit Brussel. Totaal visieloos. Marchionne ziet de Amerikaanse aanpak als schoolvoorbeeld voor zinvol regeren in tijden van crisis. ”De aanpak komt daar met veel meer logica en vermogen tot reflectie tot stand.”  De Europese teruggang van dit jaar was 11%. De verwachting voor volgend jaar ligt rond de 7%. Nog een pittig jaar voor de boeg dus, reden genoeg om niet slechts to te kijken.  

En dan de aankondiging, welke een bevestiging is van wat we op onze blogs al vertelden de vorige maand. Grotere auto’s zullen gebouwd gaan worden in de hernieuwde Bertone fabriek. Voor de Amerikaanse merken is dat al heel concreet en zeker vanaf 2011. De verwachting is dat de nieuwe 300C, de Grand Voyager MPV en de Jeep Grand Cherokee daar gebouwd zullen gaan worden. Dit zou opnieuw (na de stop op motoren fabricage) een slag zijn voor Opel eigenaar Magna, aangezien deze drie modellen momenteel nog in Graz, Oostenrijk van de band rollen. Op deze wijze moet een herintroductie van de in Europa totaal verdampte merken weer op een rendabele manier mogelijk worden. Voor ons is dit reden genoeg om aan te nemen, dat ook de (Europese) toekomst van grotere Italiaanse automobielen in deze fabriek te Grugliasco (TO) ligt. Het concrete plan zal over een periode van 5 jaar gaan, en zal eind november openbaar gemaakt worden.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.