Marchionne sluit vrede met Volkswagen
Sergio Marchionne is op de autosalon van Parijs als voorzitter van ACEA en als CEO van Fiat, verhaal gaan halen bij de leiding van Volkswagen AG. Martin Winterkorn (foto) moet even een verhoogde hartslag hebben gehad toen de man in donkere trui ineens voor hem stond. De vele stemming makende opmerkingen van de mensen uit Wolfsburg, kwamen Marchionne net zo de keel uit, als de valse aantijgingen die hij vaak in Italië heeft moeten aanhoren deze dagen. Ferdinand Piëch liet zich begin deze week opnieuw verleiden tot de uitspraak dat VW geduld heeft en dat het Alfa Romeo alsnog kan overnemen zodra de Fiat groep zwaar in de financiële problemen zal zitten. Marchionne heeft daar heel duidelijk op gereageerd en kan er inmiddels niet meer om lachen.
De grootste frustratie voelt Marchionne echter bij VW’s oordeel over de huidige crisis. Deze is zeer opportunistisch en misleidend. Martin Winterkorn was verantwoordelijk voor de uitspraak dat er in Zuid-Europa de komende jaren een autofabrikant zal zijn, dat noodgedwongen weer afhankelijk zal worden van staatssteun en dat bovendien uiteindelijk het loodje zal leggen. Voor Marchionne was dat druppel, ongeacht het feit dat hij geen belang hecht aan wie VW hiermee bedoelde. Bovendien wilde hij weten hoe VAG nog altijd tegenover zijn voorzitterschap staat. De Duitsers hadden immers een tijdje terug aangegeven uit de Europese raad voor auto-industrie te zullen stappen als de Italiaan niet zou vertrekken.
Wat volgde was een spoedberaad vanmorgen achter gesloten deuren. Het liep allemaal met een sisser af, want uiteindelijk kwam Marchionne nog altijd als voorzitter samen met Winterkorn weer naar buiten en gaven beide aan even goede vrienden te zijn. Marchionne pleit voor meer samenwerking en een minder harde concurrerende houding van VAG, dat met extreme kortingen smijt op Europese bodem. Bovendien is de crisis inmiddels voor iedere fabrikant een probleem, vooral nu ook de Chinese markt afkoelt. Europa moet volgens Marchionne de bezem door de industrie halen met het oog op de toekomst. Fiat is volgens de CEO niet eens het slechtste af in Europa en zal zeker overleven, vooral dankzij de huidige gang van zaken binnen het bedrijf. Fiat heeft volgens Marchionne zelfs een voorbeeldfunctie als het gaat om personeelsbeleid.
Als er een zuidelijke fabrikant het loodje legt zal dat Seat zijn.
GAAAF Dont Fuck with Me German of ik koop Opel en MAN. Tja die top in Duitsland die leven in een andere wereld die krijgen ook kritik uit eigen land over salaris meneer Piech verdiende vorig aan bonussen al 17 miljoen 65X meer als Merkel. Dit gaf veel reacties in Duitsland!!
Ciao
Squadra
Voorlopig hebben de Duitsers wel het gelijk aan hun zijde: fabrieken draaien op volle toeren, personeel kreeg over 2011 zelfs een extra bonus vanwege structureel overwerk om aan de vraag te voldoen. Schril contrast met de fabrieken van Marchionne, waar de productie steeds wordt stilgelegd, mensen geen vooruitzicht hebben op nieuwe modellen, en waar vakbonden continu kritisch zijn over de toekomst. De Duitse merken (en dan bedoel ik vooral BMW en VAG) creeeren volop banen, Marchionne ziet het aantal banen teruglopen.
Van mij mag VAG Alfa Romeo morgen overnemen. Italiaans is het toch al niet meer, met alle Amerikaanse productieplannen en gedeelde platforms. En VAG heeft een Italiaanse ontwerper die oa de 156 tekende. Als VAG wil investeren en Marchionne alleen maar uitstelt dan is mijn keuze snel gemaakt.
fabrieken die op volle toeren draaien en auto’s afleveren die geen eigenaar vinden is de ondermijning van de industrie in optima forma. VW past bescheidenheid momenteel..Jordy..eh ik bedoel Mareblu
Droom lekker verder dat Volkswagen zijn auto’s niet kan slijten.
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/11/volkswagen-ziet-omzetstijging-2012_gelijke-operationele-winst-dowjones1081466.xml
@Lancia 4Ever: 1. ik heet geen Jordy. 2 Hoe kom je er bij dat VAG zijn voorraden niet kan slijten? Onzin. 3.Het waanidee dat Fiat in Italië last heeft van onechte concurrentie omdat Duitse merken hun auto’s daar dumpen onder kostprijs is ook flauwekul. Duitse merken verdienen in Europa nog steeds geld, verkopen dus niet onder kostprijs. Fiat (Marchionne) moet naar zichzelf kijken. Wie modellen uitstelt heeft na 3 jaar geen klant meer over en dat Fiat ook meemaken als ze dit niet heel snel inzien. Als je na 10 jaar eindelijk met een opvolger komt voor de 166 ben je 10 jaar te laat. Hoe succesvol zou BMW geweest zijn als ze de productie van de 5-serie 10 jaar hadden stilgelegd? Juist ja, dan zou nu niemand een 5-serie kopen. Daarom is de Delta een flop, en de Thema, en de Croma, enz. enz.
En de vraag die daar op volgt is: Volkswagen profiteert onder meer van de sterke interne markt (zoals FIAT dat ook in het verleden deed). Als Marchionne het Volkswagen lastig wil maken dan laat hij meer treinen vol auto’s door het Sint-Gothardmassief rijden. De Japanners zitten een stuk minder dichtbij met hun fabrieken.
Marchionne’s mondiale visie is zonder meer de juiste, FIAT was te lokaal. De vraag rijst wel of dat de aandacht teveel doer afleiden van het eigen continent. Als de concurrentie zijn positie versterkt terwijl jij de andere kant op kijkt, kom je later alsnog in de problemen.
@mareblu: klets toch niet zoveel!!
err….voor alle VW fanaten hier; Ik snap niet dat jullie een mondiale omzetstijging ook koppelen aan Europese verkoopcijfers… Ik zie al tijden geen grotere VAG producten meer op kenteken gezet worden en ik kan het weten, want ik woon vlakbij een giga dealer van die idiote club. Ze hebben een hele rij staan die niet of nauwelijks verkopen (noem ze maar op al die copy-paste rukwinden en kopieerpapier maten die ze maken).
De emoties lopen hoog op en onzin over VAG wordt steeds groter. Voor Alfaspeed en Lancia4Ever. Europese kentekenregistraties kun je vinden op de site van ACEA, waar Marchionne voorzitter van is: http://www.acea.be/images/uploads/files/20120918_PRPC-FINAL-1208_2.pdf
Zoals je ziet wordt VAG-produkten niet alleen geproduceerd maar ook op kenteken gezet. ja, er worden ook auto’s op kenteken gezet die nog niet verkocht zijn, dat doen alle merken inclusief Fiat.
En als je weten of er grotere VAG-produkten worden verkocht dan moet je niet kijken op de parkeerplaats van de dealer in de buurt maar naar de feiten, bijvoorbeeld hier: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012
Ik noem in Nederland de Passat, waarvan er meer zijn geregistreerd dan van de Panda of welk Fiat product dan ook. Een er zijn dit jaar in Nederland meer A4’s verkocht dan alle Alfa’s en Lancia’s bij elkaar, meer A5’s dan Alfa’s en 3x zoveel A6-en als Lancia’s. Ik ben helemaal geen VAG-fan, heb nog nooit een product van ze gekocht, maar feit is dat de meeste Duitse merken de winkel beter laten draaien dan Marchionne in Europa. Buiten Europa doet hij het overigens heel goed, en daar zal zijn focus dan ook op gericht blijven, Europa wordt bijzaak en dat is te merken aan zijn beleidskeuzes. Goed voor FGA, jammer voor ons Europese autoliefhebbers.
Blijft een beetje flauw om een gigantisch merk als VW te vergelijken met het nietige Lancia of Alfa Romeo
Mareblu ben je ondernemer ? omdat je zo overtuigd bent in je redenering.Ik zie nooit iets positiefs van jou alleen maar verhalen wat ze allemaal verkeerd doen bij Fiat.Meld je aan zou ik zeggen dan kunnen we overmorgen in nieuwe produkten rijden.Je bent heel kortzichtig!!!!
Ik blijf mij verbazen dat het merendeel van de mensen hier geen feiten onder ogen wil zien. Fiat als concern draait wereldwijd prima, maar in Europa geheel niet. De wijze hoe S.M. dit wil oplossen kan misschien lukken, maar veel toekomstperspectief bied het niet. Als je verkopen nu kelderen, harder dan de markt in het geheel, gaat er meer fout dan alleen een slechte economie. Dan kun je zeggen dat je inderdaad in zuid europa je leeuwendeel normaal afzet, en dan heb je het nu idd slechter. Maar zelfs in de Noord Europese landen verkoopt het Fiatconcern vele malen minder. Door de uitgaven te beteugelen kom je een eind, maar als dat betekent dat je met een portfolio komt te zitten dat de markt niet wil heb je een heel groot probleem.
De consument is berekenend en weet echt wel na het doen van zijn huiswerk, dat de afschrijving van auto’s die de markt niet wil nog hoger is. Als de markt het portfolio van Fiat nu al niet meer zo graag wil als voorheen, ga er dan maar aan staan wat er over een paar jaar is gebeurt. Consumenten hebben hun keus dan al gemaakt en shoppen elders. Dat kan Koreaans, Frans of Duits zijn, maar Fiat wordt overgeslagen.
Dit is een scenario wat kan gebeuren, het hoeft natuurlijk niet zo te verlopen. Maar laten we eerlijk zijn, dat zien we op dit moment ook aan de verkoopcijfers in Italie zelf, de consument beslist rationeel. Deze heeft een beperkt budget en kan dat maar 1 keer uitgeven. Dat besteedt je dan verstandig. Helaas voor Fiat, maar dat is dan niet bij hen.
Zelf hoop ik dat het anders verloopt, we zullen zien.
Laten we het meer hebben over de ontwikkelingen bij het Fiat concern dan over het geneuzel wat VAG doet. Appels met peren vergelijken. 👿
@Edwin:
He?! wat is dit, een rationeel verhaal, geen cliche-demonisering van de een of andere evil gedoodverfde europese concurent? Dit is tenminste een constructieve bijdrage op een liefhebbers-forum.
@Edwin: helemaal eens!
@Alfaspeed: ja ik ben ondernemer en als je mijn bijdragen minder selectief leest zie je dat ik vaak positief ben. Ik bewonder de ondernemersgeest van Marchionne en hoe hij van Fiat een wereldconcern maakt door het aandeel in Chrysler. Dat roep ik al vanaf dag 1. Alleen voeg ik daar aan toe dat ik het treurig en fout vindt dat hij zich stapsgewijs terugtrekt uit Italie en Europa. Kijk waar de fabrieken sluiten of stilliggen (Italie), waar fabrieken openen en goed draaien (VS, Turkije), kijk naar waar Fiat nieuwe modellen uitbrengt (alleen in de groeimarkten) en waar niet (Europa de komende 2 jaar). Als ondernemer begrijp ik de keuze van Marchionne volledig, maar als autoliefhebber vind ik het Europese beleid een drama en ik begrijp niet hoe andere forumleden hier zo enthousiast kunnen zijn.
@mareblu
Ik begrijp je volkomen. Echter denk ik dat het potentieel in Europa momenteel gewoon te klein is. Er moet gewoon eerst een solide basis worden gevormd. FGA komt uit een diep dal… 🙄
@mareblu: kijk nu ben je duidelijk in wat je zegt.dat wat je gevoel zegt en verstand zijn 2 verschillende dingen.Als onstabiele onderneming en in opbouw zijnde kun je absoluut geen fouten maken daar waar een onderneming met genoeg geld over, zich ook fouten kan veroorloven. Kijk naar Seat. of ze nu wel of niet verkopen maakt niet uit ze hebben een grote voorraad geld in Wolfsburg liggen. Dit kan Fiat zich niet permitteren . Alles wat ze nu doen is gericht op het sterker maken van een firma.Geen emotionele acties zoals vroeger waardoor ze aan de afgrond zijn geraakt,met als gevolg producten die niet klopten.MS had gelijk toen hij zei dat er in toekomst nog maar plaats is voor enkele grote ondernemingen.Fiat wil bij die grote ondernemingen behoren maar zal eerst geld moeten verdienen, en dat doe je op dit moment niet in een kwakkelend europa waar elke daad veel geld kan kosten.
Geduld is een schone zaak!!
MS heeft de kennis en visie om er eindelijk iets van te maken en dat zal die ook doen wat anderen er ook van mogen denken.
@Il Quadrifolglio: Amen!!
Naja…. volgens mij laten de duitsers het verhaal nogal wat positiever overkomen dan in werkelijkheid het geval is…..
“Audi stoppt in seinem Werk Neckarsulm eine Woche lang die Produktion. Wie eine Sprecherin des Standorts am Freitag (28.9.) auf dpa-Anfrage sagte, stehen die Bänder vom kommenden Montag an zeitweise still”.
Natuurlijk produceren Audi en VW veel meer auto’s dan Fiat en Alfa. Maar ook daar merken ze dus wel degelijk de crisis in de markt.