Marchionne reikt Fiom de hand maar eist heldere nieuwe regels
Marchionne’s goede nieuws over een nieuwe investering, ging vandaag gepaard met een waarschuwing. De CEO stelt dat het gelijk dat de radicale vakbond Fiom heeft behaald via de rechter, er weliswaar toe leidt dat hij weer open staat voor een gesprek, maar dat geen enkel punt van de huidige opgestelde akkoorden ter discussie zullen komen te staan. Sterker nog, Fiat zal een meer heldere regelgeving eisen betreffende landelijke verhoudingen tussen producent en bonden. Alleen de politiek kan die oplossing bieden. In dat kader keurde Marchionne de weigering van de Kamervoorzitter om bij de aankondiging van vanmorgen aanwezig te zijn, ook ten zeerste af. Wanneer dit echter een grijs gebied zal blijven zoals nu het geval is, blijft het risico op nieuwe obstakels voor de onderneming te groot en zal de aangekondigde investering van Sevel, voorlopig de laatste blijven, aldus Marchionne.
Dat laatste is een waarschuwing in de richting van de hele politiek en minister Zanonato van economische ontwikkeling in het bijzonder. Ondanks eerder positivisme over de intenties van Fiat, uitte de minister gisteren namelijk zijn zorgen over de toekomst van Mirafiori en eiste hij zelfs meer helderheid van Marchionne. Bij deze is de helderheid dus op kort en krachtige wijze verschaft door de kordate CEO in donkere trui.
BRAVO !!!! 🙂
Terechte actie van Sergio, maar wel met mogelijk slechte consequenties voor Alfa als Italiaans merk: Fiat may move Alfa Romeo models out of Italy in labor dispute
Read more: http://www.autonews.com/article/20130710/ANE/307099930#ixzz2Ycv51wSI
Verder uitstel van investeringen in Alfa is een zeer krachtig drukmiddel, maar buitengewoon spijtig voor de liefhebbers als dat wordt geëffectueerd. 😥
Beetje suggestief van Autonews (lekkere titel natuurlijk) om over Alfa te beginnen, want ik denk dat dreiging van Marchionne alleen wordt uitgevoerd als de hel echt helemaal los gaat breken in Italië en dat hij er dus zelf vanuit gaat dat dat niet zal gebeuren. Voor hem is het plan met AR vanuit Italië simpelweg te belangrijk. In het kamp van de overheid en de industrie (maar ook de werknemers) is er te veel drang om nu gedegen oplossingen te zoeken voor het Italiaanse economische probleem.
Even ontzettend Off topic: Bizar dat GM heeft besloten om met Opel in de duurdere hoek te blijven opereren. Tweede fout in 5 jaar tijd en nog dezelfde ook. R.I.P Opel. Dit gaat veel Duitse banen kosten.
AN schrijft soms trouwens de grootste kul: Vandaag fantaseren ze door op het thema van stel dat Fiat vertrekt en wijzen ze de fabriek in Kragujevac aan voor de bouw van de nieuwe Jeep en 500X. Ze gaan helemaal voorbij aan het feit dat die fabriek daar zeker de ruimte niet voor heeft in de huidige hoedanigheid(ze beweren zelfs van wel terwijl dit niet zo is want er zou een nieuwe hal bij moeten) en poetsen even het feit weg dat deze investering al geruime tijd gaande is in Melfi en dat de bouwwerkzaamheden al een tijd geleden zijn gestart… werkelijk ongelofelijk. Voor alle Engelstaligen hier lees aub: http://www.autoedizione.com/ voor de werkelijke feiten 😉