Marchionne over de kruisbestuiving met Chrysler

Gister heb je al kunnen lezen wat Marchionne aan Forbes te vertellen had over de positionering van Alfa Romeo, dat vooral in de VS vanaf volgend jaar echt serieus vorm moet gaan krijgen. In datzelfde diepte-interview ging het uiteraard ook over de uitwisseling van de techniek tussen Italiaanse en Amerikaanse producten. Fiat en Dodge in het middensegment (in Amerika wordt dat ‘small’ tot ‘compact’ genoemd) en Chrysler en Lancia vooral in de hogere segmenten (‘mid-sized’ tot ‘large’, maar ook in het compacte segment). Marchionne vertelt wat de bedoeling is en wat er allemaal bij komt kijken.

Over de uitbreiding van Fiat naar boven toe had de CEO het volgende te zeggen;

“Op papier is dat wel de bedoeling, maar we moeten nog zien hoe Fiat het op dat gebied zal doen op de lange termijn. Fiat heeft in Europa namelijk nooit echt potten kunnen breken in het C segment. Wat dat betreft hebben we daarvoor een grotere rol voor Lancia in gedachten, dankzij de ontwikkeling van Chrysler.”

Marchionne over de eerste stap, de kruisbestuiving;

“Elke Chrysler van de toekomt, komt ook als Lancia in Europa op de markt. Daarom zie je straks in Genève ook een heel aantal Lancia’s van Amerikaanse makelij. We zullen het eerste jaar ongeveer 30.000 Chryslers als Lancia in Europa verkopen en zo’n 20.000 auto’s van Dodge origine als Fiat. ‘Genetic rebadging’ noemen ze dat.’ Dat klinkt trouwens simpeler dan dat het in werkelijkheid is. We investeren erg veel om de zaken op elkaar af te stemmen.”

Marchionne over de Fiat 500 in Amerika;

“Als we er 50 tot 80 duizend per jaar van kunnen verkopen, vind ik het al een groot succes. Landelijk gezien is dat trouwens niet echt veel op een aantal van 12 tot 14 miljoen verkopen per jaar. De 500 staat hier lijnrecht tegenover de Mini. De 500 is een prijstechnisch slimmere auto dan de Mini Cooper en heeft meer te bieden. Het is in meerdere opzichten een erg goede auto geworden en we zullen de Europese versie ook aanpassen op de Amerikaanse. We werken nu aan een enorme gebiedsuitbreiding voor de 500 van de VS, Mexico en Canada tot Brazilië en China. We moeten daarbij op een zorgvuldige en gedegen manier het dealernetwerk uitbreiden. Ook in Canada heeft de 500 enorme kansen. We kunnen 130.000 van dit model produceren momenteel en dankzij de inzet en het overzicht van Laura Soave, blijven we wat dat betreft op stoom. Ondertussen werken we de komende jaren aan de uitbreiding en de verjonging van het aanbod.”

De CEO vertelde vervolgens hoe ieder continent weer andere eisen stelt aan een auto op het gebied van veiligheid en milieu. Verder kwam het logistieke probleem voor het management ter sprake, waarbij Marchionne te kennen gaf dat hij geen geld heeft voor een eigen privéjet en dat men zoveel mogelijk via de webcam vergadert. Wat de vele merken binnen de groep betreft, vertelde Marchionne dat alle labels een eigen positie in zullen nemen met heel eigen karakteristieken. Zo is de combinatie van een Ferrari-motor op een stevig platform als die van de Grand Cherokee, volgens Marchionne een heel goed concept voor Maserati; “Wat Porsche kan, kunnen wij ook.”

Er was ook nog een pikant detail over de vorige eigenaar Daimler. Dieter Zetsche zou gezegd hebben dat de nieuwe 300 een excellente auto is omdat het een Mercedes platform heeft. Marchionne zei daarop; “Ach weet je, als je op de man af zou vragen of dat klopt aan iemand van Daimler die hier in de keuken mag komen kijken, zou deze je voor gek verklaren. Het heeft namelijk niets meer te maken met dat wat het ooit in 2006 was. Er is zoveel aan veranderd sindsdien. Nieuwe transmissie, nieuwe ophanging, binnenin is alles nieuw en de motor al helemaal.”

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Marchionne over de kruisbestuiving met Chrysler

  • 13 februari 2011 om 13:17
    Permalink

    Ferme taal :wat de anderen kunnen ,kunnen wij ook en net zo goed!

    Beantwoorden
  • 13 februari 2011 om 17:16
    Permalink

    Is het niet zo dat in het originele Forbes interview Dr. Z (Dieter Zetsche) het over het platform van de Grand Cherokee had, en niet over dat van de 300.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.