Marchionne op 1 juni met stropdas om als alles gelukt is
Marchionne sprak in Amsterdam een beetje als de Bijbelse Mozes, die zijn volk in 40 jaar door de woestijn heen had geleid. Het was alsof de CEO in trui alvast terugblikt op zijn carrière bij het Italiaanse autoconcern dat van een faillissementskandidaat werd omgevormd tot een competitief intercontinentaal concern. Dat in China nog een lange weg te gaan is gaf Marchionne rijkelijk toe, maar hij benadrukte ook dat het goed is, dat daar inmiddels het nodige van de grond komt voor FCA. De CEO heeft geen spijt dus van de investeringen daar.
Marchionne noemt de toekomst rooskleurig en ziet zich niet genoodzaakt om na Magneti Marelli nog andere divisies van FCA te scheiden. Binnen afzienbare tijd ziet hij FCA uitgroeien tot de meest winstgevende autoproducent van Amerika, boven Ford en GM. De netto-omzet van dit jaar moet rond e 125 miljard euro uitkomen, de operationele winstmarge van boven de 8,7 miljard, de aangepaste winst voor rente en belasting (adjusted ebit) op circa 5 miljard en de cashflow op zo’n 4 miljard euro tegen het einde van dit jaar. Daarmee komt de nettoschuld op een nulpunt. Marchionne sprak zelfs over een toekomstige dividenduitkering.
Als dit allemaal gaat zoals gepland, dan zal een stropdas op 1 juni voor een keertje niet ontbreken, grapte Marchionne. Dus de pers zal bij het zien van dit bij de CEO steevast ontbrekende kledingstuk, direct een positieve conclusie kunnen trekken. Marchionne droeg ‘m voor het laatst toen hij bij Fiat werd ingehuurd om een reddingsplan voor het concern in werking te stellen.
Over zijn opvolging zei Marchionne net als Elkann dat de klus niet heel eenvoudig is, maar dat men er intern uit zal komen bij FCA. Over een jaartje is het een feit. Over Altavilla’s mogelijke overstap naar Telecom Italia (nu hij bij hedgefund Elliott op een lijst staat), gaf de CEO eerlijk toe dat hij tegen z’n goede collega heeft geadviseerd het vooral te doen. Goed voor de ontwikkeling van een topman, aldus Sergio Marchionne.
Ferrari in de F1 werd ook nog even besproken. Marchionne stelde opnieuw dat de relatie met F1 organisatie Liberty Media een moeizame is. Als de voorwaarden voor een vervolg in de F1 te contraproductief zijn, zal Ferrari zich simpelweg terugtrekken van het hoogste podium in de autosport, dat volgens de Marchionne meer op een evenement begint te lijken dan op een sport.
Afgesproken Sergio, 1 juni, de paparazzi zijn besteld om die stropdas te fotograferen 🙂