Marchionne ontkent dat het gaat om een “Fiat sloopregeling”

Fiat voordeel

Italië zou Italië niet zijn als daar geen felle discussies zouden losbarsten in aanloop naar de verlenging van de nieuwe tweede sloopregeling.

Marchionne laat zich echter niet intimideren en weerlegt nu elke aantijging in een interview.

De aanklacht van de kant van diverse critici en de oppositie in de senaat is niet mals; Marchionne en zijn mannen zouden namelijk schuldig zijn aan directe inmenging bij een eventueel besluit door de regering Berlusconi. FGA zou dat volgens de critici doen, door kosten noch moeiten besparen om haar eigen vege lijf desnoods op oneerlijke wijze te redden van financiele problemen.

Marchionne:”Deze regeling is in het voordeel van de consument en niet zozeer in ons voordeel. Wij doen eigenlijk niets anders dan investeren, ook ten bate trouwens van dezelfde critici die zeggen dat dit een zogenaamde “Fiat sloopregeling” is. Men moest eens weten wat wij er financieel voor over hebben om dit consumentenvoordeel voor mekaar te krijgen. Minstens een half miljard wat we pas gaande weg, middels fiscale compensatie vanuit de overheid, langzaam terug zullen zien vloeien. In andere landen is dat wel anders, daar ontvangt de producent per direct. In Italië moeten we als industrie juist eerst het initiatief nemen en er dus veel voor over hebben.”

“Een regeling in ons voordeel? Ik heb niets gevraagd als je goed hebt geluisterd. Ik heb alleen gezegd wat er zou gebeuren als we het niet zouden krijgen. Mijn antwoord was dat Italië van de 2,1 miljoen auto’s een terugval zou krijgen van 400.000 verkochte auto’s.  Je hoeft bij dat rekensommetje geen geleerde te zijn om te begrijpen dat dit een kleine economische ramp zou zijn, waarbij een hele fabriek als Pomigliano wel eens gesloten zou moeten worden (Touché!)”

“Ik ben in deze a.h.w. de metaalarbeider en het lijdend voorwerp, en niet degene die voor de beslissingen zorgt. Dat doet Fiat niet, dat doet de regering.”

Al met al legt Marchionne dus gewoon zijn lot in de handen van anderen zullen we maar zeggen. Het is uiteindelijk aan regeringen om te bepalen hoe hoog we in de toekomst het vuur zien branden onder de industrie van die ‘heilige koe’. Bij AutoEdizione hopen we gewoon op een duurzame en gezonde oplossing op den duur. Oplossingen die de Italiaanse industrie voor serieproductie auto’s op termijn, op een degelijke wijze in stand houden.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.