Marchionne noemt de Giulia volwaardige concurrent
Sergio Marchionne lichtte gisteren op zijn manier toe wat de impact van de Alfa Romeo Giulia moet hebben voor de groep en de markt. Het is een Italiaans topproduct dat zich met iedere concurrent kan meten en dus ook de Duitse. Aldus de CEO is dat iets waar men in Turijn nog niet heel erg lang geleden ook wel toe in staat was te ontwikkelen, maar dat de focus door omstandigheden een tijdje was verdwenen. Nu staat alles weer op scherp en volgen er meerdere Italiaanse premiumauto’s in korte tijd voorzien van zeer hoogwaardige techniek. Wat dat laatste betreft zijn het ware juweeltjes aldus Marchionne. De SUV Stelvio staat al in de startblokken en moet dit najaar al aan de wereld getoond worden vanuit respectievelijk Parijs en Los Angeles. Begin 2017 wordt de commercialisatie vervolgens in werking gesteld van de tweede nieuwe Alfa Romeo op rij.
Premier Renzi noemt de komst van de Giulia ook een grote stap voorwaarts voor heel Italië. Alfa Romeo wordt opnieuw het symbool voor de vooruitgang, stijl en innovatie. Met in Modena ontwikkelde techniek, motoren uit respectievelijk Pratola Serra en Termoli en uiteraard de bouw in Cassino, is een groot deel van Italië al betrokken bij de bouw van deze Giulia. Bovendien volgt er straks meer waardoor Mirafiori een steeds grotere rol zal gaan spelen maar ook Pomigliano d’Arco. Renzi stelde ook de werknemers van Modena gerust. Deze fabriek die een ietwat onzekere toekomst kent, zal zeker niet gesloten worden en er zullen geen banen verloren gaan, maar er komen eerder een paar bij. De terugkeer van Alfa Romeo, is feitelijk de terugkeer van de Italiaanse auto-industrie op het hoogste niveau. Alfa Romeo heeft volgens de premier een groot verleden, maar nu ook een rijke toekomst. Italië zal zich mede dankzij dit merk mondiaal herpakken en doet dit zonder angst of onzekerheid.
Als ik dit zo lees ben ik echt super trots om een alfist te zijn , een mooier merk bestaat niet.
Inderdaad, trots is het goede woord. En vergeet niet, zoiets kan veel uitstraling geven voor alles wat Italiaans is.
Bijvoorbeeld het onwaarschijnlijk mooie merk LANCIA
ja inderdaad is lancia ook een prachtig merk ,en lancia leeft komt ook goed .
Als Alfa de verkopen haalt gaat het hopelijk zwarte cijfers schrijven. Dat betekend dat er financieel middelen zijn om Lancia weer wat nieuwe modellen te bezorgen. Met Lancia kunnen ze dan in het segment van Audi opereren met veel betere FWD en natuurlijk AWD’s want hopelijk komt er dan ook weer een echte Delta HF Integrale met de 2L uit de Alfa’s 🙂 En weer mee doen aan de WRC.
Terug met 2 voeten op de grond, eerst even een paar jaar wachten en geld verdienen aan Alfa dat zal ook wel even tijd vergen. Dan paar jaar ontwikkelen dan zijn we vast wel jaartje of 5+ verder voor deze droom uit kan komen. En Alfa in de RWD vijver met BMW, Merc en Jag als concurrenten.
Wat er nu allemaal gebeurt is prachtig, maar laten we niet te hard van stapel lopen. Eerst moet de Giulia nog eens goede verkoopaantallen gaan halen en zelfs dan is er nog een lange weg te gaan om van Alfa weer een volwaardig merk te maken. De Stelvio is onderweg, maar van de Giulietta-opvolger en de E-segment-Alfa hebben we nog niets gezien. Zelfs als Alfa over 3 of 4 jaar weer een enigszins volwaardig gamma heeft, is het vervolgens zaak om dat ook zo te houden.
Ik zie in al die uitdagingen en plannen geen plaats voor Lancia, hoe jammer ook. Maar dromen mag natuurlijk 🙂