Marchionne: Nieuwe investeringen via Alfa Romeo en Maserati
De dag dat hij bekendmaakte dat de nieuwe Holding Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) zal heten, is voor Sergio Marchionne een historische dag en een van de belangrijkste in zijn carrière. De wens om internationaal te kunnen opereren was er 10 jaar geleden al, maar dat het eventueel ook echt mogelijk zou zijn begon 5 jaar geleden pas echt te leven, aldus de opgetogen CEO vandaag. FCA is het resultaat van een onvermoeibare instelling van iedereen binnen de groep en het geloof dat nationale barrières kunnen worden overwonnen.
Uitspraken over investeringsplannen bleven beperkt voorlopig. Marchionne hield het kort wat dat aangaat; “We hebben wat de platformen en techniek betreft als het ware schoonschip gemaakt en dat doen we de komende jaren ook. Ons plan heeft vooral met Maserati en Alfa Romeo te maken. Maserati kan straks naast een SUV ook rekenen op een nieuwe coupé vanaf eind 2015. Dit wordt de vervanger van de GranTurismo. Analisten moeten echter niet uitgaan van constante groei wat deze investering betreft, want er zijn ook kosten aan gebonden. We werken nog volop aan de uitbreiding van de huidige capaciteit. De komende maanden vertellen we hier meer over.”
Fiat’s investeringen voor 2014 komen uit op een bedrag van rond de 8 miljard euro. Dat is een half miljoen meer dan in 2013. Vorig jaar werd afgesloten met een kleine toename in de mondiale verkoop van de groep, namelijk +3% met 4,352 miljoen auto’s. Vooral dankzij de resultaten in Noord- en Zuid-Amerika (ondanks een lichte afname op deze laatste markt) en groei in Azië. Marchionne hoopt dat volgend jaar in Brazilië net zo gepresteerd zal worden als dit jaar, maar kijkt liever uit naar een omslagpunt in 2015, wanneer de nieuwe fabriek in Pernambuco operationeel wordt. In Europa was er uiteraard sprake van afname met -4% en 776.000 verkochte auto’s. Het bedrijfsresultaat van de groep viel met 3,4 miljard lager uit dan de verwachte 3,6.
Maserati is het sterkst groeiende merk met +148% en een record van 15.400 verkochte exemplaren. De nieuwe Quattroporte staat op 7800 eenheden en de Ghibli op 2900 in slechts drie maanden tijd. Er staan momenteel al rond de 13.000 orders uit op elk van deze modellen. Ook Ferrari presteerde weer goed met winstgroei van +31%.