Marchionne negatief over markt EU – Exclusief model uit Mirafiori
Fiat heeft vandaag bekendgemaakt dat begin 2014 met een update rond het productieschema voor de komende vijf jaar komt. Tevens werd aangegeven dat de derde kwartaalcijfers voor 2013 inderdaad lager uitvallen dan verwacht. Sergio Marchionne was zelf in Turijn aanwezig om de cijfers uit te leggen aan de analisten en noemde de recente terugval van Fiat op de beurs na de bekendmaking, een misplaatste en overdreven reactie van de markten. Fiat moest de verwachte inkomsten met 9% naar beneden toe bijstellen wat vooral met de afkoeling in Brazilië (-11%) te maken heeft. Over Europa is de CEO niet te spreken. Marchionne zegt geen fabrieken te zullen sluiten, alleen al om de Duitsers zo niet tot alleenheerser in de industrie te laten uitgroeien. Er is intussen geen teken van herstel en het prijs vechten in plaats van het continentaal en adequaat aanpakken van de overcapaciteit, is de CEO nog altijd een doorn in het oog. De 4 grootste producenten van de industrie -waaronder Fiat- hebben intussen sinds vorig jaar, samen bijna 6 miljard euro verloren, aldus Marchionne. Verliescijfers die bijna nergens anders zo groot zijn als in de auto-industrie.
Het goede nieuws komt van de Noord Amerikaanse markt (+22%) en het feit dat de productie van luxe auto’s in Turijn erg goed werkt. Over dat laatste liet Marchionne weten dat er meer aan zit te komen. Twee nieuwe modellen, waaronder een Maserati SUV en een ‘exclusief model’ zoals de CEO dat vandaag op prikkelende wijze verwoorde. Of het om een topmodel voor Alfa Romeo gaat, liet de grote baas niet los.
Marchionne hoopt eind dit jaar nog met de VEBA tot een oplossing te komen, wat de volledige overname van Chrysler betreft. Het zou de firma veel sterker maken, zodat vervolgens een aankondiging van een beursgang kan volgen. Marchionne zei ook dat hij niet van plan is iets te verkopen om een overname te kunnen bespoedigen. De jaarcijfers van de groep zullen eveneens iets lager uitvallen dan verwacht (afb. boven) al wil de CEO het niet typeren als een significante verlaging.
Sales of geen sales, fabrieken sluiten is geen optie. De duitsers mochten eens meer productiefaciliteien op het oude continent hebben. Muscle talk!
HET LIJKT WEL EEN WEDSTRIJD “WIE HEEFT DE GROOTSTE PLASSER” EN HOEZO IS HET PRIJSVECHTEN EEN DOORN IN HET OOG?
FIat doet niet amders en heeft zo’n beetje uitgevonden.
En een aangepast productieplan betekent hoogstwaarschijnlijk weer uitstel (van executie) 😈
Marchionne heeft bewust gekozen om niet tijdig opvolgers te ontwikkelen van zijn belangrijkste Europese volumemodellen. Hij vond dat zoiets zinloos was in een markt die op zijn gat ligt. Aanvankelijk leek hij gelijk te krijgen: De Fransen investeerden wel enorm en zitten nu met miljardenverliezen, waar Fiat winst bleef maken. Als je het wat beter bekijkt dan blijkt de winst van Fiat uitsluitend in de VS en Brazilie gemaakt te worden, in Europa wordt verlies gemaakt. Zodra de markt aantrekt staat Fiat met lege handen, want 1. het heeft pas vanaf 2015/2016 weer volumemodellen en dat is erg laat en 2. de huidige klanten laat hij in de kou staan als ze tussen 2012 en 2015 aan vervanging toe zijn, hij stuurt ze naar de concurrentie. Oliedom, kortzichtig en niet klantgericht. De Duitsers zijn niet onder de indruk van zijn spierballentaal ben ik bang.
Ik geef mareblu gelijk. Aanvankelijk hield zijn plan nog steek, maar we zitten nu al jaren zonder opvolgers van de auto’s waar we mee rijden. Het pessimisme van Marchionne uit het artikel boven doet mij weer vrezen dat het het een en ander weer zal uitgesteld worden. Het wordt gewoon belachelijk…
Die opmerking over “exclusief model” zou ook wel eens weinig goeds kunnen voorspellen: Het zijn grote aantallen die nodig zijn om oude tijden te doen herleven. Dat de Maserati’s het goed doen is heel welkom, maar het maakt Turijn geen automobielstad. Een fabrikant van deurscharnieren maakt het geen biet uit of zijn scharnieren in een Panda of Maserati verwerkt worden, anders dan dat hij aantallen nodig heeft om winstgevend te draaien. En daar is meer voor nodig dan een exclusief model
Spot on Mareblu. De koers is de juiste, maar de vaart is er te veel uit. Rekenkundig klopt het, commercieel niet. Deze week weer een FIAT dealer de poorten gesloten, terwijl de panda’s weer bik de media markt staan. Ik wil het niet eens snappen.
Wat ik in de reacties hieronder mis, is dat het een niet of nauwelijks met het ander te combineren valt:
– je kunt opvolgers lanceren voor Punto en Bravo maar je kunt daar vervolgens geen geld mee verdienen omdat de markt minstens tot en met 2016 bar en bar slecht is
– exclusief model uit Turijn niet goed vanwege lagere aantallen volgens sommigen maar wel meer inkomsten. Europese steden waar dagelijks duizenden autos uit de fabriek rollen verdwijnen overal ook in Dld. Het is niet langer rendabel.
——————————————————–
= lege handen op een lege markt waar zelfs de grootste spelers zoals VAG nu openlijk van zeggen dat je er als de donder weg moet wezen omdat er voor 2020 weinig te halen valt. Er zullen dealers omvallen van alle merken de komende jaren inclusief VW.
Investeren in markten buiten Europa dat doet Fiat momenteel volop en puur om te kunnen overleven op de langere termijn. Italiaanse fabrieken worden ingericht om daar luxe goederen aan te leveren. Legt uiteindelijk nog een fabriek het loodje? Nee, want Fiat wil steeds meer zelfvoorzienend worden qua productie en dus zullen de klappen vooral in de toeleveringsindustrie vallen. Er zullen wel minder auto’s geproduceerd worden dan vroeger gebruikelijk was. In Brazilië en China juist weer meer.
Dat klopt wat je zegt, maar er zijn daar een aantal punten tegenin te brengen:
* Goed of slecht weer: Er worden in Europa auto’s verkocht. Heb je een produkt, dan krijg je daar je deel van. Heb je geen produkt, dan krijg je je deel niet.
* Geen geld verdienen met opvolgers oké, maar je moet ergens geld mee verdienen om het licht te laten branden.
* Export is de sleutel om uit de vicieuze cirkel te komen, daar is iedereen het over eens. Je kunt het positief bekijken met de Servische fabriek, je kunt er negatief naar kijken en dat is dat geen grote Italiaanse fabriek momenteel voor de export produceert.
* Plannen om dat wel te doen worden al vijf jaar lang iedere keer met een half jaartje uitgesteld.
Dat er Volkswagendealers verdwijnen wil ik wel geloven, maar de juiste vraag is: Is er nog geloof dat er Alfa Romeodealers overblijven?
Ik vraag me af wat er tzt uit al die FIAT fabrieken (Pomigliano, Cassino, Melfi en Mirafiori, vast 1 vergeten) moet rollen om deze fabrieken überhaupt overeind te houden. In Pomigliano is veel geld geïnvesteerd en behoort tot de modernste fabrieken ter wereld, daar ben ik niet zo bang voor. Mirafiori blijft ook zeker open, ook daar is/wordt veel geld geïnvesteerd. Naar verwachting zal de Maserati SUV in de Mirafiori het levenslicht zien, al dan niet samen met een Alfa. Echter er zitten nog altijd duizenden arbeiders thuis op bank in afwachting wat komen gaat, wat een groot probleem is. Los van nieuwe modellen en productie hoeveelheden, dienen arbeidscontracten opengebroken te worden, wat betekent dat FIOM eens moet knielen. Hoe ver reikt het geduld van Marchionne om verdere investeringen voor Italie niet te laten blokkeren.
Inderdaad een levensgroot probleem Mirafiori al die duizenden werknemers. Ook de grote motorenfabriek van Termoli heeft het zwaar (2500 werknemers). Vandaag deed een werknemer van Pomigliano nog een zelfmoordpoging van een brug af.
Gaat FGA hier de plank mis slaan?
Het is nog wel het minst erge dat er nog geen nieuwe punto of bravo of mito komt. Die zijn gewoon te koop en met updates nog wel bij de tijd te houden voor de komende tijd.
Waar ze de mist in gaan is stoppen met een model en daar geen opvolging aangeven en het uitbreiden van het gamma. Denk aan het uitermate uitgeklede modellen pallet bij Alfa. Er zijn al heel wat Alfa rijders overgestapt naar een ander merk ook mensen waar ik van weet dat ze al 25 jaar of langer Alfa rijden. Waarom de auto van de zaak is afgeschreven en aan vervanging toe als je 2 159’s hebt gehad en de huidige is aan vervanging toe wat moet je dan? De giulietta SW is niet gekomen en de 5 deurs hatch is qua nodige koffer ruimte te klein. dan ga je wel over stappen.
Wat hat er minimaal nu moeten zijn:
Mito 3 en 5 deurs
Giulietta 5 deurs, Sedan, SW en coupe.
Fiat Viaggio sedan en SW als opvolger van de croma. En als je dan een simpele vervanging van de croma wil een Viaggio zonder koffer. Een opvolger van de idea/musa.
Dan was het gemis van de 159 en brera/spider nog wat te overzien. Een 500L(elijk) als op volger idea/musa niet echt vergelijkbaar.
En die SUV achtige hadden ze beter al kunnen hebben (hoewel ik die dingen niks vind maar ja ze zijn hip dus als fabrikant moet je ze hebben) waarom het zo lang moet duren voor die masser moet komen na de concept is me een raadsel als hij komt is hij al achterhaald. Ook een tegen hanger van een goed geslaagde Kuga zou niet misstaan en als ze de 50 reeks willen uitbouwen dan liever de 500X concept dan de L.
Zo langzamerhand zinkt me de moed in de schoenen. Volgens de laatste berichten op Autonews is er sprake van uitstel van nieuwe Alfa modellen tot eind 2015 of begin 2016 ……… (Zucht).
Ik was maandag even bij mijn Alfa/Fiat dealer.
Hij kan op dit moment geen nieuwe Alfa of Fiat bestellen!
Alles moet op dit moment van de oude voorraad komen zei hij.
2014 ziet hij met grote somberheid tegenmoed(zeker ook omdat helemaal niks nieuws komt).500L wordt volgens hem slecht verkocht-geen succes.
Voormalige rijders van Alfa 159 hebben inmiddels bijna allemaal een auto bij de buren gekocht (Audi Dealer).
Goed bezig Sergio !! 😥
Gelukkig zijn de meesten van jullie geen manager in de autoindustrie. 😕
@Alfaspeed: je hoeft geen manager te zijn om te horen hoe het gaat in autoland. Luister eens naar de weinige Fiat en Alfa dealers die er nog over zijn: ze klagen steen en been over de organisatie, zie ook het verhaal van yamashita. Bestaande klanten en prospects zijn er wel, maar er zijn nauwelijks modellen die de concurrentie aan kunnen en dat wordt de komende 2 jaar in rap tempo nog erger. Als de markt aantrekt kan Marchionne in Europa volledig opnieuw beginnen, en dan ziet er niemand meer op zijn auto’s te wachten, de klanten rijden dan allemaal een ander merk, en dealers zijn er dan niet meer. Pijnlijk ja, maar het is naief om te blijven denken dat het in 2015 weer helemaal goed komt.
@mareblu: dat is precies wat ik bedoel. en heel erg kort door de bocht.ik kan nog zoveel nieuwe en mooie produkten op de markt zetten maar als te weinig mensen ze kopen door de crisis zul je heel snel op je gezicht gaan.Fiat in het het algemeen had al te weinig klandizie. door de slechte markt zou dat niet beter worden wanneer je nieuwe produkten erop zet.dan zul je eerst een lange adem moeten hebben en de laatste 8 jaren waren al een marathon met eindsprint.nu pas op de plaats en hergroeperen.Klanten die weglopen komen ook weer terug en er zullen ook weer nieuwe klanten komen. Maserati is een goed voorbeeld van de verdreivoudiging van de klandizie.En Naief ben je wanneer je denkt met veel nieuwe modellen de markt opeens aantrekt. 😯
Zet dat maar uit je hoofd. Klanten die weglopen zullen niet meer terugkomen als hun dealer er niet meer is. Goedwerkende distributie is één van de belangrijkste componeten om goede verkoopcijfers te halen.
Als de markt aantrekt, blijven de Italiaanse merken krimpen.
@dmantione
Veel bestaande dealers passen dan ook niet bij een Premium Alfa Romeo. Als de modellen goed zijn komen er altijd weer nieuwe verdelers en de daarbij behorende klandizie.
Misschien is het voor Alfa Romeo juist goed om met het verleden te breken.
Stel dat ik met je mee ga en een nieuw dealernetwerk vanaf nul opgebouwd gaat worden: Het opbouwen van een goed dealernetwerk duurt meerdere jaren. Dat betekent dat je spoedig begint en als de fabrikant er goed in investeert, tegen 2018 een redelijk dealernetwerk hebt. Dat betekent dat je eerste modellen niet veel zullen verkopen.
Nee, ik kan op geen enkele manier meer inzien dat de huidige manier van werken op een bepaalde manier verstandig is.
@dmantione
Het probleem is dat als je Premium Alfa Romeo’s in een ZEER slechte markt tussen Fiat-jes gaat zetten, de kans op succes ook niet heel groot is.
Vergeet niet dat Alfa Romeo vanaf niets moet gaan opbouwen. Er is totaal geen sprake van een bestaande technische basis. Je kunt het niet met de Duitsers vergelijken die voornameljik evoluties op de markt brengen.
ik kan me toch niet voorstellen dat Marchionne helemaal niets achter de hand heeft om op de markt te gooien, zodra er de eerste tekenen van herstel aankomen. En als er meer niche-modellen aankomen komt er misschien ook eindelijk een opvolger voor mijn, toch wel oud wordende, fiat coupé! Toch wel een niche-model bij uitstek, dacht ik.
In zuidlimburg waren tot voor kort even zo uit mn hoofd 8 Fiat/Alfa dealers, tegen 2 officiele BMW dealers. BMW verkoopt ook al moet je soms even een ritje maken voor maken.Fiat en Alfa moeten een nieuw imago krijgen, maar niet op suffige oude dealerschappen leunen. Wie niet z’n zaakjes op orde heeft moet maar verdwijnen. Ga eens naar BMW Keram in Beek ZL. Daar kun je zien hoe de toekomst eruit gaat zien.dus geen nieuwe modellen in oude stoffige netwerken.
Geweldig al dat zoeken naar argumenten van de naieven onder ons en de afnemers van oogkleppen en roze brillen. Ik hoef geen namen te noemen voor de goede verstaander 😀 Let’s face it, AR is geen premium merk en zal dat nooit worden, de dealers zijn er niet meer, de klanten zijn weg en modellen worden al jarenlang aangekondigd maar even later weer uitgesteld. Dit lijkt op het standaard scenario naar een faillissement, herstructurering of overname. Laten we vooral dat laatste hopen, onder Duits of Aziatisch bewind was dit niet gebeurd en had ik ipv Duits nu gewoon Italiaans kunnen rijden.
Ja precies, dan had je nu ook gewoon Duits gereden inderdaad…dat bedoelde je toch? 👿
Ja, klets maar, maar Lampredi heeft gelijk dat dit soort gedrag past bij bedrijven die kopje onder aan het gaan zijn. Overigens, is een Volvo een Chinese auto?
Jazekers binnen een paar jaar is dat idd Chinees. Mensen die dat soort DNA praat niet snappen hebben op deze site niks te zoeken! 😈
@Lampredi
Waarom kan AR geen Premium merk worden? Waarom kunnen klanten na herstructurering niet meer terugkomen? Alfa Romeo speelt door globalisering van de markt al geruime tijd geen noemenswaardige rol meer. In zekere zin had deze herstructurering al eind jaren ’90 plaats moeten vinden. Naar mijn mening zit je met omgebouwde Fiat’s die voornamelijk voor de Europese markt ontwikkeld zijn op een dood spoor. Vroeg of laat zou dat ook het einde betekenen…
Dat bedoel ik dus :-D. Vooralsnog geloof ik er niets van dat Volvo van die lelijke Chinese rommel gaat produceren. Kijk eens hoe Volvo (op)bloeit onder het Chinese bewind. Zodra daarentegen Lancia Chrysler modellen ging brengen werd daarmee direct het doodvonnis getekend. Een belangrijke strategische blunder met verstrekkende gevolgen, vergelijkbaar met de onnavolgbare modellenpolitiek.
Op een of andere manier begrijp je niet hoe het werkt, lijkt het.
O ja, het is heel makkelijk om te schreeuwen dat mensen niets op deze site te zoeken hebben zodra de mening niet met die van jou overeenkomt. Zijn we hier soms is Noord Korea?
@Lampredi
Spreek aub niet in de ‘we’ vorm..
Alfa geen premium ???. Premium is een relatief marketing begrip, er is ook geen absolute definitie voor. Wanneer is bijv. een automerk premium. Duitse merken worden in de regel vanzelfsprekend genoemd, en daarna volgt er weinig ?. Is dat juist, nee. Een premium merk is gebouwd op immateriele en materiele attributen, die geven een gevoelswaarde. Innovatief, kwalitatief goed, onderscheidend, maar ook emotie en het bespelen van zintuigen behoort hiertoe. Ja dan is Alfa premium !. Of bijna, belangrijk aspect is ook hoe een merk manifesteert op de markt. Hier gaat Marchionne aan werken. Prioriteit is marktaandeel in Amerika en China. Gelukkig is Alfa nooit in handen van de VAG gekomen, dan was het merk een belangrijke premium-factor kwijt geweest, nl. eigen identiteit.
@Il Quadrafoglio: ik bedoelde ook eigenlijk ‘jullie’:-D
Met goede argumentatie kun je een mening onderbouwen. Ieder zijn mening. Maar problemen zien die er niet zijn is ook een gave.misschien iemand een roze bril nodig want de bladeren zijn aan t vallen.
Volvo opbloeit? grootste schuldenlast van de hele autoindustrie momenteel en je ziet ze nergens rijden behalve in NL en S…. fact checken aub Noord Korea ..oh hahaha dus daar kwam die opmerking vandaan elders op het net. Er zijn grenzen als mensen Duits rijden op mn site gaan verdedigen is bij mij het hek van de dam! lekker naar autoblog.. Verder kun je alles roepen..
@Lancia4Ever
Een soort uiting van Italiaanse passie? 😆
@Lancia4Ever… ik heb de feiten voor je gecheckt:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/134044/volvo-cars-announces-september-retail-sales-global-sales-up-135-per-cent-strong-growth-in-europe-and
… Volvo noteerde in september groei van 23,6% op die slechte Europese markt. En of het eenmalig was heb ik ook voor je uitzocht, in augustus was het 4,9% op die wederom zo dramatische Europese markt.
Andere betichten de feiten niet te checken terwijl je ze zelf niet op orde hebt is vals discusseren.
Gek ik lees +13 % in sept.. Links om of rechts om, alleen Europa is niet langer belangrijk meer als het gaat om de toekomstige levensvatbaarheid van Euro.automerken. Marchionne heeft dat op tijd ingezien. O.a. PSA en Opel hebben het ook zwaar en lopen achter de feiten aan. Er staat nog veel te gebeuren.
Die 13,5% is het wereldwijde cijfer, 23,6% is de groei in Europa.
@dmantione
Wellicht is het mij ontgaan maar wat doen de cijfers van Volvo ertoe? Zie namelijk amper overeenkomsten met de situatie van Alfa Romeo. Er is momenteel niet eens sprake van een technische basis en/of mondiaal dealernetwerk.
Okee. Eerlijkheid gebied mij te schijven, dat ik het ze ook wel gun.
Begrijpend lezen is blijkbaar niet een ieder gegeven. Ik verdedig duits rijden op geen enkele wijze al geef ik toe dat het tot nu toe prima bevalt en met mij vele ex-italiaanse rijders. ECHTER, dit is een noodgedwongen situatie omdat er geen Italiaanse auto’s in het middensegment meer zijn (denk aan de Marea, Lybra,159 en spoedig de Delta). Mooi een niche 4C, Ghibli, Quattroporte en non-europese Chryslers maar daar bereik je dus de Europese consument en zakelijke markt niet mee. Daarmee zit je in de vicieuze valkuil van te weinig financiele middelen->geen nieuwe modellen->geen verkopen->geen middelen om te investeren, enzovoorts.
Verder heb ik geleerd naar mijzelf te kijken ipv naar anderen. Dat het slecht gaat met PSA/Opel etc. zou een ‘opportunity’ moeten zijn. Helaas is het modellenbeleid een ‘weakness’. Elke MKB onderneming maakt van tijd tot tijd een SWOT, bij FGA doet men er blijkbaar niets mee. Zodra er concurrenten omvallen of de markt weer aantrekt dan grijpt FGA naast de prijzen. DAT is mijn punt voor de goede verstaander.
@Il Quadrifoglio: Op het moment dat iemand zich van demagogie bedient, is de enige uitweg er harde gegevens bij te halen. Wat mij betreft mag Volvo verder in de kast blijven.
Lampredi: Je hebt een punt. In diverse segmenten is de FGA-groep ZWAAR onder vertegenwoordigd. Weglopers, is de FGA mede verantwoordelijk voor. Ter zijde, je haalt de juiste “oude modellen” aan. Er is weinig te kiezen, tsja, dan is vreemdgaan in mijn ogen een legitieme oplossing. Daarentegen is de Delta een dijk van een auto, maar sterk ondergewaardeerd. De kiezer is in dezen ook hier debet aan !!!. Ik was vorige week in Turijn, wat mij op viel witte taxi’s van “vreemde merken”. Taxi’s is een markt zou je zeggen. Een verdwaalde Croma, dat was het. De Ital.vakbonden liggen FIAT dwars, maar heeft de gemiddelde Italiaan nog een emotioneel hart bij het kopen van een auto, deels niet meer. Het werkt twee kanten op. Al met al is het best complex.
De vraag is hebben we het over een goed lopend bedrijf dat in crisistijd alle zeilen bijzet of een bedrijf dat al twintig jaar slecht management heeft gehad geen goede modellen politiek door geldgebrek overgenomen door een flut bedrijf bijna failliet, en nu langzaam winst begint te maken ,Chrysler heeft overgenomen, schulden heeft terugbetaald aan de amerikaanse staat, winst maakt met Chrysler. In brazilie marktkoploper is , in europa de meest groene producent, verschillende fabrieken tot de beste ter wereld behoren , de meest innovatieve en vernieuwende techniek bezitten en gaan we ons dan afvragen om dat enkele modellen nog niet op de markt verschijnen of het bedrijf failliet gaat.! SM doet nog altijd goed werk en zal dat blijven doen. Wanneer men dat niet ziet is toch echt stekeblind .
@ alfaspeed
Zoals Mirafiori schrijft, al met al best complex. Vanuit mondiaal perspectief doet FGA het wellicht niet onaardig. Vanuit Europees perspectief is het een ramp. Je noemt de regio Zuid Limburg en BMW. Mooie voorbeelden. BMW verkoopt dit jaar in Nederland tot nu toe, in absolute aantallen meer dan FIAT, Nota Bene een volume merk. Dan heb ik het nog niet over de omzet. Een beetje BMW is nét iets duurder dan een Panda die tegen de hoogste korting de (media) markt in wordt geslingerd. Als BMW dealer houd je dan aan het einde van de dag wat centjes over waarmee je leuke dingen kunt doen. Het prachtige pand van de locale FIAT dealer overnemen bijvoorbeeld, die de handdoek in de ring gooit. Het kan verkeren.
Voor Marchionne heb ik groot respect. Hij sleept FIAT voor de poorten van de hel weg en stuwt Chrysler op, etc. etc. etc. etc. etc. Ik heb er echter steeds meer moeite mee dat dit als argument wordt gebruikt om de situatie op het oude continent te rechtvaardigen. Fact is dat FIAT het hier slechter doet dan de markt en ook hier geen zwarte cijfers schrijft. Nu vol investeren in modellen die niet renderen zie ik niet als oplossing, maar niets doen tot het moment dat de markt weer aantrekt is evenmin een alternatief. Tegen de tijd dat het zo ver is, krijgt Piëch alsnog gelijk: Weg vom Fenster.
Nooit wordt er gesproken over alternatieven, een Derde Weg. Eerder heeft bijv. Alfa Romeo laten zien dat je bestaande modellen naar een hoger plan kunt tillen. Wie herinnert zich noch de 155 serie 1? Het enthousiasme groeide met de introductie van de wide body versies. De pers was laaiend enthousiast. In die tijd werd de 145/ 146 voorzien van T.S. motoren. Het zwakke punt van de verouderde motoren werd in een klap weggevaagd. Aansluitend de 156, 147, etc. Those were the days. Van niets iets maken, is dat niet iets typisch Italiaans? Volgens mij waren de huidige bobo’s nog niet in Turijn in de tijd dat dit gebeurde en dat is te merken!
@Niccolo: en daar wrikte ook de schoen een beetje. Gaan we verder op de oude voet of maken we pas op de plaats en zetten nu na alle critiek eindelijk een auto op de markt die geen omgebouwde Fiat is maar ook daadwerkelijk eer doet aan zijn verleden wat naam betreft net als Maserati en Ferrari. Wat naam betreft is Alfa het meest tot de verbeelding sprekende merk met een grooot history’s wapenfeit op zijn naam. Dat zal als men wil voorbestaan gebruikt moeten worden en neergezet worden als basis. En als men globaal opereerd zal dat zeker moeten gebeuren.
Je moet beiden doen: Alfa kan geen eigen identiteit hebben als het alleen maar omgebouwde FIAT’s biedt, maar, ook als Alfa de geplande jaarlijkse 300000 auto’s verkoopt is het te klein om een volledige lijn geheel eigen ontwerpen te kunnen dragen. Techniek delen met andere merken is noodzakelijk om een volledig pallet modellen aan te kunnen bieden. FIAT blijft een logische keus om techniek mee te delen.
@Alfaspeed
over welk alfa heb je het? Voor oorlogs, exclusief of de familieauto die races wint? Historie heeft het merk meer dan elk ander uit de FGA stal. Maar pas op de plaats en back to the roots (welke dan ook), Dream on, daar zijn voorlopig de middelen niet voor. En dan hebben wij het nog niet eens over FIAT gehad. Ik geloof in het potentieel, maar het wordt nog een behoorlijke uitdaging de weg terug te vinden. Het merk dood laten bloeden en opnieuw beginnen lijkt mij niet de juiste koers.
@Niccolo: laten we het houden op de fam. Auto die races wint.maar wat wilde je gaan redden aan Alfa.zoveel mensen zoveel ideeen maar we zullen het moeten doen met de plannen van de Fiat managers.of dat werkelijk goed uit pakt zal achteraf blijken.Ze kunnen uiteindelijk maar een keer de centen uitgeven.En zo gauw je stopt met dromen stop je ook met leven.Alfisti zijn allemaal dromers daarom rijdt men ook 😯
Er blijven op deze manier zo bedroevend weinig alfisti over 😥
Alfa Romeo bij VW gaat niet gebeuren daarbij dan wordt het niks meer met het merk!
Klanten die niet meer terug komen is onzin als je kijkt hoeveel interesse er alleen al is voor Maserati die met nieuwe modellen komen waar ze eerst helemaal geen modellen hadden. Als Alfa Romeo terug komt met de goede modellen dan zullen ook heel snel de klanten volgen.
Ciao
Squadra
Idd Squadra, sprak iemand vandaag die geen Alfa (Italiaans) rijdt, maar wel een zwak heeft voor het DNA van het merk. Hij zei: “er komt toch een model met dezelfde soort techniek als de nieuwste Maserati’s?” Das voor mij het bewijs dat met de juiste techniek vroeg of laat je weer de juiste soort aandacht gaat genereren, ook voor Alfa Romeo (en uiteindelijk zelfs Lancia).
Morgen gratis bier
Niccolo Ik hoop eerder prosecco op een terrasje in Modena met een nieuwe Maserati.
Ciao
Squadra